Oxider?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Oxider?

Inlägg av Bassplaya »

Upptäckte i går på repet att blendpoten på min bas sprakar. Så i dag testade jag att droppa på lite elektronikspray för att sedan skruva fram och tillbaks en stund. Givetvis hjälpte inte detta, vilket får mig att börja fundera på om det kan bero på andra faktorer.
Vet inte hur länge detta pågått då jag i princip aldrig rattar på mer än volympoten på basen. Blend, bas och diskant står alltid i mitten. Varför skulle jag börja ratta för :roll:

Kan tillägga att det bara är blenden som sprakar. Vad kan vara fel?

En annan sak jag märkte är att volymen i basen blir lägre när jag kör med båda mickarna. Är detta normalt?

:help:
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

49 stycken som varit inne och läst i tråden. Ingen som äger kunskap eller vill tycka till?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Oxider?

Inlägg av Danne »

Bassplaya skrev:
Kan tillägga att det bara är blenden som sprakar. Vad kan vara fel?

En annan sak jag märkte är att volymen i basen blir lägre när jag kör med båda mickarna. Är detta normalt?

:help:
Dålig kontakt helt enkelt. Om du inte använder poten ökar risken för oxidering eftersom lite motion gör att oxiden aldrig får gro. Antingen får man nog plocka isär poten och köra på elektronikspray och gno med en trasa eller det bästa, byt pot.

Det är helt normalt att volymen sjunker med båda mickarna på full volym. Det kan bero på att mickarna är placerade så det blir lite fasfel mellan dem. Jag tror även det kan bero på att den totala impedansen blir lägre när man kopplar två mickar parallellt.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Tack för svaret. Hur vet jag vad jag ska köpa för pot och var är det billigast att handla?
Skriv svar