Bass VI-byggtråd [planeringsstadiet]
- Kongo
- Medlem+
Bass VI-byggtråd [planeringsstadiet]
Senaste veckan har huvudet invaderats av idéer på hur en Bass VI ska bli, nu när det förhoppningsvis börjar flyta in pengar om nån månad. Så jag startar en byggtråd, för att få input, råd och tips, och visa framstegen när sågen väl sätts i brädbiten!
Tankarna just nu är följande: kropp och hals från USA Custom guitars, extra modifiering (om det behövs) av någon trevlig byggkunnig här i närheten. Funderade på bygge från scratch av basbyggare här, men jag tippar på att det blir lite väl mycket stålar att lägga på något så udda som en Bas-sexa. Alternativen vad gäller kropp och hals hittills är:
A: vanlig jäkla Bass VI-variant.
B: lätt modifierad Rickenbacker 400x-stil.
C: USA Customs 51STP, dvs liknande Tele-P-basen, med telehuvud.
Al eller ask, greppbräda i ebenholz. Cream-binding både kropp och hals. Trapezoidinlägg i MOP.
Finish: någon form av tre-tons Sunburst eller Tobaccoburst. Matchande burst på baksidan av halsen, svart huvud.
Stall: tremolo som på original, alternativt Hipshot Baby Grand, alternativt Bigsby.
Stall och mellanmick Lundgren P90 soapbar, halsmicken velar jag mellan vanlig Lundgren Heaven '57 PAF, eller någon form av Mudbucker(kanske kräver custombyggning).
Kontroller: volym, tone, en slide-switch per mick.
Vad tror/tycker ni?
EDITH: Tanken bakom är att splitta signalen mellan bas- och gitarr-stärkare för användning i situationen trio trummor-orgel-bass VI.
Tankarna just nu är följande: kropp och hals från USA Custom guitars, extra modifiering (om det behövs) av någon trevlig byggkunnig här i närheten. Funderade på bygge från scratch av basbyggare här, men jag tippar på att det blir lite väl mycket stålar att lägga på något så udda som en Bas-sexa. Alternativen vad gäller kropp och hals hittills är:
A: vanlig jäkla Bass VI-variant.
B: lätt modifierad Rickenbacker 400x-stil.
C: USA Customs 51STP, dvs liknande Tele-P-basen, med telehuvud.
Al eller ask, greppbräda i ebenholz. Cream-binding både kropp och hals. Trapezoidinlägg i MOP.
Finish: någon form av tre-tons Sunburst eller Tobaccoburst. Matchande burst på baksidan av halsen, svart huvud.
Stall: tremolo som på original, alternativt Hipshot Baby Grand, alternativt Bigsby.
Stall och mellanmick Lundgren P90 soapbar, halsmicken velar jag mellan vanlig Lundgren Heaven '57 PAF, eller någon form av Mudbucker(kanske kräver custombyggning).
Kontroller: volym, tone, en slide-switch per mick.
Vad tror/tycker ni?
EDITH: Tanken bakom är att splitta signalen mellan bas- och gitarr-stärkare för användning i situationen trio trummor-orgel-bass VI.
Senast redigerad av Kongo den ons 23 mar 2011, 14:30, redigerad totalt 1 gånger.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- epa
- Medlem+
Spännande!!
Jag tycker nog att antingen gammal hederlig BassVI eller SG / EB3-stuk på den vore koolast...
Kolla på http://offsetguitars.com/forums/viewfor ... 8&start=25 för bra info/inspiration om du inte redan gjort det : )
Jag tycker nog att antingen gammal hederlig BassVI eller SG / EB3-stuk på den vore koolast...
Kolla på http://offsetguitars.com/forums/viewfor ... 8&start=25 för bra info/inspiration om du inte redan gjort det : )
Fuuzzzz.....
- Kongo
- Medlem+
Har varit inne lite grann, men lär återkomma och lusläsa. EB3-grejen har jag funderat lite grann på, men tror det får bli något annat, min HIIB har lite av SG/EB-stuk, och jag har en epi-sg-gura. Kan bli för många horn i familjen...epa skrev:Spännande!!
<b>Diskant?</b>
- Kongo
- Medlem+
- Kongo
- Medlem+
Heh, och jag äger ingen P-bas...Smygbas skrev:Jag äger ingen Bass VI, och det var längesen jag spelade på en, men den kändes ungefär lika stor som en P-bas, rätt mycket mindre än en jazzbas dvs.
<b>Diskant?</b>
- Kongo
- Medlem+
- peter_s
- Medlem++