Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:Ska bara säga att igår landade ett stycke Darkstar hos mig, ska mätas och kollas och ta bilder...så starten har gått!
Underbart!!!!!!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Mungi skrev:
Evilbiker skrev:Ska bara säga att igår landade ett stycke Darkstar hos mig, ska mätas och kollas och ta bilder...så starten har gått!
Underbart!!!!!!
Yeah!!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Wohoooooo...dags att börja scouta vilken bas jag placera ett sådant bygge i. :D
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

cub skrev:
Ta det lungt och ta en toy, det kommer ta ett tag innan jag har tid att göra en prototyp, men den kommer! Sen vet jag inte om det är viktigt med ställbara poler som det är på darkstar eller om det funkar som på Chi-sonics?...blir ju både mer jobb med sånna och kommer bli dyrare att få till!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Det kommer ta ett tag att hitta lämplig bas och skrapa ihop pengar för den så det är nog bra för mig att börja i tid. ;)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

cub skrev:Det kommer ta ett tag att hitta lämplig bas och skrapa ihop pengar för den så det är nog bra för mig att börja i tid. ;)
:D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hur är det tänkt att designen på dessa kommer se ut?
Kommer de se ut som en darkstar/U-sonic?

Det är ju lite halva grejen känns det som... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Får se hur jag ska lösa det med kåpa, det är ju kruxet! Men kollar på det nu, jag kollade ju upp att göra ett verktyg att göra egna mickkåpor till T-bird...men det skulle dom ha 10000 för att göra ett sånt :(
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Jag skulle garanterat vilja ha två stycken i min jazzbas. Störtcoolt!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Wohoo! 8)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Eller om någon har ett bra förslag på det? Eller om nån är/känner nån som är CNC fräsare och kan fixa det åt mig för inte för dyr slant!
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Jag har inte fått någon mer info från K-E Hagström ännu, då han varit inlagd på sjukhus för hjärtfel. Däremot känner jag en metallfräsare som är skyldig mig en tjänst! Jag kan diskutera ett verktyg med honom. Sen är ju frågan om originalkåpan var av stål eller kromad/förnicklad mässing.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Evilbiker skrev:Eller om någon har ett bra förslag på det? Eller om nån är/känner nån som är CNC fräsare och kan fixa det åt mig för inte för dyr slant!
Olabola?
Han är ju rätt händig med metall och div. maskiner.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Klopper skrev:
Evilbiker skrev:Eller om någon har ett bra förslag på det? Eller om nån är/känner nån som är CNC fräsare och kan fixa det åt mig för inte för dyr slant!
Olabola?
Men inte sånt, han var den första jag hörde med!
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Lestrange skrev:Jag har inte fått någon mer info från K-E Hagström ännu, då han varit inlagd på sjukhus för hjärtfel. Däremot känner jag en metallfräsare som är skyldig mig en tjänst! Jag kan diskutera ett verktyg med honom. Sen är ju frågan om originalkåpan var av stål eller kromad/förnicklad mässing.
Hör av dig om han är intreserad och då vill jag snacka med honom och om du får fram nått från K-E Hagström! Tror dom är kromad/förnicklad mässing!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Evilbiker skrev:
Klopper skrev:
Olabola?
Men inte sånt, han var den första jag hörde med!
:(
Hoppas du hittar en duktig pys med humana priser.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Är det nån som är duktig på att rita i AutoCad då? Så kan dom få göra ritningar åt mig, så kan man leta nån CNC nisse sedan!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Evilbiker skrev:Är det nån som är duktig på att rita i AutoCad då? Så kan dom få göra ritningar åt mig, så kan man leta nån CNC nisse sedan!
Långskott!
Macahan kanske?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Evilbiker skrev:Sen vet jag inte om det är viktigt med ställbara poler som det är på darkstar eller om det funkar som på Chi-sonics?...blir ju både mer jobb med sånna och kommer bli dyrare att få till!
Personligen tycker jag inte att det är särskilt viktigt med ställbara poler, det viktiga är att slutresultatet blir en välljudande pick-up. Och vad gäller utseendet, så tycker jag inte att det här behöver bli en ren Bi-Sonic-kopia heller.

Kul att det här projektet är sjösatt! Jag kommer följa det med stort intresse.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Evilbiker skrev:
cub skrev:
Ta det lungt och ta en toy, det kommer ta ett tag innan jag har tid att göra en prototyp, men den kommer! Sen vet jag inte om det är viktigt med ställbara poler som det är på darkstar eller om det funkar som på Chi-sonics?...blir ju både mer jobb med sånna och kommer bli dyrare att få till!
Man kan väl lösa det med ställbart som på DiMarzio Model J och P. I och med att det är barmagneter i botten så borde man kunna sätta en bit järn emellan magneterna som man gängar skruven i.

Höljet är inte gjort i mässing utan i pressad stålplåt. Att göra verktyg för att pressa är som Urban redan märkt ganska dyrt. Frågan är om det inte är möjligt att sätta micken i typ i en humbuckerkåpa som Chisonicmickarna. Sådant finns färdigt. Är det locken man är ute efter så får man väl köpa Darkstar. Själv så är jag nöjd om den låter som en Bisonic/Darkstar.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Matte skrev:
Evilbiker skrev:
cub skrev:
Man kan väl lösa det med ställbart som på DiMarzio Model J och P. I och med att det är barmagneter i botten så borde man kunna sätta en bit järn emellan magneterna som man gängar skruven i.

Höljet är inte gjort i mässing utan i pressad stålplåt. Att göra verktyg för att pressa är som Urban redan märkt ganska dyrt. Frågan är om det inte är möjligt att sätta micken i typ i en humbuckerkåpa som Chisonicmickarna. Sådant finns färdigt. Är det locken man är ute efter så får man väl köpa Darkstar. Själv så är jag nöjd om den låter som en Bisonic/Darkstar.
Mätte nu på en vanlig PAF kåpa(gibson gura), men den blir för snäv! Visst kan man göra så med insexskruv som DiMarzio, men jag undrar om det är väldigt viktigt med ställbara poler?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Att göra en kåpa, så heter det djup dragning och det finns ju sånna firmor som gör sånt...det är samma teknik som när man gör tex diskbänkar! Här är en svensk firma http://www.hermanders.se/djupdragning.html och bilder på sånt dom gjort http://www.hermanders.se/bildgalleri/ , man kan ju höra vad dom skulle ta för att göra kåpor som man vill!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Evilbiker skrev:Sen vet jag inte om det är viktigt med ställbara poler som det är på darkstar eller om det funkar som på Chi-sonics?...blir ju både mer jobb med sånna och kommer bli dyrare att få till!
Personligen tycker jag inte att det är särskilt viktigt med ställbara poler, det viktiga är att slutresultatet blir en välljudande pick-up. Och vad gäller utseendet, så tycker jag inte att det här behöver bli en ren Bi-Sonic-kopia heller.

Kul att det här projektet är sjösatt! Jag kommer följa det med stort intresse.
+1 Utseendet må vara viktigt, men det ska se ut som vad där är - U-sonics! Det är Urbans tolkning av Bi-Sonics och då ska det se ut som det också. Äkta vara, med andra ord - inte kopior!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar