Byta blendpot! [FIXAT!]

Prata om mickar och elektronik
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Titta hur den blendpoten är kopplad. Man kopplar alltså mickarna på blecken i mitten och så korskopplar man de yttre blecken och det ena paret går till jord och det andra till plus/signal. På din originalpot har de kopplat/lött de båda blecken som ska till jord till huset på potten vilket ger samma effekt och resultat. Du kan bortse från den övriga elekektroniken i schemat. Blendpotten kopplas lika oavsett vad som kommer efter.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Matte skrev:http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Titta hur den blendpoten är kopplad. Man kopplar alltså mickarna på blecken i mitten och så korskopplar man de yttre blecken och det ena paret går till jord och det andra till plus/signal. På din originalpot har de kopplat/lött de båda blecken som ska till jord till huset på potten vilket ger samma effekt och resultat. Du kan bortse från den övriga elekektroniken i schemat. Blendpotten kopplas lika oavsett vad som kommer efter.
Så om jag förstod dig rätt så har jag gjort allt rätt förutom att jag inte korskopplat de yttre blecken?

Har det nån betydelse vilken kabel jag använder? Syftar på att det finns kablar i olika färger.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Bassplaya skrev: Så om jag förstod dig rätt så har jag gjort allt rätt förutom att jag inte korskopplat de yttre blecken?

Har det nån betydelse vilken kabel jag använder? Syftar på att det finns kablar i olika färger.
Spelar ingen roll vilken kabel. Se bara till att det inte ligger an mot något annat så du får ofrivillig kontakt någonstans.

Svårt att se ordentligt på dina bilder, men det verkar som det är korskoppling som saknas. Om du skulle råka ut för att blendpotten är tyst i mittenläget så byt plats på jord och signal från blendpotten så blir det rätt. Har du fel mick vid ytterlägena så byter du bara plats på signal(mittenblecken) från mickarna.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Matte skrev:
Bassplaya skrev: Så om jag förstod dig rätt så har jag gjort allt rätt förutom att jag inte korskopplat de yttre blecken?

Spelar ingen roll vilken kabel. Se bara till att det inte ligger an mot något annat så du får ofrivillig kontakt någonstans.

Svårt att se ordentligt på dina bilder, men det verkar som det är korskoppling som saknas. Om du skulle råka ut för att blendpotten är tyst i mittenläget så byt plats på jord och signal från blendpotten så blir det rätt. Har du fel mick vid ytterlägena så byter du bara plats på signal(mittenblecken) från mickarna.
Tror det ska vara rätt då jag kopplade den nya poten en kabel i taget efter hur kablarna satt på originalpoten. Ska testa att korskoppla i morgon och återkommer med resultatet.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Bassplaya skrev:
Matte skrev:

Tror det ska vara rätt då jag kopplade den nya poten en kabel i taget efter hur kablarna satt på originalpoten. Ska testa att korskoppla i morgon och återkommer med resultatet.
Ser ut som signal (orange från potten) ligger väldigt nära blecket som är till jord. Se till att få in en tejpbit eller liknande emellan så du inte får någon typ av kontakt mellan signal och jord för då lär det bara brumma. Korskoppla från det blecket som den orangea är kopplad till och motsatta yttreblecket på den andra raden.
Om de andra 2 ytterblecken har kontakt med höljet på potten och höljet är jordat så borde det funka.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Tröttnade och gjorde ett besök hos Albin som fixade det till mig efter lite felsökning. Så nu funkar det som det ska.

Liten anekdot: När allt var klart och poten skulle sättas på plats upptäckte vi att låsbrickan till poten saknades. Efter lite letande på bordet och golvet plus att Albin gick igenom sin hög med låsbrickor utan att hitta en som passade upptäckte vi till sist att brickan satt på en av mickarna :D Så om ni blir av med brickor, skruv eller dylikt nån gång när ni meckat med basen, kolla om det sitter på mickarna ;)
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Inlägg av Danne-man »

Är de bra de där från GMF? Måste byta på min Bach där det i original sitter en sån här: http://www.bachmusik.com/en/double-mn250k_p1146
De ser ju exakt likadana ut, så jag tänker att det är samma tillverkare, och det vill jag undvika då den i bachen bara varit trubbel.

Hittar bara en pot hos tysken som kallas blend, men gissar att det finns fler och att det är jag som inte fattar terminologin... :?
Bor på en Ödeö
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Nu var det ju inte så länge sen jag satte i poten så jag har ingen aning om kvalitén. Men mitt första intryck när jag fick det att fungera var att det låter som det ska. Har inte hunnit testa i riggen än, men upplever det som att volymen ökat när jag har blenden i mittläge (bägge mickarna).

Jag tror nog, eller vill i alla fall tro, att GMF säljer elektronik av bra kvalitét. Så du har nog inget att oroa dig för om beställer en pot ;)
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Inlägg av Danne-man »

Bassplaya skrev:Nu var det ju inte så länge sen jag satte i poten så jag har ingen aning om kvalitén. Men mitt första intryck när jag fick det att fungera var att det låter som det ska. Har inte hunnit testa i riggen än, men upplever det som att volymen ökat när jag har blenden i mittläge (bägge mickarna).

Jag tror nog, eller vill i alla fall tro, att GMF säljer elektronik av bra kvalitét. Så du har nog inget att oroa dig för om beställer en pot ;)
Gött!
Bor på en Ödeö
Skriv svar