Brummande i jazzbas!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Brummande i jazzbas!

Inlägg av Utte »

Min jazz brummar högt när jag inte nuddar en sträng, stallet, kontrollplattan, en stämskruv, ändarna av telesladden eller metall på förstärkaren. Att det slutar brumma när jag t.ex. nuddar strängarna beror på att stallet är jordat har jag läst.

Vad kan brummandet bero på? Jag har inte detta problem med andra basar.

/Utte
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem

Inlägg av AxelStingray »

Är förstärkaren inkopplad i ett jordat eluttag? annars så kanske basen är dåligt skärmad
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

AxelStingray skrev:Är förstärkaren inkopplad i ett jordat eluttag? annars så kanske basen är dåligt skärmad
Jag vet inte om uttaget är jordat, men jag har inte haft detta problem med andra basar så jag antar att uttaget är okej. Hur ska basen skärmas isåfall? Jag kan inte mycket om elektronik... :?
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Ska repa imorgon! Ska kanske ta med basen och testa i replokalen. Om det brummar där också är det basen det är fel på...
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem

Inlägg av AxelStingray »

Man klär in kontroll/mickutrymmena med folie eller skärmtejp, tror det finns skärmfärg också. Sen så ansluter man de till jord. Och då kan inte strålningen sprida sig in i koppartråden = Ljudet.
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem

Inlägg av AxelStingray »

Gör så !
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Kom nyss hem från repet, och jag har bra och dåliga nyheter. De bra nyheterna är att det inte är basen det är fel på, och de dåliga nyheterna är att det är elen i min lägenhet det är fel på.

tack för svaren!
Skriv svar