Apogee-ljudkort till iPhone/iPad...
-
- Medlem+++
- GandhiMK2
- Medlem++
Det är ju PRECIS DET som är problemet....man gör det vare sej man vill eller inte men iom att iaf min hjärna gärna vill att jag spelar on beat så ruttnar den när det låter efter beatet och gör så att jag spelar före beatet vilket innebär att öra och händer inte stämmer.Samuel V skrev:Kan man inte kompensera latency med sin egen timing?
Sen om du menar att du ska spela mer på för att få det att sitta SEN så blir det också fel eftersoim det bara är lyssningen som är fördröjd.(Om ditt system är korrekt instöällt) Det hamnar "rätt" på "tape" vilket ju gör det hela än mer bisarr....det bästa är väl att spela utan volym på.....att inte höra det man gör...då spelar ju iaf fingarna rätt utan att bli emotsagda...kul på jobbet...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Hur menar du att melodyne är ondska?engson skrev:Nu höll jag på att skriva nåt dumt om Melodyne och ondska... men det gjorde jag inte!
Vill du gå en kurs hos mej?

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- TDHP
- Forumvärd
Mer än 2-3ms går icke!
Då får det bli direktlyssning.
Gitarr är helt omöjligt att spela in med latency.
Då får det bli direktlyssning.
Gitarr är helt omöjligt att spela in med latency.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
Håller på att eftersöka lite hur Jam funkar rent tekniskt via en kompis som har lite kunskap och kontakter. Hur som så har iOS 4.2 fått core audio implementerat i sig men iOS som operativsystem har lite begränsningar som gör det lite mer komplicerat att göra ljudenheter till en iPad verkar det som. Åtminstone hittills och på en lite högre nivå. Finns lite info här vad det gäller core audio och iOS:JanTheWhite skrev:Jag lyssnar genom bordet vanligtvis.f-bass skrev:Det blir visst latency. Jag garanterar att den är på över 5 ms och då börjar jag ruttna hårt. Visst ,jag är grymt känslig och det behöver inte bekomma någon annan men jag spelar sämre nör tonerna inte kommer där jag spelar dom.whatawaste skrev:Vad menar du med detta? Förklara gärna.f-bass skrev:..................JanTheWhite skrev:Så länge man inte kör konstiga pluggar vid inspelning bör det inte vara några som helt problem.whatawaste skrev:Hur är det med latency ? iPad och iphone är ju inte världens.piggaste maskiner...![]()
En iPad och ljudkort vore optimalt.
Min hjärna försöker kompensera och så är jag för063-663 13 23e... Då reagerar hjärnan med att försöka spwla på rätt ställe men hoppsan då kommer ju ljudet efter igen och då stressar vi lite och hamnar före osv osv osv...
Vore kul att höra om fortspelare som Ale inte får spader på latency.
Janne, klart att du inte har ngt problem om du lyssnar via ditt bord men om du lyssnar på en retur vi logic så får du en fin latency...
Faktum är att sist som jag var i Soundtrade och spelade in så tyckte jac att det gick lite lättare att spela i kontrollrummet än d brukar... Kom på att jag lyssnade direkt genom bordet isllet för deras protools(iom att jag hade mina apogeeinterxace med mej) och att slippa dom 2 ms yttrrligare fördröjning,utöver d att storlyssningen är en bit bort,gjorde skillnad... För mej...Sen har jag nyligen börjat spela in på 96 kHz i studion och har en latency på under 2 millisekunder nu. Jag hade inga direkta problem med typ 3,5 millisekunder heller för att vara helt ärlig. Åtminstone inte när jag spelar in med trummisar. Blir LITE mer kinkigt med programmerade, snortighta, bakgrunder. Jag vet att du är petnoga med detta. Och det är kanske inte helt konstigt att du blivit dubbad till Sveriges mest tighta basist av vissa väldigt etablerade trummisar...... Din lille rackare.....
![]()
Vad det blir för latency med en Jam och en iPad vet jag faktiskt inte och jag har ingen aning vilken upplösning GarageBand fixar på en iPad. Och detta går ju lite hand i hand..... Men jag kan ta reda på det tror jag. Skulle nog tro att latency´n hamnar någonstans runt 5 millisekunder. Eller mindre. Vilket är tillräckligt bra för dom flesta......
//J
http://iphonegeartalk.com/iphone-gear-t ... dio-in-ios
Men hur som så är det svårare att få till riktigt bra prylar till iOS hittills då operativsystemet i sig saknar lite komponenter som vanliga OS X har. Om man kollar på ett Apogee Duet till exempel kör Duet inte enbart core audio utan har sin egen mjukvara utöver detta och en liknande lösning funkar inte i dagsläget under iOS av vad jag förstått. Det kan till och med vara så att Apogee använt sig av en omväg via det protokoll i iOS som vanligtvis används för att kunna koppla upp en digitalkamera till en iPad för att få Jam att funka. Denna omväg KAN kanske göra att det är svårt att få till en stereoversion av Jam som läget är nu och det beroende på begränsningar i operativsystemet. Detta är i alla fall lite spekulationer. iOS är inte helt 100 utbyggt än men det troliga är att iOS kommer finnas med hos Apple under många år framöver. Det kommer utvecklas rejält framöver allt efter som apparaterna får högre prestanda. Jag läste till och med någonstans att iOS nog kommer ta över helt och att det vanliga OS X (eller efterföljaren) kommer fasas ut vad det lider allt efter som det blir solid state drive:ar och mer och mer portabelt/bärbart. Framöver kommer det säkert finnas 48-tums iPads som även funkar som TV apparat och där man styr hela sitt digitala hem ifrån. Trådlöst.
//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 03 mar 2011, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
- engson
- Hedersmedlem
Jo, det hade jag nog behövt. Men det beror förstås på hur man använder det. Men du antydde att du får sitta och editera dåliga sånginsatser med melodyne, och även om det inte är ondska förstås, så tycker jag att det är styggelse. Kan man inte sjunga rent, så får man följa andra drömmar. Tycker jag, men jag ska inte tjafsa mer om det. Sorry för OT.f-bass skrev:Hur menar du att melodyne är ondska?engson skrev:Nu höll jag på att skriva nåt dumt om Melodyne och ondska... men det gjorde jag inte!
On topic, så ser jag fram emot att kunna använda min iPhone (och kanske kommande iPad) till inspelningar!
- GandhiMK2
- Medlem++
Oh my god...så du tycker att Aretha Franklin borde följt andra drömmar? Hon var ju inte den som sjöng renast direkt...engson skrev:Jo, det hade jag nog behövt. Men det beror förstås på hur man använder det. Men du antydde att du får sitta och editera dåliga sånginsatser med melodyne, och även om det inte är ondska förstås, så tycker jag att det är styggelse. Kan man inte sjunga rent, så får man följa andra drömmar. Tycker jag, men jag ska inte tjafsa mer om det. Sorry för OT.f-bass skrev:Hur menar du att melodyne är ondska?engson skrev:Nu höll jag på att skriva nåt dumt om Melodyne och ondska... men det gjorde jag inte!
On topic, så ser jag fram emot att kunna använda min iPhone (och kanske kommande iPad) till inspelningar!
Visst, jag kan se den magiska skillnaden i att någon har sjungit alla toner i en låt precis som dom är...men hur många klipp tror du att det gjordes på åttiotalsskivor tex? Dom höll på med exakt samma sak som vi bara att dom klippte på ett mycket jobbigare vis och det tog 10 ggr så lång tid att nå fram till samma resultat...var det mer ärofyllt?
Jag letar efter uttryck i en sångtagning. Om en tagning med uttryck är lite på rent timingledes eller lite för hög i pitch för att man ska orka med det...ja då fixar jag till det....så att man i timmar slipper jaga en tagning som är minst lika bra men ren....
Jag vet inte hur du föredrar att jobba men för mej handlar musik om uttryck och då spelar det ingen roll om jag får pitcha en ton 11 cent åt ena eller andra hållet....
men så är jag ju en sån som inte riktigt bryr sej om huruvida en tavla är målad med en roller på 12 sekunder eller om den tog 32 år av oavbrutet målande av tibetanska munkar med ett yak-näshår....Jag ser vad jag ser och jag hör vad jag hör och gillar jag det så gillar jag det oavsett hur det är framställt.
- Basmagnus
- Medlem++
+ på det!f-bass skrev:
Oh my god...så du tycker att Aretha Franklin borde följt andra drömmar? Hon var ju inte den som sjöng renast direkt...
Visst, jag kan se den magiska skillnaden i att någon har sjungit alla toner i en låt precis som dom är...men hur många klipp tror du att det gjordes på åttiotalsskivor tex? Dom höll på med exakt samma sak som vi bara att dom klippte på ett mycket jobbigare vis och det tog 10 ggr så lång tid att nå fram till samma resultat...var det mer ärofyllt?
Jag letar efter uttryck i en sångtagning. Om en tagning med uttryck är lite på rent timingledes eller lite för hög i pitch för att man ska orka med det...ja då fixar jag till det....så att man i timmar slipper jaga en tagning som är minst lika bra men ren....
Jag vet inte hur du föredrar att jobba men för mej handlar musik om uttryck och då spelar det ingen roll om jag får pitcha en ton 11 cent åt ena eller andra hållet....
men så är jag ju en sån som inte riktigt bryr sej om huruvida en tavla är målad med en roller på 12 sekunder eller om den tog 32 år av oavbrutet målande av tibetanska munkar med ett yak-näshår....Jag ser vad jag ser och jag hör vad jag hör och gillar jag det så gillar jag det oavsett hur det är framställt.
- Simon Andersson
- Medlem++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ni skulle bara VETA hur mycket jag trixat med en del klassiska inspelningar.
Och då handlar det om folk som jobbat på Kungliga Operan hur länge som helst och anses som bland dom bästa klassiska sångarna vi har här i landet......
Och ni skulle bara VETA hur mycket Herbert von Karajan "fuskade" och klippte ihop tagningar in till förbannelse på sin tid. Och dessa inspelningar anses som dom bästa klassiska inspelningar som någonsin gjorts. "Fuskandet" har bara blivit lättare att genomföra. Man slipper klippa rullband nu för tiden. Det är enda skillnaden..... För att ta den klassiska genren som exempel. Det händer där också och har gjort så i alla år man hållit på med inspelningar. Men det pratas inte om det. Vilket man gör inom pop och rock......
//J

//J
- basmartin
- Medlem+++
Kan sluta så här om man inte ser upp http://open.spotify.com/track/2GuByqtNZqVtb51Qtvh3rGf-bass skrev:Ja, jag tror att det till och med är viktigare för ngn som inte spelar i elitserien eftersom den har mindre marginaler, rimligen....
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- aleklint
- Medlem+
basmartin skrev:Kan sluta så här om man inte ser upp http://open.spotify.com/track/2GuByqtNZqVtb51Qtvh3rGf-bass skrev:Ja, jag tror att det till och med är viktigare för ngn som inte spelar i elitserien eftersom den har mindre marginaler, rimligen....

Var rejäl latency där, och den verkar även fluktuera.
-
- Medlem+++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Och nu kommer dom med en pro mikrofon också.....
http://www.apogeedigital.com/products/mike.php
Lämpligt nog döpt till "Mike". Undrar varför ingen kommit på DEN idén förut.
//J
Lämpligt nog döpt till "Mike". Undrar varför ingen kommit på DEN idén förut.

//J
- engson
- Hedersmedlem
Blue kallar sin iPhonemikrofon för Mikey!JanTheWhite skrev:Och nu kommer dom med en pro mikrofon också.....
Lämpligt nog döpt till "Mike". Undrar varför ingen kommit på DEN idén förut.![]()
//J

- Folxam
- Medlem+
Jag, som nästan avskyr iProducts p.g.a. sekterismen, tycker att det är sketafräckt!
Det flyttar processen lite närmare konsumenten, förutsatt att grejjerna är enkla att använda ... vilket de brukar vara i Apples regi.
Synd bara att allt ska vara så förbålt dyrt hela tiden, men det får man väl räkna med med tanke på kvaliteten som brukar vara med iProducts.
Sen diskussionen om Melodyne och ondska ... jag tänkte samma sak som Engson ... men gör man det hela med finess är det helt ok!
Det flyttar processen lite närmare konsumenten, förutsatt att grejjerna är enkla att använda ... vilket de brukar vara i Apples regi.
Synd bara att allt ska vara så förbålt dyrt hela tiden, men det får man väl räkna med med tanke på kvaliteten som brukar vara med iProducts.
Sen diskussionen om Melodyne och ondska ... jag tänkte samma sak som Engson ... men gör man det hela med finess är det helt ok!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger