Bo Hansén Active DI Box 1975
- Bo Hansén
- Medlem
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör 14 jul 2007, 17:20
- Ort: Göteborg
Jag fick först idag reda på denna tråd om min DIY DI-box av "Bassplayer" som skickade mig ett PM.
Skall försöka besvara era frågor och funderingare så gott jag kan.
Bassplayer
Tack för att du startade tråden, kul att höra att du gillar min gamla design som är på sitt 35:e år sedan den föddes.
Angåente fixering av trafon så sitter den lödad i 7 st. tjocka stifft som är rejält inpressade i trafons undersida, men en klick med kontaktlim mitt på trafons undersida innan montering, då har du både "hängslen och livrem".
Joachime
Den obalanserade telejack-utgången "amp out" är ingen linjeutgång, det är en utgång som skall driva in vanlig gitarr-stärkar ingång, typ "back-line" när basen tappas/linas direkt till ett PA i scen sammanhang, eller att gå vidare till en bas-stärkare som mikas upp samtidigt som basen tappas/linas direkt via DI-boxen i studio sammanhang.
"Amp out" är avtappad efter DI-box elektroniken som då fungerar som en "backventil" och en eventuell dålig kabel eller gitarr-stärkar kommer då inte att lasta ner basen eller frekvensmässigt påverka den på annat sätt.
Anledningen att utgångsimpedansen ligger på 10 kohm är att det sitter ett 10 kohms motstånd i serie på utgången som fungerar som ett skydd för diverse faror som denna utgång kan utsättas för, men 10 kohm är tillräkligt för att driva diverse gitarrkablar och ingångar.
Som Bassplayer påpekade här tidigare, en linjesignal skall kunna driva en bra bit under 1 kohm, eller mer riktigt 600 ohm, för att kunna benämnas "line output" enligt vedertagen praxis, men det finns många så kallade "line out" på diverse apparater och burkar som inte håller sig till denna standarden, men kan vara användbara i alla fall.
Angående stjärnjordning så är inte detta nödvändigt eftersom det går ytterst lite ström i pc-kortets jordsystemet samt att min "ground loops supressor" (dioder, motstånd, kondensator i parallell på XLR pin 1) gör att yttre brummslingor inte kommer att påverka elektroniken i DI-boxen.
Observera att det är viktigt att ni följer mina instruktioner om jordning, plast-jackar, m.m. om ni skall bygga den på ett eget sätt utan det anpassade kretskortet som vi har utvecklat speciellt för min DI-box design.
Shadewind
OEP A262A3E är enormt bra för pengarna (mindre än hälften av priset för Lundahl XL1538), och Haufe ST8456 har bra Hi-Fi egenskaper vid låga nivåer och är dessutom något billigare än Lundahl.
Men Lundahl LL1538 är en mycket bättre och välljudande transformator på alla plan gämfört med OEP och Haufe och då speciellt vid högre nivåer som det kan vara frågan om i DI-box sammanhang där ingången kan utsättas för en gitarr med "high output pickups" som kan lämna flera volt i topparna.
För er som skall använda DI-boxen till bas rekommenderar jag med fördel Lundahl LL1538XL som har mer "headroom" i det undre registert och låter stadigare i basen.
För övrigt
Angående att serietillverka min DI-box design och sälja den i vinstdrivande syfte tillåter jag inte utan att jag och tillverkaren upprättar en överenskommelse, och något sådant är inte aktuellt just nu.
Så var goda att respektera dom reglerna som står på min tekniska/DIY web sida.
Men givetvis så är det tillåtet att bygga DI-boxen i många antal för eget bruk och även för vänner och bekanta, men det för inte övergå i någon allmän försäljning där den marknadsföres i ett vinstdrivande syfte.
Det är ett antal personer och företag som har försökt att köpa loss rättigheterna för denna design runt om i världen, men den är till för er DIY:are och med respekt för dom som laggt ner tid på kretskortdesign samt framtagning och lagerhållning/ditrubition av PC-kort, så vill jag att den stannar hos oss som ett allmänt DIY project ett bra tag till.
Lycka till med era byggen, och e-maila mig gärna direkt om ni har frågor, så skall jag försöka hjälpa er så gott jag kan i mån av tid.
Hälsningar
Bosse
Skall försöka besvara era frågor och funderingare så gott jag kan.
Bassplayer
Tack för att du startade tråden, kul att höra att du gillar min gamla design som är på sitt 35:e år sedan den föddes.
Angåente fixering av trafon så sitter den lödad i 7 st. tjocka stifft som är rejält inpressade i trafons undersida, men en klick med kontaktlim mitt på trafons undersida innan montering, då har du både "hängslen och livrem".
Joachime
Den obalanserade telejack-utgången "amp out" är ingen linjeutgång, det är en utgång som skall driva in vanlig gitarr-stärkar ingång, typ "back-line" när basen tappas/linas direkt till ett PA i scen sammanhang, eller att gå vidare till en bas-stärkare som mikas upp samtidigt som basen tappas/linas direkt via DI-boxen i studio sammanhang.
"Amp out" är avtappad efter DI-box elektroniken som då fungerar som en "backventil" och en eventuell dålig kabel eller gitarr-stärkar kommer då inte att lasta ner basen eller frekvensmässigt påverka den på annat sätt.
Anledningen att utgångsimpedansen ligger på 10 kohm är att det sitter ett 10 kohms motstånd i serie på utgången som fungerar som ett skydd för diverse faror som denna utgång kan utsättas för, men 10 kohm är tillräkligt för att driva diverse gitarrkablar och ingångar.
Som Bassplayer påpekade här tidigare, en linjesignal skall kunna driva en bra bit under 1 kohm, eller mer riktigt 600 ohm, för att kunna benämnas "line output" enligt vedertagen praxis, men det finns många så kallade "line out" på diverse apparater och burkar som inte håller sig till denna standarden, men kan vara användbara i alla fall.
Angående stjärnjordning så är inte detta nödvändigt eftersom det går ytterst lite ström i pc-kortets jordsystemet samt att min "ground loops supressor" (dioder, motstånd, kondensator i parallell på XLR pin 1) gör att yttre brummslingor inte kommer att påverka elektroniken i DI-boxen.
Observera att det är viktigt att ni följer mina instruktioner om jordning, plast-jackar, m.m. om ni skall bygga den på ett eget sätt utan det anpassade kretskortet som vi har utvecklat speciellt för min DI-box design.
Shadewind
OEP A262A3E är enormt bra för pengarna (mindre än hälften av priset för Lundahl XL1538), och Haufe ST8456 har bra Hi-Fi egenskaper vid låga nivåer och är dessutom något billigare än Lundahl.
Men Lundahl LL1538 är en mycket bättre och välljudande transformator på alla plan gämfört med OEP och Haufe och då speciellt vid högre nivåer som det kan vara frågan om i DI-box sammanhang där ingången kan utsättas för en gitarr med "high output pickups" som kan lämna flera volt i topparna.
För er som skall använda DI-boxen till bas rekommenderar jag med fördel Lundahl LL1538XL som har mer "headroom" i det undre registert och låter stadigare i basen.
För övrigt
Angående att serietillverka min DI-box design och sälja den i vinstdrivande syfte tillåter jag inte utan att jag och tillverkaren upprättar en överenskommelse, och något sådant är inte aktuellt just nu.
Så var goda att respektera dom reglerna som står på min tekniska/DIY web sida.
Men givetvis så är det tillåtet att bygga DI-boxen i många antal för eget bruk och även för vänner och bekanta, men det för inte övergå i någon allmän försäljning där den marknadsföres i ett vinstdrivande syfte.
Det är ett antal personer och företag som har försökt att köpa loss rättigheterna för denna design runt om i världen, men den är till för er DIY:are och med respekt för dom som laggt ner tid på kretskortdesign samt framtagning och lagerhållning/ditrubition av PC-kort, så vill jag att den stannar hos oss som ett allmänt DIY project ett bra tag till.
Lycka till med era byggen, och e-maila mig gärna direkt om ni har frågor, så skall jag försöka hjälpa er så gott jag kan i mån av tid.
Hälsningar
Bosse
Senast redigerad av Bo Hansén den sön 03 apr 2011, 00:44, redigerad totalt 1 gånger.
- Funkfingers
- Medlem+
- Inlägg: 2247
- Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
- Ort: Göteborg
Bo Hansén skrev:Jag fick först idag reda på denna tråd om min DIY DI-box av "Bassplayer" som skickade mig ett PM.
Skall försöka besvara era frågor och funderingare så gott jag kan.
Hälsningar
Bosse



G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
-
- Medlem+
- Inlägg: 2160
- Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04
Tjenaremors Bo!
Kul att du är på banan! Har ett par frågor.
Din design har en s k "ground loop supressor". Men vad är egentligen felet med att ha en "antijordlyft"-switch i bruk så länge ingen förstärkare, eller annat jox som drar ner boxen till oönskad jordpunkt, är inkopplad i thru-jacket?
Jag har byggt min box med LL1538 och avser att använda den exklusivt till elbas. Vinner jag mycket på att uppgradera trafon till LL1538XL? Mitt förhållningssätt är att jag skiter i vad det kostar så länge det låter bättre än det jag redan har.
Har du något förslag på var man kan sätta en PAD? Iofs verkar det inte finnas sådant behov för elbas men min sunkiga Milleniunlåda har ett utstansat hål för en PAD. Att sätta PAD:en innan emitterföljaren är ingen option eftersom det blir en seriös impedans-fuckup med pickup.
Det exemplar som det visas på bilder i ursprungsinlägget har använts genomgående i den nya serien av SVTs serie Amigo. Både musikteknikern Alex och basisten Rasmus älskade basljudet. Roxettes gamla FOH-snubbe från deras glansdagar, Mattias, körde PA och la efteråt vantarna på min box för ytterliggare "utvärdering" (har inte sett röken av den sedan dess!). Han gillade soundet skarp. Visserligen kör han inte längre 10-månaders världsturnéer men är ändå ute en del i svängen. Då är det ju synd att det står Millenium på den. Kan ju iofs vara komiskt om någon aningslöst köper det skrotet i tron att det är en billig trollerimaskin... Men har du möjligtvis en logga som man kan använda till nå’t slags seriösare labeltryck enligt principen ”äras den som äras bör”.
Kul att du är på banan! Har ett par frågor.
Din design har en s k "ground loop supressor". Men vad är egentligen felet med att ha en "antijordlyft"-switch i bruk så länge ingen förstärkare, eller annat jox som drar ner boxen till oönskad jordpunkt, är inkopplad i thru-jacket?
Jag har byggt min box med LL1538 och avser att använda den exklusivt till elbas. Vinner jag mycket på att uppgradera trafon till LL1538XL? Mitt förhållningssätt är att jag skiter i vad det kostar så länge det låter bättre än det jag redan har.
Har du något förslag på var man kan sätta en PAD? Iofs verkar det inte finnas sådant behov för elbas men min sunkiga Milleniunlåda har ett utstansat hål för en PAD. Att sätta PAD:en innan emitterföljaren är ingen option eftersom det blir en seriös impedans-fuckup med pickup.
Det exemplar som det visas på bilder i ursprungsinlägget har använts genomgående i den nya serien av SVTs serie Amigo. Både musikteknikern Alex och basisten Rasmus älskade basljudet. Roxettes gamla FOH-snubbe från deras glansdagar, Mattias, körde PA och la efteråt vantarna på min box för ytterliggare "utvärdering" (har inte sett röken av den sedan dess!). Han gillade soundet skarp. Visserligen kör han inte längre 10-månaders världsturnéer men är ändå ute en del i svängen. Då är det ju synd att det står Millenium på den. Kan ju iofs vara komiskt om någon aningslöst köper det skrotet i tron att det är en billig trollerimaskin... Men har du möjligtvis en logga som man kan använda till nå’t slags seriösare labeltryck enligt principen ”äras den som äras bör”.
- shadewind
- Medlem+
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35
Det får nog bli en Lundahl helt enkelt. Ska det ändå byggas kan man ju göra det så bra som möjligt tänker jag, det är ändå billigare än vad en bra köpe-DI kostar så det kvittar.Bo Hansén skrev: Shadewind
OEP A262A3E är enormt bra för pengarna (mindre än hälften av priset för Lundahl XL1538), och Haufe ST8456 har bra Hi-Fi egenskaper vid låga nivåer och är dessutom något billigare än Lundahl.
Men Lundahl LL1538 är en mycket bättre och välljudande transformator på alla plan gämfört med OEP och Haufe och då speciellt vid högre nivåer som det kan vara frågan om i DI-box sammanhang där ingången kan utsättas för en gitarr med "high output pickups" som kan lämna flera volt i topparna.
För er som skall använda DI-boxen till bas rekommenderar jag med fördel Lundahl LL1538XL som har mer "headroom" i det undre registert och låter stadigare i basen.
För övrigt
Angående att serietillverka min DI-box design och sälja den i vinstdrivande syfte tillåter jag inte utan att jag och tillverkaren upprättar en överenskommelse, och något sådant är inte aktuellt just nu.
Så var goda att respektera dom reglerna som står på min tekniska/DIY web sida.
Men givetvis så är det tillåtet att bygga DI-boxen i många antal för eget bruk och även för vänner och bekanta, men det för inte övergå i någon allmän försäljning där den marknadsföres i ett vinstdrivande syfte.
Det är ett antal personer och företag som har försökt att köpa loss rättigheterna för denna design runt om i världen, men den är till för er DIY:are och med respekt för dom som laggt ner tid på kretskortdesign samt framtagning och lagerhållning/ditrubition av PC-kort, så vill jag att den stannar hos oss som ett allmänt DIY project ett bra tag till.
Lycka till med era byggen, och e-maila mig gärna direkt om ni har frågor, så skall jag försöka hjälpa er så gott jag kan i mån av tid.
Hälsningar
Bosse
Givetvis ska vi respektera dina önskningar vad gäller kommersiellt bruk. Ville bara klargöra om det var okej att bygga en box mot betalning åt en vän eller någon på forumet. Som jag fattade det så är det ett godkännande från din sida. Därmed inte sagt att jag orkar, hinner eller har lust att göra det ändå.
-
- Medlem+
- Inlägg: 2160
- Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04
- Bo Hansén
- Medlem
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör 14 jul 2007, 17:20
- Ort: Göteborg
Bassplayer,
Felet med en "groundlift switch" i en aktiv phantom-matad DI-box är att när du lyfter jorden med switchen för att få bort brum, så har du också kapat skärmen i ditt kablage som kommer från mixerbordet eller pre-ampen som skall försörja DI-boxen med phantom-matning, och då måste minus-polen leta sig fram en annan väg, och det blir via skyddsjorden i ditt el-nät, och som kan gå ett par varv runt i din fastighet innan den letar sig ram till DI-boxen om du har otur.
Eftersom du fått brum så har du fått skyddsjord från flera håll, kanske att du anslutit DI-boxen till en gitarr-stärkare som är skyddsjordad och samtidigt anslutit DI-boxen till ett mixerbord som är skyddsjordat, och då kan du få en brum-slinga "ground-loop" mellan dessa skyddsjordade apparater.
Det finns ingen fördel med en "ground-switch" i sammanhanget med phantom-matade DI-boxar gämfört med min "ground-loop supressor" som fungerar perfekt i alla avseenden både att ta bort brum-slingan och samtidigt ansluta minus-polen direkt till DI-boxen utan att behöva ta omvägar.
Däremot i passiva DI-box sammanhang så kan "ground-lift switchen ha sin plats, eftersom här behöver man inte ta hänsyn till någon spänningsmatning till DI-boxen.
Angående PAD så är inte detta nödvändigt för DI-boxens skull eftersom den tål mer är 7 volt på ingången före elektroniken klipper, och eftersom den är avpassad att ge en ganska normal mikrofon-nivå ut till mixerbordets mik-ingång, när en normal gitarr/bas kopplas in på DI-boxens ingång, så bör mixerbordet tåla denna signal lika lätt som en mikrofon.
En ansluten synth eller keybord (med volymenkontrollen på hälften) ger ungefär liknande signal som en gitarr/bas, så även här behövs ingen PAD för DI-boxens skull.
Vill man ändå ha en PAD, så kan man göra detta med en extra switch, motstånd och kondensator på ingången och få en önskad dämpning. (-10dB)
Men finns det PAD på mixerbordet så är det bättre att använda denna.
Dessvärre har jag ingen "logga" för namnet på just denna DI-box, men jag blir nöjd om ni skriver som dom flesta gjort runt om i världen: Bo Hansén Active DI-box 1975.
Kul att höra att dina tekniker-polare gillar soundet i min DI-box, det känns bra att få respons på konstruktioner man gjort.
Shadewind,
Självklart får du ta betalt för ditt bygge när du gör några DI-boxar till polarna, men ni förstår säker vad jag menar med att jag inte godkänner något fabriserande i större skala för eget vinstdrivande syfte.
--Bosse
Felet med en "groundlift switch" i en aktiv phantom-matad DI-box är att när du lyfter jorden med switchen för att få bort brum, så har du också kapat skärmen i ditt kablage som kommer från mixerbordet eller pre-ampen som skall försörja DI-boxen med phantom-matning, och då måste minus-polen leta sig fram en annan väg, och det blir via skyddsjorden i ditt el-nät, och som kan gå ett par varv runt i din fastighet innan den letar sig ram till DI-boxen om du har otur.
Eftersom du fått brum så har du fått skyddsjord från flera håll, kanske att du anslutit DI-boxen till en gitarr-stärkare som är skyddsjordad och samtidigt anslutit DI-boxen till ett mixerbord som är skyddsjordat, och då kan du få en brum-slinga "ground-loop" mellan dessa skyddsjordade apparater.
Det finns ingen fördel med en "ground-switch" i sammanhanget med phantom-matade DI-boxar gämfört med min "ground-loop supressor" som fungerar perfekt i alla avseenden både att ta bort brum-slingan och samtidigt ansluta minus-polen direkt till DI-boxen utan att behöva ta omvägar.
Däremot i passiva DI-box sammanhang så kan "ground-lift switchen ha sin plats, eftersom här behöver man inte ta hänsyn till någon spänningsmatning till DI-boxen.
Angående PAD så är inte detta nödvändigt för DI-boxens skull eftersom den tål mer är 7 volt på ingången före elektroniken klipper, och eftersom den är avpassad att ge en ganska normal mikrofon-nivå ut till mixerbordets mik-ingång, när en normal gitarr/bas kopplas in på DI-boxens ingång, så bör mixerbordet tåla denna signal lika lätt som en mikrofon.
En ansluten synth eller keybord (med volymenkontrollen på hälften) ger ungefär liknande signal som en gitarr/bas, så även här behövs ingen PAD för DI-boxens skull.
Vill man ändå ha en PAD, så kan man göra detta med en extra switch, motstånd och kondensator på ingången och få en önskad dämpning. (-10dB)
Men finns det PAD på mixerbordet så är det bättre att använda denna.
Dessvärre har jag ingen "logga" för namnet på just denna DI-box, men jag blir nöjd om ni skriver som dom flesta gjort runt om i världen: Bo Hansén Active DI-box 1975.
Kul att höra att dina tekniker-polare gillar soundet i min DI-box, det känns bra att få respons på konstruktioner man gjort.
Shadewind,
Självklart får du ta betalt för ditt bygge när du gör några DI-boxar till polarna, men ni förstår säker vad jag menar med att jag inte godkänner något fabriserande i större skala för eget vinstdrivande syfte.
--Bosse