Reamping

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Reamping

Inlägg av Kongo »

Ska snart spela in fullängdare för släpp "på riktigt". Vi har pratat om att köra med reamping, bas och gitarr rakt in i datorn hemma, för att spara pengar på studiotid. Något särskilt vi behöver tänka på? Fallgropar att undvika, osv?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

det har vi gjort och ska även göra den kommande plattan...
lyssna lite och säg vad du tycker om soundet, hörs det att det är direkt in i datorn?
Slow Explosion-myspacen finns lite material...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag gjorde så nu när vi spelade in.

Fördelen är ju att det blir lite lugnare tempo på det, man känner inte samma press på sig att prestera som i en studio som tickar pengar.

Nackdelen är ju att det blir lite lugnare tempo på det, man känner inte samma press på sig att prestera som i en studio som tickar pengar.
Plus att det kan dra ut på tiden och man pillar med inspelningarna alldeles för mycket istället för att bara ta om skiten.

Det funkar bra för vissa, mindre bra för andra. Men det skadar absolut inte att testa. :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kolla med Macahan om han kom nånvart med det.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3853 ... f881117ff3
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Här finns en tråd jag skapade i ämnet en gång..

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=38531

edit: oops.. http hann först..
Vi håller på och reampar som bäst och jag är väldigt nöjd med det arbetssättet. Men det låter inte lika bra som när vi spelar in bas och trummor live tillsammans. Men nu har vi bara ett studiorum så det är det som gäller och då är reampning awesome.. eftersom man kan pilla med ljudet så länge som behövs istället för hur man spelar.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Tack för trådarna. Verkar ju lugnt på in-sidan, dessutom är det proffs som ska sköta själva ampningen, så de lär ha koll på vad som behövs göras på ut-sidan!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

HirYoshima skrev:det har vi gjort och ska även göra den kommande plattan...
lyssna lite och säg vad du tycker om soundet, hörs det att det är direkt in i datorn?
Slow Explosion-myspacen finns lite material...
(Seg på att lyssna)Hade jag inte vetat det hade jag aldrig gissat! Kul med kvinnlig rocksång f.ö.
<b>Diskant?</b>

Skriv svar