u67 / tlm67a' anyone?
- GandhiMK2
- Medlem++
u67 / tlm67a' anyone?
Jag skulle vilja ha ett varmare alternativ till min Manley Cardioid och skissade på en u87a men jag är ju inte helt förtjust och då tipsade min polare om en sån...tlm'en alltså...
Ngn som har eller har använt som har ngt att säga?
Ngn som har eller har använt som har ngt att säga?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- joachime
- Medlem++
Jag har testat TLM67 för tidningen Monitor. Går att läsa här.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har inte testat den men läste att Neumann medvetet gjort den lite annorlunda i karaktären än originalet och det är nog detta du märkte i slutet av testet, joachime.
Jag har inte använt någon av dom och har ingenting i övrigt att säga. Jag har en Gefell M 990 dock och den micken är helt gudomlig.
U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.Jag lyssnar vidare på inspelningarna i en snabbt ihopslängd mix.
Intrycken består. Mikrofonerna har en liknande grundkaraktär. Det är
framför allt i diskanten de skiljer sig åt.
Jag har inte använt någon av dom och har ingenting i övrigt att säga. Jag har en Gefell M 990 dock och den micken är helt gudomlig.
- joachime
- Medlem++
Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.
Jobbar på Reason Studios
- Jan Hellman
- VIP medlem
Kommer inte ihåg tyvärr. Det var något år sedan. Eller två. Strax efter att micken lanserades. Den kom väl runt -09 va?joachime skrev:Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.
- joachime
- Medlem++
Det är kul att ta del av produktutvecklarnas tankar snarare än marknadsavdelningens. Har haft kontakt med tekniker på Neumann i och med mikrofontester och ibland fått riktigt utförliga svar. Sånt är kul.JanTheWhite skrev:Kommer inte ihåg tyvärr. Det var något år sedan. Eller två. Strax efter att micken lanserades. Den kom väl runt -09 va?joachime skrev:Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.
Jobbar på Reason Studios
- Jan Hellman
- VIP medlem
Dom visar framfötterna. Och det verkar som att dom faktiskt förstår att det är skillnad på att spela in digitalt i jämförelse med analogt. Det har länge varit någon form av frekvenstävling vad det gäller vissa mikrofontillverkare (inte Neumann, Gefell och flera av dom andra "klassiska" tillverkarna) som jag själv aldrig har gillat. Det finns dom som specar att mickar har ett frekvensomfång upp till 30 k. Varför då? Ska vi göra musik för hundar nu helt plötsligt? Tillverka prylar som funkar musikaliskt och som är anpassade till det sätt som spelas in på så räcker det gott och väl. Bra dynamik och anpassade till det dom ska användas till. Då är jag glad.joachime skrev:Det är kul att ta del av produktutvecklarnas tankar snarare än marknadsavdelningens. Har haft kontakt med tekniker på Neumann i och med mikrofontester och ibland fått riktigt utförliga svar. Sånt är kul.JanTheWhite skrev:Kommer inte ihåg tyvärr. Det var något år sedan. Eller två. Strax efter att micken lanserades. Den kom väl runt -09 va?joachime skrev:Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.
- Basare
- Medlem+
Vad hade du för mickar när du spelade in hundarna?JanTheWhite skrev:Dom visar framfötterna. Och det verkar som att dom faktiskt förstår att det är skillnad på att spela in digitalt i jämförelse med analogt. Det har länge varit någon form av frekvenstävling vad det gäller vissa mikrofontillverkare (inte Neumann, Gefell och flera av dom andra "klassiska" tillverkarna) som jag själv aldrig har gillat. Det finns dom som specar att mickar har ett frekvensomfång upp till 30 k. Varför då? Ska vi göra musik för hundar nu helt plötsligt? Tillverka prylar som funkar musikaliskt och som är anpassade till det sätt som spelas in på så räcker det gott och väl. Bra dynamik och anpassade till det dom ska användas till. Då är jag glad.joachime skrev:Det är kul att ta del av produktutvecklarnas tankar snarare än marknadsavdelningens. Har haft kontakt med tekniker på Neumann i och med mikrofontester och ibland fått riktigt utförliga svar. Sånt är kul.JanTheWhite skrev:Kommer inte ihåg tyvärr. Det var något år sedan. Eller två. Strax efter att micken lanserades. Den kom väl runt -09 va?joachime skrev:Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag HAR faktiskt spelat in hundar några gånger.Basare skrev:Vad hade du för mickar när du spelade in hundarna?JanTheWhite skrev:Dom visar framfötterna. Och det verkar som att dom faktiskt förstår att det är skillnad på att spela in digitalt i jämförelse med analogt. Det har länge varit någon form av frekvenstävling vad det gäller vissa mikrofontillverkare (inte Neumann, Gefell och flera av dom andra "klassiska" tillverkarna) som jag själv aldrig har gillat. Det finns dom som specar att mickar har ett frekvensomfång upp till 30 k. Varför då? Ska vi göra musik för hundar nu helt plötsligt? Tillverka prylar som funkar musikaliskt och som är anpassade till det sätt som spelas in på så räcker det gott och väl. Bra dynamik och anpassade till det dom ska användas till. Då är jag glad.joachime skrev:Det är kul att ta del av produktutvecklarnas tankar snarare än marknadsavdelningens. Har haft kontakt med tekniker på Neumann i och med mikrofontester och ibland fått riktigt utförliga svar. Sånt är kul.JanTheWhite skrev:Kommer inte ihåg tyvärr. Det var något år sedan. Eller två. Strax efter att micken lanserades. Den kom väl runt -09 va?joachime skrev:Intressant. Var läste du det någonstans, på Neumanns hemsida?JanTheWhite skrev:U67:an tillverkades för att spelas in på rullband där toppen inte är/var lika definierad som den är när man spelar in digitalt. Så man har anpassat diskanten i TLM67:an för att låta mer som diskanten i en U67 inspelad på tape. Det stod att ett ärligt test för att höra hur lika dom låter bör vara att spela in U67:an på tape och TLM67:an digitalt och jämföra utifrån det.

Här är några kända låtar som handlar om hundar:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ky57Jo3-BaU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X5JALwwaASg[/youtube]
//J
- Walka
- Kontot är inaktiverat
Jag la precis vantarna på en, (eventuellt två) st JZ Labs BlackHole. Gjorde AB-test med U87 för nåt halvår sedan och var helt såld. Vansinnigt bra mick för rimliga pengar. Det finns vissa som haft åsikter om diskanten i BH, eller att den låter för "färdig" men jag tycker inte alls den är harsh på det viset som tex U87 kan vara ibland, eventuell diskantpuckel till trots.
Gjorde lite körpålägg med den idag. Inget EQ, lite LA3 för att hålla i det. Omixat och inte ens halvfärdigt men kanske kan ge en liten hint. http://walka.se/tellyou.mp3
(tiigare i låten finns bl.a en 10-stämmig queenmacka, men den sparar vi tills låten är klar...)
Gjorde lite körpålägg med den idag. Inget EQ, lite LA3 för att hålla i det. Omixat och inte ens halvfärdigt men kanske kan ge en liten hint. http://walka.se/tellyou.mp3
(tiigare i låten finns bl.a en 10-stämmig queenmacka, men den sparar vi tills låten är klar...)
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- Walka
- Kontot är inaktiverat
samma klipp men BARA med sångspår...(vilket är rätt så fint tycker iaf jag)
http://walka.se/tell_you_harm.mp3
10 sångstämmor igång samtidigt...
Mö kanaler blir det!
10 sångstämmor igång samtidigt...

Medlemspresentation
- GandhiMK2
- Medlem++
Hur FAAAAN ser dom mikarna ut?!?!?Walka skrev:samma klipp men BARA med sångspår...(vilket är rätt så fint tycker iaf jag)
10 sångstämmor igång samtidigt...Mö kanaler blir det!
Låter fint om ditt klipp.
Blir riktigt lycklig av att höra Beach Boys-vibben som kommer allt som oftast från Borås (av alla hålor!!;-))
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion