John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...
Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
"Klick live används väl bara..."
Jag menade inte i studion nu. Inte heller vid liveinspelningar där man tänkt editera i efterhand. Jag menade alltså vid ett helt vanligt gig, sorry om jag var otydlig.
Jag vill förresten omformulera det där lite. Kom på att jag spelat med en jättebra trummis som inte har några problem med att hålla tempot men som ändå alltid använde klick när han gigade med ett särskilt band där sångaren ökade hela tiden och trummisen tyckte det var skitsvårt att inte hänga med i sångarens tempoökningar. Såhär: "Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen eller någon annan i bandet är kass?"
Jag kan tydl inte läsa!
Hur som så kör en av mina absoluta favorittrummisar alltid med klick live av den enkla anledningen att han svänger bättre med än utan.
Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...
Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
"Klick live används väl bara..."
Jag menade inte i studion nu. Inte heller vid liveinspelningar där man tänkt editera i efterhand. Jag menade alltså vid ett helt vanligt gig, sorry om jag var otydlig.
Jag vill förresten omformulera det där lite. Kom på att jag spelat med en jättebra trummis som inte har några problem med att hålla tempot men som ändå alltid använde klick när han gigade med ett särskilt band där sångaren ökade hela tiden och trummisen tyckte det var skitsvårt att inte hänga med i sångarens tempoökningar. Såhär: "Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen eller någon annan i bandet är kass?"
Jag kan tydl inte läsa!
Hur som så kör en av mina absoluta favorittrummisar alltid med klick live av den enkla anledningen att han svänger bättre med än utan.
Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt.
f-bass skrev:
Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt.
Amen. Halleluja. Nu kan vi stänga forumet.
Ph-värdet?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
JanTheWhite skrev:
Har hänt lite för många gånger att man bommat detta och när alla gått hem och man lyssnar lite mer noga utan klick så hör man det där förbannade klicket i sångmicken under lugnare partier. Det går ibland att rädda men det är så jävla enerverande! Så tänk på volymen på klicket. Eller lägg endast upp klicket i trummisens lyssning.....
//J
Hej Jan. för mig läcker klicket in i trummickarna. (ganska mycket) går det att göra något åt det?
Jag har försökt med EQ och lite med gate/limiter. men jag kan inte påstå att jag vet riktigt vad jag gör utan jag provar mig fram, men nu börjar mitt tålamod ta slut.
har du/ngn annan tips?
Jo det där problemet har vi ju alla råkat ut för någon gång i karriären och det finns ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet. Se till så att trummisen lirar med stängd mun. Som vi alla vet så har trummisar ingen hjärna så allt som låter i hörlurarna fortplantas genom den klanglåda som vanligtvis rymmer hjärnan och sen fortplantas ljudet rätt ut genom munnen på trummisen. Och då läcker det in i mickarna. Stänger trummisen munnen förhindrar man detta. Vid ett flertal tillfällen har jag fått gaffa igen truten på trummisar som inte haft intelligens nog att lyckas hålla munnen stängd och spela samtidigt. Lycka till.
JanTheWhite skrev:
Har hänt lite för många gånger att man bommat detta och när alla gått hem och man lyssnar lite mer noga utan klick så hör man det där förbannade klicket i sångmicken under lugnare partier. Det går ibland att rädda men det är så jävla enerverande! Så tänk på volymen på klicket. Eller lägg endast upp klicket i trummisens lyssning.....
//J
Hej Jan. för mig läcker klicket in i trummickarna. (ganska mycket) går det att göra något åt det?
Jag har försökt med EQ och lite med gate/limiter. men jag kan inte påstå att jag vet riktigt vad jag gör utan jag provar mig fram, men nu börjar mitt tålamod ta slut.
har du/ngn annan tips?
Jo det där problemet har vi ju alla råkat ut för någon gång i karriären och det finns ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet. Se till så att trummisen lirar med stängd mun. Som vi alla vet så har trummisar ingen hjärna så allt som låter i hörlurarna fortplantas genom den klanglåda som vanligtvis rymmer hjärnan och sen fortplantas ljudet rätt ut genom munnen på trummisen. Och då läcker det in i mickarna. Stänger trummisen munnen förhindrar man detta. Vid ett flertal tillfällen har jag fått gaffa igen truten på trummisar som inte haft intelligens nog att lyckas hålla munnen stängd och spela samtidigt. Lycka till.
Jag har tyvärr (? ) aldrig haft ditt problem. Trummor låter så mycket i jämförelse med klicket i lurarna så jag har aldrig lyckats att få in klicket i trummickarna. Nu kör jag med rejält slutna lurar över lag och den lur som dom flesta använder i trumrummet är Beyerdynamic DT-150. Det enda jag kan tänka mig som någon form av lösning om du har detta problem är att hitta mer slutna lurar än dom du använder idag. Ett par trummisar som jag brukar spela in har skaffat specialgjutna proppar som dom sen kör hörselkåpor över för att få ner volymen på trummorna rent akustiskt så mycket som möjligt. Då behöver dom inte köra så stark lyssning i lurarna för att överrösta trummorna och det gynnar hörseln. Slipper få tinnitus. Kul egentligen men jag har märkt att många musiker nu för tiden är otroligt mycket mer noga med volymer för att motverka hörselskador än vad musiker över lag var för 20 år sedan. Det finns en hel del produkter på marknaden för att motverka hörselskador nu för tiden och en hel del använder dom. Och det är bra.
Hur som, det enda du kan göra är nog att hitta mer slutna lurar än vad du använder idag. Något annat kan jag inte komma på. Och jag har som sagt aldrig haft detta problem själv.....
Det jag upplevt att många missar vad gäller klick är de försöker spika varje slag på klicket.
Då låter det ofta väldigt stelt och trist (naturligtvis beroende genre å sånt)
Men sen finns det en del trummelummare som använder klicket som referens och kan spela runt det. Att låta det dra iväg en aning in i en refräng t.ex är inget fel utan ger snarare lite mer energi.
Helt plötsligt blir det musik av det.
Klick är inget facit, det är en referens!
(eller med andra ord.... Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt )
Basmagnus skrev:Det jag upplevt att många missar vad gäller klick är de försöker spika varje slag på klicket.
Då låter det ofta väldigt stelt och trist (naturligtvis beroende genre å sånt)
Men sen finns det en del trummelummare som använder klicket som referens och kan spela runt det. Att låta det dra iväg en aning in i en refräng t.ex är inget fel utan ger snarare lite mer energi.
Helt plötsligt blir det musik av det.
Klick är inget facit, det är en referens!
(eller med andra ord.... Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt )
Håller med så länge man inte spelar till loopar eller temposync-prylar. Inte helt kul om det börjar flamma mellan trummorna och loopar etc.
Spelar man inte till loopar eller temposyncade prylar så bryr jag mig i stort inte ett dugg om tempot far all världens väg så länge det svänger. Och vad SVÄNG är kan vi ju diskutera i några tusen inlägg......
Basmagnus skrev:Det jag upplevt att många missar vad gäller klick är de försöker spika varje slag på klicket.
Då låter det ofta väldigt stelt och trist (naturligtvis beroende genre å sånt)
Men sen finns det en del trummelummare som använder klicket som referens och kan spela runt det. Att låta det dra iväg en aning in i en refräng t.ex är inget fel utan ger snarare lite mer energi.
Helt plötsligt blir det musik av det.
Klick är inget facit, det är en referens!
(eller med andra ord.... Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt )
Håller med så länge man inte spelar till loopar eller temposync-prylar. Inte helt kul om det börjar flamma mellan trummorna och loopar etc.
Spelar man inte till loopar eller temposyncade prylar så bryr jag mig i stort inte ett dugg om tempot far all världens väg så länge det svänger. Och vad SVÄNG är kan vi ju diskutera i några tusen inlägg......
Absolut, ska det vara snortajt så ska det.
Tycker som du här jag, det gör jag. Jajjemen!
Basmagnus skrev:Det jag upplevt att många missar vad gäller klick är de försöker spika varje slag på klicket.
Då låter det ofta väldigt stelt och trist (naturligtvis beroende genre å sånt)
Men sen finns det en del trummelummare som använder klicket som referens och kan spela runt det. Att låta det dra iväg en aning in i en refräng t.ex är inget fel utan ger snarare lite mer energi.
Helt plötsligt blir det musik av det.
Klick är inget facit, det är en referens!
(eller med andra ord.... Man gör väl hur fan som helst för att slutresultatet ska bli så grymt som möjligt )
Håller med så länge man inte spelar till loopar eller temposync-prylar. Inte helt kul om det börjar flamma mellan trummorna och loopar etc.
Spelar man inte till loopar eller temposyncade prylar så bryr jag mig i stort inte ett dugg om tempot far all världens väg så länge det svänger. Och vad SVÄNG är kan vi ju diskutera i några tusen inlägg......
Absolut, ska det vara snortajt så ska det.
Tycker som du här jag, det gör jag. Jajjemen!
APPAPPAPP! Inte sno andras lingvistiska stil!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Har varit med om en trummis som var ovan vid klick, där han skenade iväg i fillen, för att sacka tillbaka till klicktempot efteråt. Resultatet blev oerhört svajigt, vilket bara hördes ordentligt efter att man tagit bort klicket... Helt omöjligt att lägga några pålägg i efterhand. När han spelade utan klick försvann problemet.