Har jag fel vänsterhandsteknik?!
- DrJKO
- VIP medlem
Har jag fel vänsterhandsteknik?!
Tjena det är så här att jag när jag spelar bas och ska bland annat köra skalor så får jag snabbt ont i min vänstra hand (den hand jag använder för att trycka ner strängarna på halsen). Jag tror att detta kan bero på att jag har tummen snett på baksidan av halsen istället för rakt på. med detta så menar jag såhär
http://img9.imageshack.us/img9/1479/1301078404787.jpg
jag tycker att det blir så obekvämt ifall jag ska hålla såsom det är på den här bilden
http://img861.imageshack.us/img861/2951 ... 632487.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/1479/1301078404787.jpg
jag tycker att det blir så obekvämt ifall jag ska hålla såsom det är på den här bilden
http://img861.imageshack.us/img861/2951 ... 632487.jpg
Senast redigerad av DrJKO den mån 28 mar 2011, 15:05, redigerad totalt 3 gång.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- DrJKO
- VIP medlem
haha trodde inte att jag skickade iväg dnna tråden för jag visste att det blev fel med bilderna ^^, men jag ska visa bilder sencub skrev:Dina bilder verkar ligga lokalt på din dator...

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- Liten
- Hedersmedlem
- DrJKO
- VIP medlem
Att jag hög stränghöjd det tror jag inte faktiskt men vet inte säkert dockLiten skrev:Har du hög stränghöjd?
Hur hårt tar du i?

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- Hagström
- Medlem++
Jag har lite av samma problem.. kör hög stränghöjd och får ta i hårt.
Om du inte vill/kan köra på lägre stränghöjd är det bara att träna, träna och åter träna.. ju mer man spelar desto starkare blir handen.
Ett tips är att använda en sån där handtränare på kvällarna oxå
Sen finns det ju olika strängar oxå, tjockare strängar svider mer tycker jag..
Om du inte vill/kan köra på lägre stränghöjd är det bara att träna, träna och åter träna.. ju mer man spelar desto starkare blir handen.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- DrJKO
- VIP medlem
tack för tipsenHagström skrev:Jag har lite av samma problem.. kör hög stränghöjd och får ta i hårt.

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- DrJKO
- VIP medlem
- maxend00d
- Medlem+
Gör ett hpotobucket-konto och ta img.-urlen och sen när du ska göra ett inlägg på pratabas så klicka på knappen Img, sen klistrar du in din länk och sen klickar du Img igen. Fast länken kanske redan har IMG inskrivet i sig från början så du slipper klicka på knappen, bara förhandsgranska o kolla så de blir rätt 

- Hagström
- Medlem++
Ladda upp din bild på http://imageshack.us/
Sen kopierar du länken Forum Code, klistrar in den här
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- DrJKO
- VIP medlem
tror att det ska fungera nuHagström skrev:Ladda upp din bild på http://imageshack.us/

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Nu syns bilderna. Jag skulle inte orka spela skalor 5 minuter med handen så, lär dig att hålla som på den andra bilden. Du får hjälp av tummen med kraft till fingrarna då och så får du ut dom mer som en solfjäder. Sen om det är passager där man inte ska spela så himla många toner brukar jag vila vänsterhanden med basebollsgreppet lite. Då är ju tummen lite sned fast på ovansidan av halsen.
- Hagström
- Medlem++
Jag har nog aldrig tänkt på min egna teknik utan bara spelat så som det har blivit.. kan ju direkt säga att mitt grepp inte är i närheten av ditt..
Du spelar med bara tummen som stöd bak på halsen, jag använder hela handflatan, tummen högt upp så jag kan dämpa även med den vid behov.
Kanske är jag som har ett ovanligt grepp.. vet inte
Du spelar med bara tummen som stöd bak på halsen, jag använder hela handflatan, tummen högt upp så jag kan dämpa även med den vid behov.
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- DrJKO
- VIP medlem
men ifall du spelar så att du använder hela handflatan emot halsen, blir det inte svårt då att "vidga" dina fingrar så att du kan nå till banden?Hagström skrev:Jag har nog aldrig tänkt på min egna teknik utan bara spelat så som det har blivit.. kan ju direkt säga att mitt grepp inte är i närheten av ditt..
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- Hagström
- Medlem++
Pratar vi ackordspel då eller? för det spelar inte jagDrJKO skrev:men ifall du spelar så att du använder hela handflatan emot halsen, blir det inte svårt då att "vidga" dina fingrar så att du kan nå till banden?Hagström skrev:Jag har nog aldrig tänkt på min egna teknik utan bara spelat så som det har blivit.. kan ju direkt säga att mitt grepp inte är i närheten av ditt..

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- Daionsavage
- Medlem++
njaaeeee... jag gjorde det ett tag, hade en hård gummiboll som jag gick och klämde på i tid och otid. Jag hade konstanta inflammationer i händerna. Inflammationerna försvann när jag slutade att använda handtränaren.Hagström skrev: Ett tips är att använda en sån där handtränare på kvällarna oxå
Dessutom så tror jag att det handlar mer om att kunna rikta kraften rätt än att vara stark då man spelar bas. Man blir bättre på det man gör... det är inte så stora likheter mellan att trycka ner en sträng och att pressa ihop ett träningsredskap.
"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- Hagström
- Medlem++
- Hagström
- Medlem++
Jag får fruktansvärd kramp i tummuskeln om jag inte spelat på länge, och det går bara bort genom träning.. alla är vi nog olika, det som fungerar på den ena kanske inte funkar på den andra.Daionsavage skrev:njaaeeee... jag gjorde det ett tag, hade en hård gummiboll som jag gick och klämde på i tid och otid. Jag hade konstanta inflammationer i händerna. Inflammationerna försvann när jag slutade att använda handtränaren.Hagström skrev: Ett tips är att använda en sån där handtränare på kvällarna oxå
Dessutom så tror jag att det handlar mer om att kunna rikta kraften rätt än att vara stark då man spelar bas. Man blir bättre på det man gör... det är inte så stora likheter mellan att trycka ner en sträng och att pressa ihop ett träningsredskap.
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- DrJKO
- VIP medlem
okHagström skrev:Jag håller som Liten gör på sin profilbild, misstänker att du kör som Janne
Det är nog bättre Janne eller nån annan som spelar på ditt sätt svarar på dina frågor

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- DrJKO
- VIP medlem
jag brukar faktiskt köra med två stycken redskap, med svarta handtag som man ska trycka ihop typDaionsavage skrev:njaaeeee... jag gjorde det ett tag, hade en hård gummiboll som jag gick och klämde på i tid och otid. Jag hade konstanta inflammationer i händerna. Inflammationerna försvann när jag slutade att använda handtränaren.Hagström skrev: Ett tips är att använda en sån där handtränare på kvällarna oxå

Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
- Daionsavage
- Medlem++
så sant!Hagström skrev:Jag får fruktansvärd kramp i tummuskeln om jag inte spelat på länge, och det går bara bort genom träning.. alla är vi nog olika, det som fungerar på den ena kanske inte funkar på den andra.Daionsavage skrev:njaaeeee... jag gjorde det ett tag, hade en hård gummiboll som jag gick och klämde på i tid och otid. Jag hade konstanta inflammationer i händerna. Inflammationerna försvann när jag slutade att använda handtränaren.Hagström skrev: Ett tips är att använda en sån där handtränare på kvällarna oxå

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman