Sanningen är den att förstärkaren, som elektriskt sätt är en last på t ex en pickup, (i stort sett) skiter i vad som hälls in i ingången. Det är pickupen som bryr sig om vad den lastas ner med. Därför gäller det att använda en DI-box vid inspelningen av DI-signalen vars ingångsimpedans motsvarar en förstärkare, se http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=45752. Då beter sig pickupen som förväntat och fastnar snällt, fint och prydligt på disk med rätt elektriska egenskaper.
Nästa steg blir alltså skicka signalen från ljudkort/bandare till förstärkaren. För att eliminera brum och får ner signalen i nivå kan man då vara betjänt av en reampbox. Ljudkortet/bandaren har en utgångsimpedans på några hundra ohm medan förstärkaren har en ingångsimpedans på 1 MOhm. Då ska helst reampboxen ha en ingångsimpedans som är tio gånger större än utgångsimpedansen på ljudkortet/bandaren. Utgångsimpedansen på reampboxen ska helst vara minst 10 gånger mindre än RESISTANSEN för potten. Potten funkar självklart som volymkontroll. Potten ska i sin tur helst vara minst tio gånger mindre än förstärkarens ingångsimpedans.
Detta förhållande är dock inte speciellt kritiskt eftersom det handlar om låga impedanser. En mismatch leder inte till diskantbortfall utan bara till att man tappar nivå - och det har man ändå gott om.
Det är däremot viktigt att man använder en ordentlig trafo som t ex Lundahl eller Jensen för att inte få oönskad färgning av ljudet eller ojämn bandbredd. Själv tog jag en 600/600 Ohms Lundahl eftersom jag har ett helt gäng sådana liggande. På denna hängde jag på en 10 kOhm log pot. Primärsidan är alltså lite för låg men det enda som händer är att jag tappar lite nivå.
Vill man trots allt fippla lite med impedansen på boxens utgång kan man hänga på en pott som schemat visar. För de flesta är detta helt onödigt. Men vill man köra signalen genom en gammal impedanskänslig pedal, t ex Fuzz Face eller en wah wah, har man nytta av den. Nyare pedaler, t ex boss, skiter fullständigt i impedanspotten.
Sedan är tricket att ha reampboxen på förstärkaren med en kort kabel till förstärkaren. Ljudkortet/bandaren har förhoppningsvis balanserad utgång vilket tillåter lång kabel.
OK, här är schemat:

Och här är en bild på innanmätet: