TIPS? [sabbade gängor]
-
- Medlem++
TIPS? [sabbade gängor]
Hejsan!
Undrar om ni har nå bra tips på hur man får ur små skruvar med insexnyckelspår som har rundats?
Försökt med att superlimma fast insexnyckeln, men det tål inte kraften.
Tack på förhand!
Undrar om ni har nå bra tips på hur man får ur små skruvar med insexnyckelspår som har rundats?
Försökt med att superlimma fast insexnyckeln, men det tål inte kraften.
Tack på förhand!
- mange
- Medlem+
-
- Medlem+++
- Utte
- Medlem+
Jag hade detta problem igår med en bas jag just hade fått. Det funkade då för mig att stämma ner strängen, lägga den vid sidan om sadeln, vända upp och ner på sadeln, och sedan ta en tång och skruva loss skruven med. Tog skruvar från en gammal isärplockad J&D-bas och skruvade in istället, fungerar skitbra.
-
- Medlem++
Det är stoppskruven som håller fast ratten på poten det gäller.Utte skrev:Jag hade detta problem igår med en bas jag just hade fått. Det funkade då för mig att stämma ner strängen, lägga den vid sidan om sadeln, vända upp och ner på sadeln, och sedan ta en tång och skruva loss skruven med. Tog skruvar från en gammal isärplockad J&D-bas och skruvade in istället, fungerar skitbra.

- mange
- Medlem+
-
- Medlem+++
- olabola
- Medlem++
Å då sitter den förstås rätt hårt..men som sagt..hitta nåt lite större..torx e bra..är väl dock inte alltid man har så små hemma.Jensa skrev:Det är stoppskruven som håller fast ratten på poten det gäller.Utte skrev:Jag hade detta problem igår med en bas jag just hade fått. Det funkade då för mig att stämma ner strängen, lägga den vid sidan om sadeln, vända upp och ner på sadeln, och sedan ta en tång och skruva loss skruven med. Tog skruvar från en gammal isärplockad J&D-bas och skruvade in istället, fungerar skitbra.
Annars kan man ju borra ur den.precis så mycket att bara "gängorna" är kvar..så trycket släpper..sen kan man ju pilla bort kvarvarande skräp med en nål eller liknande..tandläkarpetmoj e bra. Kan och ÄR svårt å borra bra i sån lite grej för en ovan plus att skruvar brukar vara hårda..men insexor brukar ju har en bra startraka för borrning..
-
- Medlem++
Ser lite svårigheter i det, ja. Får bli en plan C.olabola skrev:Å då sitter den förstås rätt hårt..men som sagt..hitta nåt lite större..torx e bra..är väl dock inte alltid man har så små hemma.Jensa skrev:Det är stoppskruven som håller fast ratten på poten det gäller.Utte skrev:Jag hade detta problem igår med en bas jag just hade fått. Det funkade då för mig att stämma ner strängen, lägga den vid sidan om sadeln, vända upp och ner på sadeln, och sedan ta en tång och skruva loss skruven med. Tog skruvar från en gammal isärplockad J&D-bas och skruvade in istället, fungerar skitbra.
Annars kan man ju borra ur den.precis så mycket att bara "gängorna" är kvar..så trycket släpper..sen kan man ju pilla bort kvarvarande skräp med en nål eller liknande..tandläkarpetmoj e bra. Kan och ÄR svårt å borra bra i sån lite grej för en ovan plus att skruvar brukar vara hårda..men insexor brukar ju har en bra startraka för borrning..

Tack för tipset dock.
- MVI
- Medlem
- olabola
- Medlem++
Med risk för att låta dryg..Nej!MVI skrev:Kan funka med en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gare-5-st/
Lycka till!

- TDHP
- Forumvärd
Tvinga av ratten och köp en ny pot.
När ratten är loss från stången är det inga problem att lossa insexan.
När ratten är loss från stången är det inga problem att lossa insexan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- TDHP
- Forumvärd
Byt pot som sagt.
Ska du hålla på att SLÅ in för stora torx eller nåt så lär poten vara slut sen i alla fall.
Det är väl en typ M2 insex vi pratar om, så det brukar inte vara särskilt svårt att dra av hattarna ändå. (Om det är rätt ratt på rätt pot dvs, har man SKRUVAT fast en hatt på en alu-pinne med splines så kan det ju vara värre, men då får du garanterat såga av den.)
Ska du hålla på att SLÅ in för stora torx eller nåt så lär poten vara slut sen i alla fall.
Det är väl en typ M2 insex vi pratar om, så det brukar inte vara särskilt svårt att dra av hattarna ändå. (Om det är rätt ratt på rätt pot dvs, har man SKRUVAT fast en hatt på en alu-pinne med splines så kan det ju vara värre, men då får du garanterat såga av den.)
TDHP

TDHP
- Cuba
- VIP medlem
Jag undrade just när grispitten skulle dyka upp.MVI skrev:Kan funka med en sån här:
Lycka till!

- TDHP
- Forumvärd
Jag har under alla år jag byggt hojar och skruvat med bilar ALDRIG lyckats få loss en bult el dyl med en sån. Inte om det har suttit FAST i alla fall...Cuba skrev:Jag undrade just när grispitten skulle dyka upp.MVI skrev:Kan funka med en sån här:
Lycka till!
TDHP

TDHP
- olabola
- Medlem++
TDHP skrev:Jag har under alla år jag byggt hojar och skruvat med bilar ALDRIG lyckats få loss en bult el dyl med en sån. Inte om det har suttit FAST i alla fall...Cuba skrev:Jag undrade just när grispitten skulle dyka upp.MVI skrev:Kan funka med en sån här:
Lycka till!

- TDHP
- Forumvärd
Nänä, jag menar att svinpittar är skit.olabola skrev:TDHP skrev:Jag har under alla år jag byggt hojar och skruvat med bilar ALDRIG lyckats få loss en bult el dyl med en sån. Inte om det har suttit FAST i alla fall...Cuba skrev:Jag undrade just när grispitten skulle dyka upp.MVI skrev:Kan funka med en sån här:
Lycka till!?
Värme och våld är det som gäller.

TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Är benägen att hålla med TDHP, bular med stor diameter funkar det bättre men om de sitter riktigt hårt är det svårt tycker jag. Grispicken expanderar ju blten dessutom som gör att den sitter ännu hårdare...TDHP skrev:Nänä, jag menar att svinpittar är skit.olabola skrev:TDHP skrev:Jag har under alla år jag byggt hojar och skruvat med bilar ALDRIG lyckats få loss en bult el dyl med en sån. Inte om det har suttit FAST i alla fall...Cuba skrev:Jag undrade just när grispitten skulle dyka upp.MVI skrev:Kan funka med en sån här:
Lycka till!?
Värme och våld är det som gäller.
på dig själv du!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
-
- Medlem++