Fasfel?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Fasfel?

Inlägg av Axman »

Jag har inte haft problem när jag lött om och fixat med mina jazzbasar tidigare men nu när jag fixat till min Aria Pro II så har jag stött på problem. På jazzbasar så kan man ju vända upp och ner på kontrollplattan och allt sitter fast och sitter öppet och fint men på Arian så är dom ju monterade bakifrån och allt måste man pilla med nere i kontrollutrymmet, skitpissigt rent ut sagt!! Hur som helst!
Nu har jag kopplat om Arian precis som en vanlig jazzbass. Med full volym på mickarna en och en så låter det normalt men när volymen är fullt uppvriden på bägge så tappar den volym. Är det det som kan kallas fasfel? Vad ska man gör åt det?

/ David
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Polvänd en av mikarna för att åtgärda fasfel.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Alltså rent fysiskt vända på en av mickarna? Eller handlar det om att lossa sladdar och fästa på något annat sätt?
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

löd om så att - blir + och vice versa ska väl vara rätt sätt har jag fått för mig.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det där lyser fasfel lång väg.

Vänd på kablarna till den ena miken. Om det exempelvis går en svart och en vit från mikarna så byter du plats på dem. Det spelar ingen roll vilken av mikarna du vänder på.

Om det går TRE kablar från mikarna så är en av dem jord. Den ska vara kvar, du ska i så fall byta plats på de andra två.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar