Hursomhelst skulle det vara himla bra att ha någon typ effekt i vissa låtar i bandet jag spelar med nu. Det handlar om hip-hop-pop-funk-soul.
Tack vare Boom har jag en förkärlek för Akais Deep Impact men den är ju som bekant svår och dyr att få tag i.
Vad ska jag ha istället som ger det där sköna synthbasljudet? Eller ska man ha envelope? Ni måste förstå att jag inte ens kan relatera till vad envelope ger för ljud. Så pass okunnig är jag om effekter...
Ber om ursäkt för att ha kladdat ner PB med ännu en newbietråd...
Kim S skrev:Hursomhelst skulle det vara himla bra att ha någon typ effekt i vissa låtar i bandet jag spelar med nu. Det handlar om hip-hop-pop-funk-soul.
I sådana sammanhang kan ett envelope filter passa fint, här är ett exempel på ett från MXR som verkar bra:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=llI-zB9He0E[/youtube]
Annars tycker jag att du ska kolla in Source Audio Soundblox Multiwave Bass Distortion, som - trots namnet - verkar låta väldigt synthigt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1LEJoaj93J8[/youtube]
peter_s skrev:
I sådana sammanhang kan ett envelope filter passa fint, här är ett exempel på ett från MXR som verkar bra:
[youtubeklipp]
Jamen sådär ska det ju låta! Härligt! Mysigt och runt utan att låta argt eller trasigt. Den gillade jag!
Cuba: Jag får ta och kolla BassIQ:n också dårå. Tack!
Parkas: Jag hör vad du säger. Men jag tror det passar bättre med fuzz och dist i rocksvängen. När jag spelade med Lugnoro var det givet men i detta läget tror jag mer på MXR-envelopen.
F.ö. har jag väldigt nyligen upptäckt hur otroligt vackert dist kan låta på gitarr när det är smakfullt (första stycket av John Mayer):
peter_s skrev:
[youtubeklipp]
Jamen sådär ska det ju låta! Härligt! Mysigt och runt utan att låta argt eller trasigt. Den gillade jag!
Cuba: Jag får ta och kolla BassIQ:n också dårå. Tack!
Parkas: Jag hör vad du säger. Men jag tror det passar bättre med fuzz och dist i rocksvängen. När jag spelade med Lugnoro var det givet men i detta läget tror jag mer på MXR-envelopen.
F.ö. har jag väldigt nyligen upptäckt hur otroligt vackert dist kan låta på gitarr när det är smakfullt (första stycket av John Mayer):
[youtube]Klipp[/youtube]
Gör det och om du gillar den så har jag en över i fint skick. Den kan du få billigt om du vill.
Jag har en MXR m82 envelope pedal, har även testat EBS BassIQ många ggr. Måste säga att man får ut mer möjligheter med mxr pedalen än ebs. Så köp m82an om du vill ha en schysst envelope pedal ! http://www.youtube.com/watch?v=sFbXmQLpUGQ
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Annars är mitt tips att köpa en multieffekt, typ Boss ME50-B eller Zoom B2 och testa vilka effekttyper man gillar. Jag har själv gjort den grejen, har lämnat multispåret nu och vet att jag vill bygga upp ett bord med stämmare, fuzz (köpt nu), octaver, chorus och eventuellt kompressor och envelope. Fördelen är givetvis att de enskilda effekterna låter bättre samt att man bara har det man använder. Samt inte minst att man får hänga runt i "effekter säljes" och hänga mer på Pratabas!
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Hursomhelst skulle det vara himla bra att ha någon typ effekt i vissa låtar i bandet jag spelar med nu. Det handlar om hip-hop-pop-funk-soul.
Tack vare Boom har jag en förkärlek för Akais Deep Impact men den är ju som bekant svår och dyr att få tag i.
Vad ska jag ha istället som ger det där sköna synthbasljudet? Eller ska man ha envelope? Ni måste förstå att jag inte ens kan relatera till vad envelope ger för ljud. Så pass okunnig är jag om effekter...
Ber om ursäkt för att ha kladdat ner PB med ännu en newbietråd...
Men tacksam för svar!
Hej Kim!
Jag rekommenderar att du testar Aguilar Octamizer, den är kul. Gärna tillsammans med ett bra envelopefilter, tex MXR's (vad-det-nu-heter) eller Aguilar Filter Twin eller Qtron (superbra envelope!). Vill man bröta till det ytterligare kan man slänga in en dist mellan octaver och envelope.