Har ett problem med ett stall på en texas-bas. Jag gillar hur den är justerad just nu, lagom lättspelad. Problemet är att de skruvarna som justerar stränghöjd sticker upp så långt och är dessutom ganska vassa. Dvs inte roligt när man spelar med plektrum...
Man ser det rätt bra på bilden. Det gäller alla skruvar, två per sträng. Vad ska jag göra åt det här? Jag kan ju inte börja fila på dom, hur skulle man kunna justera dom sen? Måste jag ha ett nytt stall?
I så fall funkar det här? Billigt, javisst, men det är en texas, så jag vill inte lägga för mycket. Eller det kanske blir samma problem med det stallet?
Janne skrev:Ok, näst bästa lösningen, såga av dom till lagom längd. I änden utan insexspår då.
Jag har tänkt tanken. I underkant alltså. Det borde kanske funka eller?
Inga tankar om stallet på thomann? Ren skit?
Jag har gjort det på nån bas, tror det var en Harley Benton bandlös jag hade. Fungerar finfint, kolla hur det ser ut i nederänden, har för mig att jag rundade lite där jag sågat. Byta stall är ju säkert också en bra idé men på så här billiga basar kan man ta lite billiga lösningar tycker jag.
Shimsa basjäveln med förslagsbit en bit sandpapper eller smärgelduk. I detta fall ska biten placeras vid halsens bakre kant. Stallsadlarna ligger för lågt, därav problemet.
LarsGBG skrev:Jag kastade mig på basen och kom direkt på nåt: jag har ingen insexnyckel som passar. Vad ska det vara för storlek?
Finns det att köpa nåt passande set på typ Clas Ohlsson, Biltema eller så?
Har också en Texas. Jag har iofs satt på en stallkåpa, snyggt o praktiskt...
Men det är en vanlig 2 mm insexnyckel, finns att köpa på dom flesta ställen, typ CO: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152243066
LarsGBG skrev:Jag kastade mig på basen och kom direkt på nåt: jag har ingen insexnyckel som passar. Vad ska det vara för storlek?
Finns det att köpa nåt passande set på typ Clas Ohlsson, Biltema eller så?
Har också en Texas. Jag har iofs satt på en stallkåpa, snyggt o praktiskt...
Men det är en vanlig 2 mm insexnyckel, finns att köpa på dom flesta ställen, typ CO: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152243066
OldGowrie skrev:Har också en Texas. Jag har iofs satt på en stallkåpa, snyggt o praktiskt...
Tillbaka från Clabbe... Det visar sig att det är 1,5mm på min Texas. Tydligen lite olika alltså. Tur att det var med en sån i setet som jag köpte. Bra att veta för någon annan kanske?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
OldGowrie skrev:Har också en Texas. Jag har iofs satt på en stallkåpa, snyggt o praktiskt...
Tillbaka från Clabbe... Det visar sig att det är 1,5mm på min Texas. Tydligen lite olika alltså. Tur att det var med en sån i setet som jag köpte. Bra att veta för någon annan kanske?
Har en gitarrspelande polare som köpte en Texasbas att använda till egna demos. Texasbasen får ju i ärlighetens namn sägas vara en lågbudgetbas. Men det sjuka var att basen hade en helt perfekt justerad hals, något jag aldrig sett på en t ex en fabriksny Fender. Banden verkade dessutom vara sjukligt jämna. I bara farten åkte det på nya strängar och ett set DiMarzio model J som låg och skräpade (strängarna från farbrik är EXTREMT dåliga). Vips blev det en player som jag inte tvekat att använda som slit-och-släng/fyllebas om det vore min.
Köp nya kortare skruvar. En välsorterad järnaffär borde ha nåt som passar.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
bassplayer skrev:Har en gitarrspelande polare som köpte en Texasbas att använda till egna demos. Texasbasen får ju i ärlighetens namn sägas vara en lågbudgetbas. Men det sjuka var att basen hade en helt perfekt justerad hals, något jag aldrig sett på en t ex en fabriksny Fender. Banden verkade dessutom vara sjukligt jämna. I bara farten åkte det på nya strängar och ett set DiMarzio model J som låg och skräpade (strängarna från farbrik är EXTREMT dåliga). Vips blev det en player som jag inte tvekat att använda som slit-och-släng/fyllebas om det vore min.
Japp, så känner jag också. Det enda som jag skulle behöva göra med den är nya mickar och bättre skärmning. Annars kanonbas! Snyggt med blocks också.
Naturligtvis mäter man hur mycket skruvarna sticker upp, åsså fräser man ner stallet med lika mycket
Jaså jaha är Texas faktiskt så bra? Det brukar ju tjatas om de dära ...
Jag får köpa en med lönnhals och vita blocks sen när skatteåterbäringen kommer!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Folxam skrev:Jaså jaha är Texas faktiskt så bra? Det brukar ju tjatas om de dära ...
Jag får köpa en med lönnhals och vita blocks sen när skatteåterbäringen kommer!
Finns det? - Jo dom är bra, mycket bättre än sitt pris. Som iofs inte är högt... Tolka det som du vill.
En liten avslutningsbild, bara. Så att det slutar lyckligt. En solskenshistoria kan man säga. Blev som jag hoppades.