Jag har slagit i skallen i taket high-end-wise...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Jag har slagit i skallen i taket high-end-wise...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har lånat hem en Rupert Neve Portico II strip och igår jämförde jag den med min flamingo på 3 olika mikar....och jag hör ingen skillnad.....
Det är ju iofs bra för då slipper jag ju leta och så men då har jag heller inget att skylla på när det inte låter bra...! :lol:

Porticon kanske är att kasta pärlor för svin med sin med all säkerhet skitbra eq och compressor med tanke på att jag faktiskt inte har ett kontrollrum där jag kan sitta och lyssna och ratta utan jag sitter med lurar och det är ju inte optimalt direkt....och det läcker igenom direktljud etc som gör att det hur som helst inte riktigt överensstämmer med vad som hamnar på tape...
Flamingon har ju ett par switchar mellan high, neutral och low tone och fat och inte fat och så nåt mer....straight forward och inte så mycket mer att fundera på än att inte gaina ihjäl sej....

Kanske skulle behöva jobba med lite craposaurus-grejor ett tag för att nollställa och uppskatta dom bra grejorna jag har....;-)

Ja ja...klaga klaga...
Ngn annan som provat porticon? Jag ska testa mer idag för jag fick för mej att det KANSKE fanns mer tydlighet i den än i flamingon....men det kan mycket väl ha berott på att jag sjöng lite annorlunda just den tagningen....eller nåt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Rattar du mycket eq/comp när du spelar in? Jag har märkt att jag mindre och mindre rattar outboards vid inspelning framförallt på sång, ak git etc. Trummor är en annan sak. Men sång och akustisk gitarr m.m. brukar jag ofta inte skruva så mycket vid inspelning. Men det jag vill är att färga ljudet vid inspelning genom att välja rätt mikrofon och mickpreamp för det materialet som jag ska spela in. När jag inte kör med preampen i SSL-bordet så använder jag en så´n här en hel del:

http://baeaudio.com/index.php?option=co ... &Itemid=18

En Brent Averill-tillverkad Neve 1073 preamp som är mer lik originalet än den version som Neve själva tillverkar idag. Den låter verkligen Neve. Väldigt hög kvalitet. Finns i mono- eller stereoversion. Det är ett annat alternativ till en preamp med eq och kompressor om man i slutänden mest skruvar i datorn. Enkel, snabbjobbad och låter snorbra. Mikpre i världsklass.

Jag har själv inte testat en Portico II men den är säkert kanon. Men om det mest handlar om sång, ak git etc så kan det finnas en tanke med att satsa på en ren mikpre. Några tankar i ärendet.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Nej jag rattar ju inte mycket i inspelningsläget vilket kanske gör den här till ngt av en overkill....
Jag och Ian körde en a/b-timme med en neve 8801 och portico II när vi spelade in gitarr med u89a, u87a, 414 och en se-414-klon och båda lät kanon men där porticon hade mer värme så hade 8801'an ett lite honkigt högmellan....detta har jag ALDRIG tänkt på förut så det kan ju EVENTUELLT ha att göra med a/b-öronen...;-)

Kul test hur som helst och jag önskar mej nu en u89'a....har du ngn att låna ut till mej på obestömd tid?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar