KM184 till acke.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

KM184 till acke.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Ngn som använder dom ?
Jag är så trött på att alltid behöva strula så mycket med eq resp dynamisk eq eller multibandskomp på stormembransmikarna i efterhand och skulle vilja ha ett alternativ....
Min favvo just nu är min aktiva voodoo 2'a bandmik genom min precis införskaffade Rupert Neve Design Portico II som kommer att göra att min iofs alldeles lysande Cranesong Flamingo kommer att sitta och damma i racket MEN jag skulle vilja ha ett mer kompakt sound inom räckhåll....så vad säger vi om km184?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kör en budgetvariant på den - min LA cm2. Nån dec ifrån, pekande strax framför ljudhålet. Lite skyddskompression från en 163x ibland. Klockrent, och som du säger mycket skönare än stormembran.

MEN

tricket är väl att samtidigt köra en vanlig skrotdynamisk (57 eller D190 brukar det bli) som man sätter NÄRA locket långt nere till vänster om man står framför gitarristen. Nere under anslagsarmbågen typ. 45 grader pekande bort från ljudhålet o lite neråt. Man får testa lite bra fas mot den andra micken.
Där får man träet, kärnan o mid-kroppen, i kondingen kommer botten o glitter.

Funkar fint för mej.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Vad är det du inte är nöjd med? Bandrassel, stränggnissel, bumlighet, stickighet?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kör för det mesta KM184 på acke gitarr. Riktad lite snett in mot 12:e band ungefär. Det funkar strålande om det handlar om ringa-racka och om det ska dubbas någon gång. Är det mer en naken ljudbild och gitarren ska vara mer i fokus brukar det bli lite mer avancerade uppmickningar. Men jag använder oftast KM184:or i kombination med någonting annat, beroende lite på musikstil och spelsätt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kanon.
Tack för hjälp. Då får det bli det paret jag hittat för 7 lök. Måste väl anses vara ett fint pris? =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Kanon.
Tack för hjälp. Då får det bli det paret jag hittat för 7 lök. Måste väl anses vara ett fint pris? =)
Om du ska köpa ett stereopar så kolla om dom är matchade. Matchade KM184:or ligger på 10,5´:- hos Thomann. Beggade bör dom nog ligga runt 7 paret...... Är nog inte helt fel. Om man ska stereomicka kan det finnas fördelar med matchade mickar, hur som.
Skriv svar