Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Får ta o posta bilderna från måndagskonserten på skolan när jag har sållat bort de sämsta, haha.
Blev en 200 ca
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag hittade en telefonkiosk typ mitt ute i skogen en vinternatt.

Visste verkligen inte hur jag skulle bete mig för att få till en bra bild.
Några tips inför nästa vinter så jag kan åka dit och göra om göra rätt?

Det känns väldigt surrealistiskt att komma till den här lilla "byn"...
Just där telefonkiosken står är det väl 4 hus eller nå´t, om ens det...

Bild
Bild
Bild
Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jag tycker den första, andra och fjärde bilden är kalas.. vad är det som är fel?
Stativ och gaffling för HDR är väl det enda som skulle kunna "förbättra" det egentligen.
Eventuellt även vitbalansjustering..

IMO
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

Den första, där man ser telefonen tydligt, är väl den ultimata. Ska du göra något bättre/annorlunda, är det väl om du vill ha med någon som snackar under tiden.

Off the record tyckte jag att alla var bra bilder. Finns det verkligen telefonhytter kvar där uppe? :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, första gillar jag också.

Men jag vet inte.
Det är väl något i kompositionen också.
Som sagt, första tycker jag själv också om.
Tvåan är skaplig, men det fula trädet bakom förstör ju lite + att ljuset bränner sönder telefonkiosken rätt hårt. :)

Men vad skulle man kunna göra mer?
Och vad skulle man göra för efterbehandling på 1:an t.ex.?

Var nästan magiskt när jag åkte där och det var månljus + att den där telefonkiosken helt plötsligt står mitt i ingenting och lyser.
David Lynch-varning!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Per skrev:Den första, där man ser telefonen tydligt, är väl den ultimata. Ska du göra något bättre/annorlunda, är det väl om du vill ha med någon som snackar under tiden.

Off the record tyckte jag att alla var bra bilder. Finns det verkligen telefonhytter kvar där uppe? :lol:
Tack!

Den här finns tydligen kvar, osäker på funktionen dock!
Den står i en något som knappt kan kallas en by några kilometer utanför stan.

Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

vad mysig den där telefonkiosken såg ut. ställ en person inne i den nästa vinter så är bilden fulländad :)
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
kjello
Medlem

Inlägg av kjello »

Snyggt! Får man fråga var telefonkiosken ligger? Granbo är väl ett ganska vanligt ortsnamn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Den ligger strax söder om Bollnäs i Hälsingland!
Typ 6-7km kanske från centrum mot Gävle men en bit in i skogen står telefonkiosken.

Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Bild

Bild

Bild

White Lies på Cirkus 28/2 2011
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Bild
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Jag hittade en telefonkiosk typ mitt ute i skogen en vinternatt.

Bild
Bild
Övre bilden: Ej harmonisk
Nedre bilden: Mycket harmonisk

Jättefina bilder parkas!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Någon som har har provat en en skärmkalibrerare eller vad det heter. Typ en sådan:
http://www.scandinavianphoto.se/product ... id=9880027
Jag har en iMac med en helt fantastisk skärm men när jag skickar bilder till Crimson för utskrift så kan jag ibland tycka att utskrifterna är för mörka. Är det värt att lägga en tusing på en dendärvaddetnuheter?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

John Sane skrev:Någon som har har provat en en skärmkalibrerare eller vad det heter. Typ en sådan:
Jag har en iMac med en helt fantastisk skärm men när jag skickar bilder till Crimson för utskrift så kan jag ibland tycka att utskrifterna är för mörka. Är det värt att lägga en tusing på en dendärvaddetnuheter?
Har du provat den inbyggda skärmkalibreraren?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

basmartin skrev:
John Sane skrev:Någon som har har provat en en skärmkalibrerare eller vad det heter. Typ en sådan:
Ja men jag kan inte använda den. Jag är färgblind. Eller egentligen inte färgblind, jag har dåligt färgseende. Får t.ex. inte bli pilot. I alla fall så innebär det att jag inte ser siffrorna i de där testerna med en massa prickar och jag skulle föärmodligen kalibrera skärmen helt åt h-e om jag försökte. Jag skulle iofs kunna låta någon annan göra det men jag fotar ganska mycket och vill gärna ha en korrekt återgivning på utskrifterna, särskilt när det handlar om förstoringar som kostar ganska mycket.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Jag är ganska grym fotograf med tanke på färgblindheten!!!
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

John Sane skrev:
basmartin skrev:
Ja men jag kan inte använda den. Jag är färgblind. Eller egentligen inte färgblind, jag har dåligt färgseende. Får t.ex. inte bli pilot. I alla fall så innebär det att jag inte ser siffrorna i de där testerna med en massa prickar och jag skulle föärmodligen kalibrera skärmen helt åt h-e om jag försökte. Jag skulle iofs kunna låta någon annan göra det men jag fotar ganska mycket och vill gärna ha en korrekt återgivning på utskrifterna, särskilt när det handlar om förstoringar som kostar ganska mycket.
Just det ja. Är ju också färgblind. En sådan liten apparat kan ju vara värt helt klart.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hur är det med iMacs skärmar, är de verkligen så naturtrogna som de riktigt dyra skärmarna som de som jobbar med dylika saker har?
Nu sitter väl iofs många på Mac och tekniken har väl gått framåt där också som överallt annars, men jag tycker det är ett rätt vanligt förekommande fenomen att framkallade bilder blir mörkare.

Just Crimson speciellt skulle jag vilja säga, vill minnas att när vi köpte kopior lokalt här så upplevde vi inte de som lika mörka som när vi beställt från Crimson.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Lång historia, men så här kan jag säga. Crimson mfl lägger på extra fix på de bilder man skickar dit om man inte specifikt begär att de ska skriva ut obehandlat. Det är inte alla som kan erbjuda det.

Apples skärm (som jag för övrigt sitter på nu) är på grund av glaset mer kontrastrik än en matt skärm och det gör kanska stor skillnad i skjutet på färger.
Att kalibrera skärmen (nu pratar jag mjukvarukalibrering) gör att du vet att bilderna (om man skickar via ett tryckeri som inte behandlar) motsvarar det du ser på skärmen.
Att ha en skärm som kan hårdvarukalibreras är ytterligare ett steg mot exakthet.

OM man inte skickar via ett ställe som inte kan erbjuda obehandlat så är det inte stor vits med att kalibrera noggrant.

Annars kan jag rekommendera denna som jag körde på förra arbetsplatsen.
http://www.scandinavianphoto.se/product ... id=5809405

Men när vi ändå pratar skärmar.. det är en jäkla skillnad på skärmar och skärmar. Hela den historien är alldeles för lång för att ta här.

enkelt sagt, kalibrera med den inbyggda, skriv ut en kopia på ett ställe som erbjuder obehandlad utskrift och jämför och ev. gör justeringar. SEN är du good to go..

edit: förlåt, det här gäller självklart i normalfallet.. är man färgblind kan jag absolut rekommendera ovan nämnd produkt.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Jag kör alltid alternativet "Rör inte min bild" hos Crimson så där ligger inte problemet i mitt fall. Jag har ingen större erfarenhet av att jobba med olika skärmar men jag tror att iMacen skärm som jag har är väldigt ljusstark vilket gör att jag när jag jobbar med bilder eller video uppfattar det som att bilden är ljusare än vad den egentligen är. När man sedan tittar på en mindre ljusstark skärm så kan det bli för mörkt. Konstig nog så har jag skrivit ut massor av 10x15-foto hos Crimson, där ser det alltid bra ut. Det är en 30x40-utskrift som blev mörkare än originalet så jag tänkte dubbelkolla allt det här innan jag beställer utskrifter för flera tusen kronor.
Livebilderna som jag postat längre upp på denna sida ska vara mörka kanske jag borde tillägga. Där är det inget fel.
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Jag funderar lite på det här med objektiv till digitala systemkameror. Jag har sett en del som kör med fasta objektiv och undrar helt enkelt, varför? Vad är bättre/sämre med ett fast objektiv på t ex 50mm jämfört med ett zoomobjektiv, typ ett standard kitobjektiv?

Jag har sett en del bilder tagna med fast 50/1,8 objektiv och dom är grymt snygga, men varför?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
sixpounder
Medlem

Inlägg av sixpounder »

Pelleper skrev:Jag funderar lite på det här med objektiv till digitala systemkameror. Jag har sett en del som kör med fasta objektiv och undrar helt enkelt, varför? Vad är bättre/sämre med ett fast objektiv på t ex 50mm jämfört med ett zoomobjektiv, typ ett standard kitobjektiv?

Jag har sett en del bilder tagna med fast 50/1,8 objektiv och dom är grymt snygga, men varför?

Fasta objektiv är nästan alltid skarpare och har bättre bländarvärde än zoomobjektiv i samma prisklass därför kör jag med dem och dessutom är de helt gratis att gå närmare motivet.

Tror mycket är en vanesak
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Någon som har koll på Telezoom objektiv till Canon. Jag kör en 450 när kit objektivet inte räcker till (18-55) kör jag på ett ärvt sigma 28-105 utan bilstabilisering. Då barna och utomhussäsongen med fotboll och allt annat dragigt igång så känner jag att ett telezoom med större omfång och helst bildstabilisering.

Jag har kollat på detta: Canon EF-S 55-250/4-5,6 Is för 2490 Eller behöver man upp i pengar och Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC för Canon AF 5495 Har ju annan ljusstyrka också iofs.

Tips och tankar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Sigmat in action orkar inte riktigt fram samt saknar lite omfång. Note to self skruva ner iso till 200 nästa gång.

Bild

1/250 5,6 iso 400 spotmätning.

Bild

1/250 5,6 iso 400 spotmätning.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

En polare köpte en vidvinkelkonverter som passar hans Canon 50/1,8. Han betalade en tusing i NYC. Jag letar efter något liknande men har bara hittat väldigt mycket dyrare varianter här i Sverige. Någon som vet var man kan hitta en 0,43-vidvinkelkonverter till ett 50/1,8 till någorlunda rimligt pris?

Var det förresten någon som hade testat en sådan där skärmkalibreringsgrej?
Skriv svar