Kan Garageband "leka" MPC/Ableton?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Kan Garageband "leka" MPC/Ableton?

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, detta kan bli en konstig fråga, så bear with me;

Jag/Vi söker nåt program där man kan:

• Starta ett klick som får gå.
• Sedan själv starta loopar som synkas (eller audioloopar då) till klicket.
• Kunna fritt slå på och stänga av looparna som man vill.

Som jag fattat det (utan att ha själv arbetat med det) så är det så här en MPC jobbar? Eller Ableton?

Hur som - frågan är om detta går göra i Garageband? Det optimala vore nämnligen att använda en iPad till detta...

Eller en renare fråga: vilket program ska vi använda (hårdvara finns: iPad, macbook pro)?

Om det går att trigga looparna via MIDI är det ännu bättre...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Jo - det vore bra om man enkelt kan panorera klick i en kanal och loop i den andra för livelyssning...
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

Hallå.

Jag tror inte det funkar i GB, har suttit en del med det och har också funderat på det där.

Jag har inga tips för andra program tyvärr.

Hoppas ni hittar något smidigt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tror att du mer ska fokusera på någon av dom looping programvaror som finns på marknaden alternativt en looping-plug till en inspelningsprogramvara. Per Boysen är otroligt kunnig vad det gäller looping. Han har gjort en guide gällande vad som finns på marknaden där man hyffsat enkelt kan se vad hårdvaran eller programmet kan göra. Kolla här:

http://www.looproom.com/looperchart.php

Många som håller på mycket med looping pratar väl om Mobius. Kan vara värt att kolla upp. Finns både till XP, Vista och Mac OS X.

http://www.circularlabs.com/

Tror inte att det finns något riktigt användbart till iPad än så en Macbook eller liknande bärbart är nog det du bör fokusera på. iOS-programmen har en bit kvar än...... Mobius är för övrigt gratis så det kan ju vara värt att kolla in programmet och se om det gör det du vill att det ska göra. Vilket jag nog faktiskt tror. Kompetent program.

Några små tips.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Ja, alltså - looparna vill jag ha klara upplagda i programmet, inte spela in "on the fly", utan mer som ett alternativ till attspela till rena backingtracks m klick!

Ett exempel:

I "min" gospelkör har en del låtar i originalnt ex temposynkade syntarpeggion, olika beats osv. Men ofta om körledaren "får feeling" så kan han förlänga en vers eller en vamp på stället och då ör det ju osmidigt om backingen kommernin för tidigt eller slutar för fort. Typ så.

Mobius verkar ju snarare va ett verktyg för livesamplingnoch inte riktigt rätt...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

mikkejohansson skrev:Ja, alltså - looparna vill jag ha klara upplagda i programmet, inte spela in "on the fly", utan mer som ett alternativ till attspela till rena backingtracks m klick!

Ett exempel:

I "min" gospelkör har en del låtar i originalnt ex temposynkade syntarpeggion, olika beats osv. Men ofta om körledaren "får feeling" så kan han förlänga en vers eller en vamp på stället och då ör det ju osmidigt om backingen kommernin för tidigt eller slutar för fort. Typ så.

Mobius verkar ju snarare va ett verktyg för livesamplingnoch inte riktigt rätt...
Ok. Då förstår jag lite bättre. Jag vet att en hel del looping pedaler kan ha loopar som vågformer på ett minneskort och att man kan plocka fram dessa "on the fly". Har inte kollat in Mobius själv så jag vet inte egentligen men rent generellt bör det finnas looping program som har den funktionen också. Ett vanligt ljudinspelningsprogram är ju ganska "horisontellt" på så sätt att man trycker på play och sen spelas arret upp efter en tidsaxel. Det gör det lite svårt att improvisera inom arret. En looping pedal eller en programvara är ju mer "vertikal" på så sätt att det handlar om loopar som är hyffsat begränsade i tidslängd. Vanligtvis 2, 4, 8 eller 16 takter som är loopade och sen spelar man in/aktiverar loopar inom dessa takter och på så sätt förändrar arrangemanget. Lite mer "vertikalt" tänk, på något vis. Looparna är stackade varandra istället för efter varandra..... Aktivera rätt loop för rätt tema och improviserandet blir lättare då tidsaxeln är mycket kortare. Hur som, en tanke bara.... Och jag vet att det åtminstone finns hårdvaruloopinggrunkor där man kan lagra loopar i form av samplingar/ljudfiler i maskinens minne eller på ett minneskort..... Någon liknande funktion BÖR finnas i någon av dom programvaror som finns. Tror att ett loopingprograms mer vertikala uppbyggnad mer lämpar sig för improvisation är ett vanligt musikinspelningsprogram, hur som......

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ser nu att Mobius har 8 ljudspår per arr i stereo.

Kan inte MainStage användas till detta annars? Loopback (AU plugin) verkar ha ett oändligt antal ljudspår.

//J
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Om det är så att du verkligen vill använda Garageband så tror jag att det skulle funka med en workaround, men den är verkligen inte optimal. Garageband är som Jan skriver ytterst "linjärt" och strukturerat efter en ordinär låt på 3 minuter (i vanliga OS, har inte sett det i iOS än). Men man skulle, rent teroretiskt, kunna göra så här:

Längst upp i fönstret, ovanför spåren, finns en linjal för arrangemanget som visar takterna. I det kan man markera de ett antal takter och göra dem till en loop. Vi säger att vi gör så med de första åtta takterna.

Sedan lägger man sina loopar på varsitt spår och solar den loop man vill köra. Men loopen måste fylla alla åtta takterna för att det ska funka. Är loopen 8 takter lägger man in den en gång, är den 4 lägger man in den två, 2 takter fyra gånger. Vill man starta en ny loop klickar du "z" för att komma till första takten och solar därefter rätt kanal.

Det här gör att du måste skapa ett projekt för varje ny låt för att kunna sätta rätt tempo, det involverar antagligen på tok för många klick och det är inte heller midistyrt så det är ju rätt avhängigt av att den som styr har bra tajming. Fast är det basisten är väl det inget problem ... ? :)
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar