Justera bas i Linköping med omnejd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Justera bas i Linköping med omnejd

Inlägg av Pelleper »

Nu har jag testat att justera lite bas själv, med min ARES Custom Jazz och har tyckt att det är lite "otäckt". Helt enkelt orolig för att sabba instrumentet, jag har ju aldrig någonsin meckat med instrument tidigare endast spelat på dom och bytt strängar förstås.

Nu har jag ju, som de flesta säkert känner till, en "nyvunnen" Jazzbas med lite hög stränghöjd. Jag vet inte om jag törs justera så mycket på den själv, det är ju en dyr pjäs så jag undrar om ni vet någon bra "basjusterare" i Linköping/Motala-trakterna där jag kan lämna min bas för hjälp med detta?

Jag har provat lite justering, fått ner stränghöjden till ca 3mm vid högsta band, men jag vill ha ner den lite till men törs inte skruva mer på trussen själv (om det nu är det som behövs).
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Börsen i Linköping har en duktig kille som jobbar åt dom. Per Kohlus kan du prata med, han är ganska duktig.
Annars kan du skruva lite själv, man lär sig!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Alla jag har pratat med här i Östergötland säger att dom på Jam är duktiga, bättre än börsen.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Det är väl mindre troligt att en dyr bas går sönder än en billig. Det är nog inga problem att skruva lite till om du inte skruvar så mycket åt gången, sen kan man ju prova sänka stallsadlarna också. För att få en riktigt låg stränghöjd så är det ju ett samspel mellan halsens relief och sadelhöjden som man måste få till. Bästa sättet att lära sig är att prova.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Om du är osäker, fortsätt att skruva som fan (eller inte), och sen, när det inte går längre tar du kontakt med någon gitarrtek. som förmodligen kommer att tjäna en femhundring på en justering eller så.
Sedan har du ett instrument som funkar. DET är också en bra investering. :idea:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Hmm, det är nog som Valle säger - skruva själv. Min ARES blev ändå väldigt bra fast jag gjorde det själv så jag testar även med Fendern. Man lär sig ju bara om man gör sälv.

Tyvärr upplever jag att Musikbörsen, Jam etc. har väldigt lite intresse för basar och även andra instrument. Det känns som om det är "fränare" med Macar, Ljudkort, Logic, blip, blop, och bla bla, åtminstonde i Linköping, så jag känner inte för att lämna basen dit. Jag vill helst ha någon med lite "kärlek" till instrumenten. Musikbörsen och Jam är bra att handla på, det är dom, men jag har inget förtroende till dom då det gäller instrumentjustering. Men jag kan ha fel, det är bara en känsla.

Jag skruvar själv.
/Pelle

EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Testa med en relief på 0,3-0,5 mm vid 7:e band.
Sänk sedan stallsadlarna max.
Får du inte lägre stränghöjd än 2 mm på samtliga strängar så är det enligt min uppfattning ett Måndags-exemplar.
På de tunnaste strängarna vill man ju dessutom många gånger komma under 2 mm.Det ska man kunna justera basen till att fixa.
En Custom shop Fender ska man inte behöva shimsa,det första man gör.
Då är det något som är galet.
3 mm som lägsta stränghöjd på en Custom Shop Fender,med korrekt relief,är helt oacceptabelt.
Var inte rädd för att justera reliefen.Det ska man utan oro kunna göra själv.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Funkfingers skrev:Testa med en relief på 0,3-0,5 mm vid 7:e band.
Sänk sedan stallsadlarna max.
Får du inte lägre stränghöjd än 2 mm på samtliga strängar så är det enligt min uppfattning ett Måndags-exemplar.
På de tunnaste strängarna vill man ju dessutom många gånger komma under 2 mm.Det ska man kunna justera basen till att fixa.
En Custom shop Fender ska man inte behöva shimsa,det första man gör.
Då är det något som är galet.
3 mm som lägsta stränghöjd på en Custom Shop Fender,med korrekt relief,är helt oacceptabelt.
Var inte rädd för att justera reliefen.Det ska man utan oro kunna göra själv.
Ja, jag törs nog ge mig på justering av Fendern, det är nog inga problem. Grejen är den att jag är tvungen att "öva" lite på min andra bas först ifall något går galet.

Grejen är den att jag tidigare lämnat in den andra basen (ARES) för justeringar tidigare, en gång i Umeå då jag bodde där och en gång i Motala (där jag bor nu). Bägge jag lämnade in basen hos skulle vara "proffs" på detta med justeringar men jag blev INTE nöjd. I Umeå skulle banden slipas samt att jag efterfrågade lägre stränghöjd. Banden blev nog slipade, men det är fortfarande "gropar" efter strängarna kvar i en del band, men det kanske ska vara så? Stränghöjden var lika hög efter som innan jag lämnade in den, det är väl lagom stränghöjd sa teknikern, men det tycker INTE jag.

När jag sedan lämnade in den i Motala för byte av översadeln (som jag trodde var nednött) så var sadeln sned (lutar in mot greppbrädan en aning) + att den är lite för smal för skåran i halsen där den ska sitta så den "glappar" lite. Dessutom bad jag om lägre stränghöjd men, icke sa nicke! Stränghöjden var fortfarande för hög!

Detta gör att jag undrar OM det finns någon i mina trakter som är BRA på justering av just basar?

Tack Funkfingers och alla ni andra för att ni har tålamod med mig!

Jag spelar mycket hellre än meckar bas, men just nu måste jag ju själv! Jag vill ju ha "min" setup på basarna.

Och jag kommer inte att shimsa Fendern. Jag är helt övertygad om att den går att få som jag vill ha den, men jag kan inte själv. Tyvärr!
/Pelle

EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Skriv svar