Anlis HIFI tråd
- anli
- VIP medlem
Anlis HIFI tråd
Har uppgraderat stereon med bra skivspelare och pickup (Pro-ject II Perspex med Ortofon Valencia) samt högtalare (Aurum Cantus V8F).
Så fort jag får tillräckligt med deg (runt 15 lök typ) så skall förstärkeriet bytas. Min NAD känns lite beige i sammanhanget.
Tips på förstärkeri mottages. Både integrerat och för/slutsteg. Rör och transistor eller hybrid.
Efter jul skall jag försöka lyssna på lite kinesiska grejer Shanling A3.1 8ersätter A300) och Xindak CS88. Men noggrann som jag brukar vara så vill jag inte missa intressanta alternativ.
Hjälp till nu så Farbror Anders kan nå nya nivåer i livsnjutande
Så fort jag får tillräckligt med deg (runt 15 lök typ) så skall förstärkeriet bytas. Min NAD känns lite beige i sammanhanget.
Tips på förstärkeri mottages. Både integrerat och för/slutsteg. Rör och transistor eller hybrid.
Efter jul skall jag försöka lyssna på lite kinesiska grejer Shanling A3.1 8ersätter A300) och Xindak CS88. Men noggrann som jag brukar vara så vill jag inte missa intressanta alternativ.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- DoggyD
- Medlem++
Re: Anlis HIFI tråd
Hjälp kommer här i form av rör från Leben. Vilken värme den här stärkaren har.anli skrev:Har uppgraderat stereon med bra skivspelare och pickup (Pro-ject II Perspex med Ortofon Valencia) samt högtalare (Aurum Cantus V8F).
Be tomten snällt så kanske det händer. Glöm nu inte att hålla skorstenen fri.

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- Diesel
- Medlem++
Testa en hegel H1, den skulle jag vilja lyssna på.
Sen har Yamaha en förstärkare som jag tycker låter bra, ligger på kring 17000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224502 eller primare
Sen har Yamaha en förstärkare som jag tycker låter bra, ligger på kring 17000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224502 eller primare
- B-Å Åhs
- Medlem++
- mojo
- Medlem+
Är sedan ett antal år hifi-avgiftad, men känner kittlingen när jag läser om din vinylsvarv och förestående uppgradering av förstärkardelen.
Efter ett klassiskt blindtest på insomnade Audio-Dala, är jag övertygad om de klassiska Edison för- och slutstegens förträfflighet.
Var en gång i tiden på väg att slanta närmare 35' på ett par single end-slutsteg, när jag efter blindtestet slog till på 2 st. Edison 15 (triodkopplade) monoslutsteg för 5'. Försteget hade jag redan, ett rörförsteg byggt av den fina rockstjärnan Vita Björn (Björn Nilsson).
Edison One heter ett förträffligt försteg, som finns till rimliga priser.
Nu måste jag kontakta min "sponsor" och få detta tillfälliga snedsteg "briefat"
Efter ett klassiskt blindtest på insomnade Audio-Dala, är jag övertygad om de klassiska Edison för- och slutstegens förträfflighet.
Var en gång i tiden på väg att slanta närmare 35' på ett par single end-slutsteg, när jag efter blindtestet slog till på 2 st. Edison 15 (triodkopplade) monoslutsteg för 5'. Försteget hade jag redan, ett rörförsteg byggt av den fina rockstjärnan Vita Björn (Björn Nilsson).
Edison One heter ett förträffligt försteg, som finns till rimliga priser.
Nu måste jag kontakta min "sponsor" och få detta tillfälliga snedsteg "briefat"
- anli
- VIP medlem
Bra förslag! Leben kanske är utanför budget (beror på) och kanske för effektsvagt. Eller inte... men min Aurum Cantus känns som de kräver lite muskler. Vill ha kvar den kontrollerade basen. Kan hända att Edison faller ur ramen också. Men jag kommer absolut att att prova rör i olika former...
Alesis RA 500... studio/pa grejer? Tja jag provade och valde min nya högtalare via ett InterM 500 plus PA-slutsteg för 5000 kr. Lät väldigt bra. Men fult...
Alesis RA 500... studio/pa grejer? Tja jag provade och valde min nya högtalare via ett InterM 500 plus PA-slutsteg för 5000 kr. Lät väldigt bra. Men fult...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- anli
- VIP medlem
Ja Hegel verkar vara poppis.Diesel skrev:Testa en hegel H1, den skulle jag vilja lyssna på.
Just nu låter vinyl väldigt bra. Varmt musikaliskt och ändå detaljerat. Cd lite sämre... lite mer värme i basen skulle inte skada, iofs ju mer högtalarna blir inspelade ju mer kommer basen fram som det verkar.
En grej vore ju att att köra med NAD:ens preamp så läng och skaffa ett riktigt bra slutsteg/monoblock. Lite osäker vad en ny riktigt bra DAC skulle göra för min gamla Marantz 63 mark2 KI, antagligen nåt

Kraft, stadga, värme i mellanregistret och skir detaljerad diskant är vad jag eftersträvar. Röster skall låta kanon (de gör de nu, tror jag det är tck vare banddiskantens match med mellanregistret i Aurum högtalaren.
- DoggyD
- Medlem++
Kant und Hegel kennt die regel. (Guru Guru)anli skrev:Ja Hegel verkar vara poppis.Diesel skrev:Testa en hegel H1, den skulle jag vilja lyssna på.
Just nu låter vinyl väldigt bra. Varmt musikaliskt och ändå detaljerat. Cd lite sämre... lite mer värme i basen skulle inte skada, iofs ju mer högtalarna blir inspelade ju mer kommer basen fram som det verkar.
En grej vore ju att att köra med NAD:ens preamp så läng och skaffa ett riktigt bra slutsteg/monoblock. Lite osäker vad en ny riktigt bra DAC skulle göra för min gamla Marantz 63 mark2 KI, antagligen nåt
Kraft, stadga, värme i mellanregistret och skir detaljerad diskant är vad jag eftersträvar. Röster skall låta kanon (de gör de nu, tror jag det är tck vare banddiskantens match med mellanregistret i Aurum högtalaren.
Vinyl låter ju alltid väldigt varmt och bra, därmed musikaliskt. Det har du ju helt rätt i. NJUT, hälsar en gammal vinylknarkare på livstid. Mmmarantz.

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- Ahab
- Medlem+
Vinyl måste ju låta ännu varmare om den spelas på en ångmaskinsdriven grammofon?
http://www.asciimation.co.nz/bb/2010/11 ... ord-player
http://www.asciimation.co.nz/bb/2010/11 ... ord-player
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
-
- Medlem
Kastar mig in litet dumdristigt, på tal om olika former av rörförstärkeri, med en filosofisk frågeställning...
Rent generellt - är värme, karaktär och färgning, om än aldrig så tilltalande, verkligen att föredra i lyssningssituationen framför neutral reproduktion och transparans? Och i så fall varför?
Rent generellt - är värme, karaktär och färgning, om än aldrig så tilltalande, verkligen att föredra i lyssningssituationen framför neutral reproduktion och transparans? Och i så fall varför?
- anli
- VIP medlem
Jag håller med.Subsonic skrev:Kastar mig in litet dumdristigt, på tal om olika former av rörförstärkeri, med en filosofisk frågeställning...
Transparens vill man ju ha... men vill man ha snustorr neutralitet? Osäker på det. Det finns ju trotsa allt starka förespråkare för enkla rörkonstruktioner i signalvägen.
Själv skall jag prova och se vad jag tycker.
Har många val att fundera över:
- 2 st"lågpris" transistor monoblock, rör eller transistor försteg
- "Bättre" stereoslutsteg, rör eller transistor försteg
- Integrerad transistorstärk
- integrerad rörstärkare
sen kan man ju tänka sig passivt försteg. Eller ett DAC med volym som försteg. Eller två monoblock med rör...
Oändligt många möjligheter.
- Ale
- Medlem++
- anli
- VIP medlem
ja... för 38 lök styck!Ale skrev:Porr
http://www.quad-hifi.co.uk/model.php?se ... odel_id=42

- groovyjr
- VIP medlem
Jo men h-vete vad snygga de var!anli skrev:ja... för 38 lök styck!Ale skrev:Porr
http://www.quad-hifi.co.uk/model.php?se ... odel_id=42
Här kommer svenskbyggd porr på hög nivå, en kollega på tidigare jobb som är inbakad.
Låt mig presentera The Lars - http://thelars.se/ med det fantastiska priset av € 55.000 - €75.000 paret. Har inte hört dem själv men de har tydligen fått grym kritik! Fattas väl bara annat med de löjligt höga priserna....
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- MALA
- Distributör
Jag har ju XTZ ren klass A-stärk (går att köra i AB också) till salu. Otroligt mycket för pengarna. Designat i Sverige och byggt i Kina. Säljer hela rasket inkl CD-spelare och ett par XTZ vita 99.36 och kablar för 12 papp (ca halva nypriset).
Kolla på http://www.xtz.se/index.php?stat=1
Kolla på http://www.xtz.se/index.php?stat=1
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- anli
- VIP medlem
Arrgh... vilken härlig vånda! Har frossat i High-End mässor och läser artiklar förbrilt. Dags att ta tag i detta igen.
Skall boka en sittning och lyssna på dessa och hoppas att de kan driva min stora högtalre.
1. Shanling SP8000 a 30 watt styck. 25000 kr. Skulle jag fastna för dessa måste jag komplettera med ett försteg

förhoppnings kan vi jämföra med ett billigt transistorsteg, InterM 500+ fär 5000 kr

2. Shanling A3.1 200 watt integrerad hybrid (frugan tyckte dock den var ful...)

Båda shanlingerna lyssnade jag på mässan och det lät väl bra, men det gjorde ju allt å andra sidan! Hoppas kunna A/B-testa dom om ett par veckor.
Sen finns det bubblare:
3. Leben CS 3000 som DoggyD nämnde.... kan inte få den lilla läckra 12 wattare a 20000 kr ur huvudet (snuskigt bra kritik):

DoggyD: har du en Lebenstärkare eler har du provlyssnat?
Tror faktiskt att jag inte behöver så många watt...
Sen finns det mer intressant: Primare och Hegel tranistorintegrerat, samt dessa slutsteg som jag såg men ej hörde på mässan:

Balla men vulgära, Verkar dra säkringar om man slår på dem samtidigt...

Skall boka en sittning och lyssna på dessa och hoppas att de kan driva min stora högtalre.
1. Shanling SP8000 a 30 watt styck. 25000 kr. Skulle jag fastna för dessa måste jag komplettera med ett försteg

förhoppnings kan vi jämföra med ett billigt transistorsteg, InterM 500+ fär 5000 kr

2. Shanling A3.1 200 watt integrerad hybrid (frugan tyckte dock den var ful...)

Båda shanlingerna lyssnade jag på mässan och det lät väl bra, men det gjorde ju allt å andra sidan! Hoppas kunna A/B-testa dom om ett par veckor.
Sen finns det bubblare:
3. Leben CS 3000 som DoggyD nämnde.... kan inte få den lilla läckra 12 wattare a 20000 kr ur huvudet (snuskigt bra kritik):

DoggyD: har du en Lebenstärkare eler har du provlyssnat?
Tror faktiskt att jag inte behöver så många watt...
Sen finns det mer intressant: Primare och Hegel tranistorintegrerat, samt dessa slutsteg som jag såg men ej hörde på mässan:

Balla men vulgära, Verkar dra säkringar om man slår på dem samtidigt...

- mågis
- Medlem+
Tror du på det själv, eller försöker du bara trösta dig lite...?anli skrev:Arrgh... vilken härlig vånda!

Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- anli
- VIP medlem
Mja... när vi provlyssnade oss fram till nuvarande högtalare, så var dett sådant steg som änvändes. Förvånanvärt bra var det.mågis skrev:Tror du på det själv, eller försöker du bara trösta dig lite...?anli skrev:Arrgh... vilken härlig vånda!
http://www.chinesehifi.nl/img/p/3-32-thickbox.jpg
http://www.hifiborsen.se/images/produkt ... 00plus.jpg
Tänkte att det skulle vara en bra "transistorreferens", då den aktuella butiken troligen har ett sådant hemma.
Skulle bli ytterst besviken om rörmonoblocken fick smäll på fingrarna.
- lill_frasse
- Medlem+
- anli
- VIP medlem
Först en sittning hos Lennart/Hifibörsen. Han har lovat att ha ett par Aurum Cantus V8f (samma som mina) hemma att lyssna genom. Blir en bra test.lill_frasse skrev:Finns mycket roligt i 20-30 lök klassen finns mycket fina kina producerade rör prylar som är riktigt bra. Jag hade ringt och kollat med Erik Andersson om han inte kunde boka in ett besök och kollat om han hade något från audion hemma prisvärt och point to point och sedan är han trevlig och kunnig.
Problemet blir ju, om vi faller för monoblocken, att det måste fixas en schysst preamp längre fram. Kanske ett kärt bekymmer

Under tiden får NAD 374 fungera försteg.
Usch inte bra detta... låter som jag redan bestämt mig

- lill_frasse
- Medlem+
Du kommer inte bli besviken. Nackdelen är ju att har man väl börjat springer det snart på med det andra försteg kablar och sedan är det dags att uppgradera svarven.anli skrev:Usch inte bra detta... låter som jag redan bestämt mig

Jag får frågan ibland om hur man kan lägga pengar på HIFI framförallt förr när jag byggde och sålde som mest. Jag brukar då fråga om personen har båt eller motorcykel eller sommarstuga. Får man ja då så kontrar man med att man kan sitta och njuta av en bra anläggning 365 dagar om året oavsett väder.
- anli
- VIP medlem
Sådär ja, nu har det lyssnats till höger och till vänster.
Det blev ett svårt val. Den integrerade Shanling A3.1 lät kraftfullt och varmt (mycket bättre än NAD:en hemma). Bra baskontroll. Men till slut tycket frugan och jag att rörmonblocken var samtidigt lite lugnare och ändå mer detaljerade i mellanregistret/diskanten. Inte samma baskontroll möjligtvis.
Jag och frugan funderade en studn och sen var det kört:
19 kg stycket. Lite steam-punkaktiga
!

Är tvungen att använda NAD:en som försteg här hemma tillsvidare. Nästa projekt alltså!
Men satan så vackert det är!

Det blev ett svårt val. Den integrerade Shanling A3.1 lät kraftfullt och varmt (mycket bättre än NAD:en hemma). Bra baskontroll. Men till slut tycket frugan och jag att rörmonblocken var samtidigt lite lugnare och ändå mer detaljerade i mellanregistret/diskanten. Inte samma baskontroll möjligtvis.
Jag och frugan funderade en studn och sen var det kört:
19 kg stycket. Lite steam-punkaktiga

Är tvungen att använda NAD:en som försteg här hemma tillsvidare. Nästa projekt alltså!
Men satan så vackert det är!

Senast redigerad av anli den lör 12 mar 2011, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
- anli
- VIP medlem
- lill_frasse
- Medlem+