Kriminella basister [Tråkig söndag-content]
-
- Medlem+
Kriminella basister [Tråkig söndag-content]
Det finns en hel rad musikartister som vid något tillfälle suttit på kåken. Phil Spector är förmodligen den just nu mest kända. Den fine gamle LA-trummisen och det samtidigt mycket tragiska människoödet Jim Gordon sitter inne för mordet på sin egen morsa.
Men hur är det med basister? Vilka sitter inne eller har suttit inne? Det behöver inte nödvändigtvis vara för just mord. En jag i skrivandets stund kommer på är Damien Bardot aka Michael Bruno som sitter i dödscell i Florida för ett mord begånget på 80-talet. Damien var basist i det obskyra HM-bandet Alien (ska inte förväxlas med det svenska bandet Alien).
http://www.myspace.com/alienrockband
http://crime.about.com/od/deathrow/ig/F ... -Bruno.htm
Det bisarra är att jag har Aliens LP. Brukade förr, av en recensent jag känner, få kassar med LPs som var för dåliga och ointressanta för att recenseras. Aliens skiva fanns bland dessa.
OK, kör på, lista kriminella basister!
Men hur är det med basister? Vilka sitter inne eller har suttit inne? Det behöver inte nödvändigtvis vara för just mord. En jag i skrivandets stund kommer på är Damien Bardot aka Michael Bruno som sitter i dödscell i Florida för ett mord begånget på 80-talet. Damien var basist i det obskyra HM-bandet Alien (ska inte förväxlas med det svenska bandet Alien).
http://www.myspace.com/alienrockband
http://crime.about.com/od/deathrow/ig/F ... -Bruno.htm
Det bisarra är att jag har Aliens LP. Brukade förr, av en recensent jag känner, få kassar med LPs som var för dåliga och ointressanta för att recenseras. Aliens skiva fanns bland dessa.
OK, kör på, lista kriminella basister!
-
- Medlem+
- Daionsavage
- Medlem++
- Jan Hellman
- VIP medlem
JAG har suttit på kåken!!
Adam Clayton åkta fast för marijuana-innehav men undgick domstol genom att donera en hel hög med pengar till välgörenhet. Close call men inget straff. Annat än ett hål i plånboken. Paul McCartney satt i häkte i Japan tidigt 80-tal då han blev gripen för cannabis-innehav i tullen under en Wings-turné. Turnén blev inställd och Paul satt 10 dagar i fängelse i Japan innan han blev deporterad. Fick inte återvända till Japan under en tioårsperiod men blev aldrig åtalad.
Finns en hel del basister som åkt dit för narkotikainnehav. Basisten i Smashing Pumkins (D'arcy Wretzky), basisten i Alice in Chains (Mike Starr) för att nämna några. Här i Sverige har vi ju Peter Mangs som just nu sitter arresterad.
//J

Adam Clayton åkta fast för marijuana-innehav men undgick domstol genom att donera en hel hög med pengar till välgörenhet. Close call men inget straff. Annat än ett hål i plånboken. Paul McCartney satt i häkte i Japan tidigt 80-tal då han blev gripen för cannabis-innehav i tullen under en Wings-turné. Turnén blev inställd och Paul satt 10 dagar i fängelse i Japan innan han blev deporterad. Fick inte återvända till Japan under en tioårsperiod men blev aldrig åtalad.
Finns en hel del basister som åkt dit för narkotikainnehav. Basisten i Smashing Pumkins (D'arcy Wretzky), basisten i Alice in Chains (Mike Starr) för att nämna några. Här i Sverige har vi ju Peter Mangs som just nu sitter arresterad.
//J
- Noelredding
- Medlem++
-
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
bassplayer skrev:** UPDATE **
Kriminella basister:
Damien Bardot
Jan Hellman
Peter Mangs
Varg Vikernes
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

För att vara tydlig. Ja, jag HAR suttit på kåken. För vapenvägran. Lite anti-brott nu för tiden..... Några få år senare vart dom TACKSAMMA om folk inte ville......

//J
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
- Daionsavage
- Medlem++
- basmartin
- Medlem+++
Han hann väl att dö innan rättegången?Daionsavage skrev:Sid Vicious fälldes för att ha mördat Nancy Spungen. Kan man kalla Sid för Basist?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
- Daionsavage
- Medlem++
Äsch, då mindes jag fel.basmartin skrev:Han hann väl att dö innan rättegången?Daionsavage skrev:Sid Vicious fälldes för att ha mördat Nancy Spungen. Kan man kalla Sid för Basist?

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Medlem+
- Kongo
- Medlem+
På tal om Sid och Nancy kan jag rekommendera boken "Inte som andra döttrar" (tror jag att den heter), skriven av hennes mor. Sid nämns nog som mest en eller två gånger, men den ger en möjlig förklaring till varför det blev som det blev. Sjukt jobbig bok.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- JazzBassillen
- Medlem+
- Daionsavage
- Medlem++
Jag har läst den... Nancys morsa verkar tyvärr ha varit rejält hysterisk redan innan Nancy.Kongo skrev:På tal om Sid och Nancy kan jag rekommendera boken "Inte som andra döttrar" (tror jag att den heter), skriven av hennes mor. Sid nämns nog som mest en eller två gånger, men den ger en möjlig förklaring till varför det blev som det blev. Sjukt jobbig bok.
"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- Jan Hellman
- VIP medlem
Verkar ha varit ett gemensamt drag hos mödrar i det umgänget. Om jag inte minns helt fel så var det Sid´s morsa som gav honom knarket som han dog av. Mammor är oftast bra men inte i Sid och Nancy´s fall tror jag.Daionsavage skrev:Jag har läst den... Nancys morsa verkar tyvärr ha varit rejält hysterisk redan innan Nancy.Kongo skrev:På tal om Sid och Nancy kan jag rekommendera boken "Inte som andra döttrar" (tror jag att den heter), skriven av hennes mor. Sid nämns nog som mest en eller två gånger, men den ger en möjlig förklaring till varför det blev som det blev. Sjukt jobbig bok.
- Kongo
- Medlem+
Illa. Kan förklara en del... Finns nog inte mycket som har så stor inverkan på ens personlighet som ens morsa.JanTheWhite skrev:Verkar ha varit ett gemensamt drag hos mödrar i det umgänget. Om jag inte minns helt fel så var det Sid´s morsa som gav honom knarket som han dog av. Mammor är oftast bra men inte i Sid och Nancy´s fall tror jag.Daionsavage skrev:Jag har läst den... Nancys morsa verkar tyvärr ha varit rejält hysterisk redan innan Nancy.Kongo skrev:På tal om Sid och Nancy kan jag rekommendera boken "Inte som andra döttrar" (tror jag att den heter), skriven av hennes mor. Sid nämns nog som mest en eller två gånger, men den ger en möjlig förklaring till varför det blev som det blev. Sjukt jobbig bok.
EDITH: I det här fallet kan man dock peka på att schizofreni kan ha en större inverkan...
<b>Diskant?</b>
-
- Medlem++
- Noelredding
- Medlem++
Vill minnas att han pistolhotade en av sina trombonister för att han spelade fel ocksåNyasu skrev:Charles Mingus slog ett antal av sina musiker på käften, vet inte om det bör räknas

EDIT: fast tror bara det är jag som minns fel när jag tänker efter..
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
FYFAN VA COOLT! Önskar att jag åxå hade kunnat få vara så riot riot..... Själv fick jag ett brev där det stod: "pågrund av dina fysiska och psykiska hällsoproblem kommer du ej att kallas till mönstring". Ingen aning vad problemen skulle kunna vara dock....:/ my generation sucks. Typ det tuffaste jag kan göra är att svara "nej tack, jag väntar på revolution" när folk ger en valsedlar iför val och sånt...JanTheWhite skrev:bassplayer skrev:** UPDATE **
Kriminella basister:
Damien Bardot
Jan Hellman
Peter Mangs
Varg Vikernes
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
För att vara tydlig. Ja, jag HAR suttit på kåken. För vapenvägran. Lite anti-brott nu för tiden..... Några få år senare vart dom TACKSAMMA om folk inte ville......"Ah. Så du VILL inte? Vad bra! Det tackar vi för. Och det som vi ljugit om i alla år att lumpen förvandlar pojkar till män stämmer inte så det behöver du inte oroa dig för. Tack och lycka till i livet"!
//J
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- Tössberg
- Medlem++
Då är jag nog snart kriminell... åtminstone om gitarristen och trummisen fortsätter som de gör.Nyasu skrev:Charles Mingus slog ett antal av sina musiker på käften, vet inte om det bör räknas

Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
- Jan Hellman
- VIP medlem
saft skrev:FYFAN VA COOLT! Önskar att jag åxå hade kunnat få vara så riot riot..... Själv fick jag ett brev där det stod: "pågrund av dina fysiska och psykiska hällsoproblem kommer du ej att kallas till mönstring". Ingen aning vad problemen skulle kunna vara dock....:/ my generation sucks. Typ det tuffaste jag kan göra är att svara "nej tack, jag väntar på revolution" när folk ger en valsedlar iför val och sånt...JanTheWhite skrev:bassplayer skrev:** UPDATE **
Kriminella basister:
Damien Bardot
Jan Hellman
Peter Mangs
Varg Vikernes
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
För att vara tydlig. Ja, jag HAR suttit på kåken. För vapenvägran. Lite anti-brott nu för tiden..... Några få år senare vart dom TACKSAMMA om folk inte ville......"Ah. Så du VILL inte? Vad bra! Det tackar vi för. Och det som vi ljugit om i alla år att lumpen förvandlar pojkar till män stämmer inte så det behöver du inte oroa dig för. Tack och lycka till i livet"!
//J

//J
- Ahab
- Medlem+
Om kartan och terrängen inte överensstämmer så gäller kartanJanTheWhite skrev:Försvaret har nog dock en något förvriden bild av verkligheten.....

Sen har ni ju missat en basist, förutom att han skrev om sin tid som manlig prostituerad i 53rd & 3rd, så löste Ramones tydligen ut (då avhoppade) Dee Dee Ramone från finkan mot diverse låträttigheter på plattan Mondo Bizarre.
Senast redigerad av Ahab den mån 04 apr 2011, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Jan Hellman
- VIP medlem