Dragstångsbyte - den enkla metoden

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
bassplayer
Medlem+

Dragstångsbyte - den enkla metoden

Inlägg av bassplayer »

En pajad dragstång behöver inte betyda ekonomisk katastrof under förutsättning att justermuttern sitter vid huvudet/sadeln och inte i bakändan som på många Fender. Ej heller innebär det alltid att man måste lyfta greppbrädan eller ta bort skunk stripen.

Denna bild ger en indikation om hur man kan göra:
Bild

Har själv använt denna metod och tagit ut och gängat om dragstången från en Squier VM P-bas. Den var nämligen inte gängad tillräckligt mycket vilket innebar att muttern gick i botten medan halsen fortfarande såg ut som en banan. Kan intyga att att det inte krävs femma i träslöjd för ett sådant här baskirurgiskt ingrepp.

Här är länken till en tråd där trådskaparen har fotodokumenterat hela operationen:
http://www.tdpri.com/forum/telecaster-d ... ement.html
Senast redigerad av bassplayer den fre 01 apr 2011, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Trevlig tråd!
Har man inte tillgång till det verktyg som användes i den kanske detta kit kan vara till hjälp. OBS har inte testat det själv då jag aldrig knasat en truss rod.
http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/ ... e_Kit.html
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Snyggt! Kul att läsa.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Klopper skrev:Trevlig tråd!
Har man inte tillgång till det verktyg som användes i den kanske detta kit kan vara till hjälp. OBS har inte testat det själv då jag aldrig knasat en truss rod.
http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/ ... e_Kit.html
Very good! Fyll på med mer dragstångsfixprylar i denna tråd.

Har man inte tillgång till de där flashiga vertygen som används i länken i mitt inlägg, funkar det även med filar, stämjärn, sandpapper och STOOOOR envishet.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

bassplayer skrev:Very good! Fyll på med mer dragstångsfixprylar i denna tråd.
Så här lätt är det om muttern sitter på hälsidan...
http://guitargarage.blogspot.com/2008/0 ... od-63.html
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Kalebas skrev:Så här lätt är det om muttern sitter på hälsidan...
http://guitargarage.blogspot.com/2008/0 ... od-63.html
Se där! Nästan som titthålsoperation.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag kan fixa trasiga gängor i kroppänden på Fendrar (utan att förstöra något trä)..(även andra instrument med 10-32 tum-gängor)
Jag har tillverkat verktyg för fräsning och gängning enligt Stew-Mac principen... Har man en Squier spelar det kanske ingen roll, men en JB -65 vill man ju inte göra synlig åverkan på...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

GNUlars skrev:Jag kan fixa trasiga gängor i kroppänden på Fendrar (utan att förstöra något trä)..(även andra instrument med 10-32 tum-gängor)
Jag har tillverkat verktyg för fräsning och gängning enligt Stew-Mac principen... Har man en Squier spelar det kanske ingen roll, men en JB -65 vill man ju inte göra synlig åverkan på...
Lars
Och vi kan nog alla gå ed på att Lars är grym på det han gör
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

MALA skrev:
GNUlars skrev:Jag kan fixa trasiga gängor i kroppänden på Fendrar (utan att förstöra något trä)..(även andra instrument med 10-32 tum-gängor)
Lars
Och vi kan nog alla gå ed på att Lars är grym på det han gör
Det kan jag intyga eftersom GNU:n har fixat ett par saker till mig, bl a en uppfuckad dragstang pa en Fender Am Vintage J-bas.
Men som sagt, det vore kapitalforstorelse att slappa en basfixeriets Andrés Segovia pa en slit-a-slang-/fyllebas a la Squier VM.
Skriv svar