E-sträng på P-bas skramlar något förskräckligt.
- rootsradical
- Medlem
E-sträng på P-bas skramlar något förskräckligt.
God eftermiddag gott folk!
Jag har en Fender P-bas som troligtvis är lite dåligt inställd, E-strängen skramlar något förskräckligt nämligen.
Jag spelar med plektrum vilket delvis gör mycket skillnad, dock är alla andra strängar fina att spela på. Men E-strängen skorrar mest och det är ingen sustain i tonerna.
Jag läste att man kan behöva slipa banden och meka, vad rekommenderar ni mig att göra?
Tack på förhand!
Jag har en Fender P-bas som troligtvis är lite dåligt inställd, E-strängen skramlar något förskräckligt nämligen.
Jag spelar med plektrum vilket delvis gör mycket skillnad, dock är alla andra strängar fina att spela på. Men E-strängen skorrar mest och det är ingen sustain i tonerna.
Jag läste att man kan behöva slipa banden och meka, vad rekommenderar ni mig att göra?
Tack på förhand!
http://saturdays-heroes.com - Folk-punkrock!
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- Noelredding
- Medlem++
På riktigt?Bassplaya skrev:Just det ja. Viktigt, viktigt!Hagström skrev:Om du går på dragstången bör du även vänta 24 timmar mellan varje 1/4 varv.
Skruvade typ 1/2 varv på min tbird för ett tag sen för att sedan skruva lite till efter nån minut... inte så bra kanske

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Hagström
- Medlem++
Kan funka.. om man har tur.. har man otur kommer hela bananen senareNoelredding skrev:På riktigt?Bassplaya skrev:Just det ja. Viktigt, viktigt!Hagström skrev:Om du går på dragstången bör du även vänta 24 timmar mellan varje 1/4 varv.
Skruvade typ 1/2 varv på min tbird för ett tag sen för att sedan skruva lite till efter nån minut... inte så bra kanske
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- Cuba
- VIP medlem
Re: E-sträng på P-bas skramlar något förskräckligt.
Hur har du stämt basen? Är den "normalstämd" EADG med stämapparat? Kan verka vara en dum fråga men just den frågan har dykt upp innan och då var den basen nedstämt rejält utan att ägaren visste om det.rootsradical skrev:... E-strängen skramlar något förskräckligt nämligen...
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- rootsradical
- Medlem
Kör standard E.Cuba skrev:Hur har du stämt basen? Är den "normalstämd" EADG med stämapparat? Kan verka vara en dum fråga men just den frågan har dykt upp innan och då var den basen nedstämt rejält utan att ägaren visste om det.rootsradical skrev:... E-strängen skramlar något förskräckligt nämligen...
Seaweed kom fram till att strängen slår i banden, ska leta efter något att höja strängen med alt. slipa banden.
http://saturdays-heroes.com - Folk-punkrock!
- Cuba
- VIP medlem
rootsradical skrev:Kör standard E.Cuba skrev:Hur har du stämt basen? Är den "normalstämd" EADG med stämapparat? Kan verka vara en dum fråga men just den frågan har dykt upp innan och då var den basen nedstämt rejält utan att ägaren visste om det.rootsradical skrev:... E-strängen skramlar något förskräckligt nämligen...
Seaweed kom fram till att strängen slår i banden, ska leta efter något att höja strängen med alt. slipa banden.