basmartin skrev:Jag har den senaste tiden fått för mig att jag börjar bli rätt ok på att spela bas. Som vanligt när jag får lite hybris, då lyssnar jag på lite AJ, blir knäckt och känner mig lika unik som ett sandkorn i Sahara. Inatt så var det bl a denna låten som nästan gjorde att jag gav upp http://open.spotify.com/track/7igkVvaYEmQ5EEbRzYsJIy
Fullkomligt genialiskt.
basmartin skrev:
Resten av plattan är inte heller kattskit.
Titelspåret med Marcus Miller på bas är också en effektiv reality check för vilken basist som helst.
AJ är ett föredöme som tänkande bassist som ständigt utvecklas och förnyar sitt basspel . Varför kan inte jag ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Chaka Khan's första skivor ligger på stadig cirkulation i bilen - och gissa vad Martin: det gör även Confusion Quartet!
Tack för skönt baslir AJ och MO.
OJ gick för fort...rättar mig själv innan ngn annan gör det.
Steve Kahn spelade in 80-tals plattorna med AJ, Steve Jordan och Manolo Badrena.
PÅ Trio Records.
Hittade en till, helt sanslöst...
Guy Damien "The Flower" / "Le Démon Blond" Lafleur, OC, CQ (born September 20, 1951) is a former Canadian professional ice hockey player who is widely regarded as one of the most naturally gifted and popular players ever to play professional ice hockey. Between 1971 and 1991, he played for the Montreal Canadiens, New York Rangers and Quebec Nordiques in an NHL career spanning 17 seasons and five Stanley Cup championships
Come on and
Ease on down, ease on down the road
Come on and
Don't you carry nothin' that might be a load
Come on and
Från the Wiz, ett av mina första och än idag starkaste plankningsminnen - är det AJ alltså?
BB3000S skrev:Come on and
Come on and
Come on and
Från the Wiz, ett av mina första och än idag starkaste plankningsminnen - är det AJ alltså?
Det finns en till bassist listad på IMDB, så jag är inte helt hundra på just den låten. Men på "Brand new day" t.ex. så är det definitivt AJ.
BB3000S skrev:Come on and
Come on and
Come on and
Det finns en till bassist listad på IMDB, så jag är inte helt hundra på just den låten. Men på "Brand new day" t.ex. så är det definitivt AJ.
bas
Jag är däremot helt hundra på den. Sound, timing, tonval och ett antal ganska tydliga "Jacksonistiska" fills gör att jag är beredd att gå till domstol på det. Om det inte är en annan basist som gör en löjligt uppenbar Jackson-pastisch. Och hur sannolikt är det 1977 på samma skiva han själv spelade?
basmartin skrev:Jag har den senaste tiden fått för mig att jag börjar bli rätt ok på att spela bas. Som vanligt när jag får lite hybris, då lyssnar jag på lite AJ, blir knäckt och känner mig lika unik som ett sandkorn i Sahara. Inatt så var det bl a denna låten som nästan gjorde att jag gav upp http://open.spotify.com/track/7igkVvaYEmQ5EEbRzYsJIy
Knäckande.
Vansinnigt! Är ju inte så svårt att plocka ut att lira grejerna, men man undrar ju har karln är skapt för att göra sådana linjer. Dessutom så lirar han allting så lätt och luftigt, men ändå med ett sådant sväng så det svartnar för ögonen.
Knäckande.
Vansinnigt! Är ju inte så svårt att plocka ut att lira grejerna, men man undrar ju har karln är skapt för att göra sådana linjer. Dessutom så lirar han allting så lätt och luftigt, men ändå med ett sådant sväng så det svartnar för ögonen.
Han har i en intervju sagt att han på åtminstone på en av Chaka-skivorna ringde upp producenten Arif Mardin och bad om att få komma in och lägga om sina basgångar gratis efter någon månad, då han kommit på nya och bättre.
Jag tror att det är nyckeln till hur han spelar på dessa låtar, han har lyssnat och funderat längre för att sedan komponera basgångarna.