HJÄLP! Stallproblem T-bird

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

HJÄLP! Stallproblem T-bird

Inlägg av Punkster »

Har ett sånt här stall på min T-bird:

Bild

Skulle justera stänghöjden, så jag lossade lite på strängarna och skruvade ner skruvarna en liten bit. När jag skulle stämma upp igen så lossnade dom 2 gängade pluggarna längst bak. Alltså själva cylindern som sitter fast i kroppen.

Hur sjutton får man dit den igen? Försökte med att bara trycka ner den och stämma upp igen, men det funkade inte. Någon som har några förslag? Limma kanske funkar, men vilket lim ska jag använda isf? Superglue? Titebond? Eller något annat? Eller ska jag göra på något annat sätt?

Funderar starkt på att skaffa ett annat stall, har tröttnat lite på Gibsons konstruktioner. Stallet på min EB0 är också ganska krattigt. Men vad ska man isf köpa för något?
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Nu har jag smetat massa superlim i hålen och tryckt dit cylindrarna igen. Hoppas det håller, ska prova imorgon.
/Linus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Punkster skrev:Nu har jag smetat massa superlim i hålen och tryckt dit cylindrarna igen. Hoppas det håller, ska prova imorgon.
Superlim = cyanoakrylat?
Torkar inte det i ett nafs?
Hur som helst, hoppas att det löser problemet för dig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Japp, det har säkert torkat. Fast det har en härdningstid på ett dygn. Och jag orkar ändå inte pilla dit stallet, stränga på och stämma den ikväll.
/Linus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Ålrajt!
En fråga.
Verkar det som att träet har torkat och ändrat dimension så att hålet ändrat storlek?
Om ja, så kanske ett lim som fyller hade varit modellen.
Men funkar superlim så rocka på! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Borra stringthrough bakom stallet eller skaffa nån stränghållare så blir det mindre tryck på stallet. Inte så ovanligt till såna stall så.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Klopper skrev:Ålrajt!
En fråga.
Verkar det som att träet har torkat och ändrat dimension så att hålet ändrat storlek?
Om ja, så kanske ett lim som fyller hade varit modellen.
Men funkar superlim så rocka på! :D
Näe, jag tror inte att det torkat speciellt mycket. Cylindrarna satt ganska bra även utan lim, fick ta i lite för att få loss dom. En lite dum miss från fabriken att inte limma fast dom från början.

Stängarna genom kroppen kunde kanske vara något, då uppstår ju ett tryck nedåt mot kroppen som borde hjälpa till att hålla stallet på plats.

Men jag ska se hur det blir imorgon. Förhoppningsvis så sitter det som det ska.
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Punkster skrev: Stängarna genom kroppen kunde kanske vara något, då uppstår ju ett tryck nedåt mot kroppen som borde hjälpa till att hålla stallet på plats.
Enkelt gjord, en pelarborr och bussningar(går på typ 75spänn hos gitarrdelar tror jag) så. Fast då behöver man ju bussningar på båda sidorna.

Snyggt är det också!
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Tbird21
Nykomling

Samma problem

Inlägg av Tbird21 »

Hej

Nybliven basägare, fick tag i en bättre begagnad epiphone t-bird och försökte sänka stallet något då jag tyckte stränghöjden var hög. Fick samma problem som Punkster med hylsan som lossnade. Hur gick det med limningen, eller löste ni det på annat vis? Tacksam om någon kan ge tips.
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

MALA säljer Hipshot ersättningsstall: http://store.hipshotproducts.com/cart.p ... tail&p=264
Det kanske kan vara nåt?
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Inavladbonnby
Medlem

Inlägg av Inavladbonnby »

Skaffa nytt stall..enda vettiga. Vette fasen hur mycke problem jag haft med mitt. Klumpigt o jävligt..
"Rock n´Roll Or The Gutter"
Tbird21
Nykomling

Tack

Inlägg av Tbird21 »

Tack för snabba svar! Får nog bli nytt stall då...
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

När jag väl hade limmat dit allt ordentligt så var det inga problem med att få hylsorna att sitta kvar. Superlim är alltså en smidig lösning.
/Linus
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Har nog något stall hemma, dessutom är det ju rea nu ;-)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Tbird21
Nykomling

T-bird

Inlägg av Tbird21 »

Hej igen
Limmade också med superlim och lät det torka 2 dygn. Har satt dit strängarna igen och stämt de till hälften ungefär, det verkar hålla än så länge iallafall. Vi får se imorgon. Håller det inte nu så får det nog bli stringtrough. Hur långt bakom stallet ska hålen vara i så fall?

Rock on!
Skriv svar