Fender Jazz bananhals igen.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Tannoy
Nykomling

Fender Jazz bananhals igen.

Inlägg av Tannoy »

Hej PB.

Har sökt på forumet och läst alla trådar jag hittat om krokiga halsar och dragstänger, utan att hitta något klart svar på min fråga.

Jag har en MIM Jazz bas med onödigt krokig hals. Om jag klämmer ner E-strängen på första och sista bandet har den en relief på ~2,5mm vid sjunde bandet, vilket ger en rätt jobbig stränghöjd.

Problemet är att dragstången redan är justerad medurs "i botten", den verkar inte gå att dra åt mer. Finns det någon räddning för min bas eller har jag köpt på mig ett hopplöst fall ?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Har du provat att böja tillbax halsen medan du drar, ibland kan det kännas stumt men det finns ändå justeringsmöjlighet kvar, dvs det har kärvat fast. Är du osäker på hur mycket du törs dra så kan du ju också lämna in den.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Janne

Inlägg av Janne »

Enklaste lösningen är ju att byta till tunnare strängar eller strängar med mindre styvhet, fast det kanske du inte vill?
På några billigare basar som haft det problemet har jag släppt en del på dragstången, lagt halsen över knät och tryck till för kung och fosterland och sedan justerat. Har sett en gitarrmek göra på det viset, fast vet inte om det är "accepterad" metod och tar naturligtvis inget ansvar för om du är så stark att du knäcker halsen...
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Janne skrev:Enklaste lösningen är ju att byta till tunnare strängar eller strängar med mindre styvhet, fast det kanske du inte vill?
På några billigare basar som haft det problemet har jag släppt en del på dragstången, lagt halsen över knät och tryck till för kung och fosterland och sedan justerat. Har sett en gitarrmek göra på det viset, fast vet inte om det är "accepterad" metod och tar naturligtvis inget ansvar för om du är så stark att du knäcker halsen...
+1
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Tannoy
Nykomling

Inlägg av Tannoy »

Ok, tack för svaren, får väl ta loss halsen och prova böja lite på den kanske. Dragstången går dock inte trögt annars, den tar bara stopp medurs helt enkelt. Det sitter Ernie Ball super slinky .045 - .100 på den nu, vet inte hur spända såna är, men tror inte jag vill ha tunnare i alla fall. Om jag inte lyckas själv så lämnar jag väl in den så en expert får se på den, i värsta fall så får den väl bli väggprydnad, men det vore ju lite synd.
bassplayer
Medlem+

Re: Fender Jazz bananhals igen.

Inlägg av bassplayer »

Tannoy skrev:Hej PB.

Har sökt på forumet och läst alla trådar jag hittat om krokiga halsar och dragstänger, utan att hitta något klart svar på min fråga.

Jag har en MIM Jazz bas med onödigt krokig hals. Om jag klämmer ner E-strängen på första och sista bandet har den en relief på ~2,5mm vid sjunde bandet, vilket ger en rätt jobbig stränghöjd.

Problemet är att dragstången redan är justerad medurs "i botten", den verkar inte gå att dra åt mer. Finns det någon räddning för min bas eller har jag köpt på mig ett hopplöst fall ?
Icke helt ovanlig Fender- och Squiersjuka. Ta ut justermuttern och lagg in en distans (som en tjock bricka) sa racker sakert gangningen till. GMF eller Allparts saljer nog andamalsenliga distanser.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Fender Jazz bananhals igen.

Inlägg av Danne »

bassplayer skrev:
Tannoy skrev:Hej PB.

Icke helt ovanlig Fender- och Squiersjuka. Ta ut justermuttern och lagg in en distans (som en tjock bricka) sa racker sakert gangningen till. GMF eller Allparts saljer nog andamalsenliga distanser.
+1. Förmodligen träet som blivit komprimerat så längden på gängan inte räcker till.
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Tråkigt med nya budgetinstrument....
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Tannoy
Nykomling

Inlägg av Tannoy »

Aha sedärja, ja en distansbricka låter ju som en tänkbar lösning. Hur tjock bör en sådan vara på ett ungefär ?
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Den bör vara ett par millimeter för att göra någon nytta. Se till att den är lika stor som hålet för dragstångsmuttern, annars kan den gräva sig in i träet i botten på hålet. Den behöver inte nödvändigvis ha lika stort hål som dragstångens tjocklek, men det är viktigt att inte ytterdiametern är för liten.
Lycka till
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Tannoy
Nykomling

Inlägg av Tannoy »

Ok tack för infon, ska se vad jag kan hitta på. Den får ju inte vara så tjock att dragstångsmuttern blir att sticka ut ut halsen heller, annars måste man ju göra ett urtag ur kroppen för att få halsen på plats vilket blir lite dumt.. Nåja, får samla mod att göra en operation nån kväll. Återkommer med resultat.
Skriv svar