Hur har ni era basar justerade?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Justerat så att det rasslar så lite som möjligt, blir individuellt per bas..nästan rak hals.
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

Jag upplever ganska mkt fretbuzz upp till 5-6e bandet på alla strängar.. tycker inte att stränghöjden är speciellt låg och vill egentligen inte höja mkt mer, men är det allt man kan göra, att skruva upp dom i stallet?

Mätte i grova drag och har 2-3mm på 12e bandet lös sträng. Vad är relief som ni pratar om?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Relief talar om hur mycket böj det är på halsen. Om du håller ner E-strängen vid första och sista band så mäter du reliefen mellan undersidan på strängen och toppen på 9:e band.

Ditt buzz beror troligen på att halsen har en lätt bakåtböj. Om du lossar lite på truss roden (c:a 1/4 varv motsols/moturs/vänstervarv) så försvinner det nog.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

BBQV skrev:Relief talar om hur mycket böj det är på halsen. Om du håller ner E-strängen vid första och sista band så mäter du reliefen mellan undersidan på strängen och toppen på 9:e band.

Ditt buzz beror troligen på att halsen har en lätt bakåtböj. Om du lossar lite på truss roden (c:a 1/4 varv motsols/moturs/vänstervarv) så försvinner det nog.
Ok, ska det vara samma mellanrum? Höll ner första bandet och sista. Var inget mellanrum alls när jag höll ner sista.

Vad är en truss rod? ;P Kanske ska tillägga att det är en Sterling by MM ray34ca.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Mrandrenv skrev:
BBQV skrev:Relief talar om hur mycket böj det är på halsen. Om du håller ner E-strängen vid första och sista band så mäter du reliefen mellan undersidan på strängen och toppen på 9:e band.

Ok, ska det vara samma mellanrum? Höll ner första bandet och sista. Var inget mellanrum alls när jag höll ner sista.

Vad är en truss rod? ;P Kanske ska tillägga att det är en Sterling by MM ray34ca.
Truss rod är en metallskena inne i halsen som är tänk att motverka den kraft på halsen som uppstår av strängarna. Är sterling som musicman så tar du en mejsel eller nått som passar i hålen på hjulet som sitter vid hälen på halsen och drar typ ett kvarts varv mot bröstet när du har basen i knät, förutsatt att du är högerhänt. Lycka till.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

Valle skrev:
Mrandrenv skrev:

Truss rod är en metallskena inne i halsen som är tänk att motverka den kraft på halsen som uppstår av strängarna. Är sterling som musicman så tar du en mejsel eller nått som passar i hålen på hjulet som sitter vid hälen på halsen och drar typ ett kvarts varv mot bröstet när du har basen i knät, förutsatt att du är högerhänt. Lycka till.
Listade precis ut det :) Hittade http://www.jerzydrozdbasses.com/akcndfr ... ver100.pdf

Väldigt bra guide måste jag säga.. dock står det att garantin blir ogiltig om jag börjar skruva på basens Truss rod, så jag är lite osäker. Den knappt en vecka gammal. Tittar jag med ögat så ser halsen spikrak ut, vet inte hur mkt jag vågar göra egentligen ;P Vad skulle du göra i min sits som total nybörjare när det gäller självpillande?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Mrandrenv skrev:
Valle skrev:
Mrandrenv skrev:

Listade precis ut det :) Hittade http://www.jerzydrozdbasses.com/akcndfr ... ver100.pdf

Väldigt bra guide måste jag säga.. dock står det att garantin blir ogiltig om jag börjar skruva på basens Truss rod, så jag är lite osäker. Den knappt en vecka gammal. Tittar jag med ögat så ser halsen spikrak ut, vet inte hur mkt jag vågar göra egentligen ;P Vad skulle du göra i min sits som total nybörjare när det gäller självpillande?
Ända sättet att lära sig är väl att prova, vrider du inte så mycket åt gången så kan inte så mycket gå fel. Gällande garantin, hur vet dom att man skruvat på trussen? Varför har basen överhuvudtaget en truss rod om man inte får skruva i den???
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

Haha ja, tyckte det lät jäkligt märkligt men han skriver;

"Keep in mind that manipulating the truss-rod or
other elements of your bass is prohibited while
your instrument is still under warranty. If this is
the case, I recommend that you take your
instrument to a professional luthier. If you are
a complete novice, I also recommend that you
practice first on an inexpensive instrument
before trying these procedures on your own
instrument."

Finns väl mongon som kanske förstör halsen totalt genom att skruva för mkt, men som du säger, ta lite grann i taget bara så kan ju inte mkt gå fel? Jag ska testa o skruva ett kvarts varv till och börja med. :) Hade ju kunnat testa först på mina tidigare instrument, men jag har som ovana att ge dom till lillebrorsan så fort jag köper nytt, så jag har inget tillgängligt här hemma ;P

Nåt mått jag ska utgå från, eller ska jag skruva tills jag är nöjd ljudmässigt bara? Dvs att surret är såpass reducerat att det inte längre stör?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det bör vara ett litet mellanrum mellan sträng och bandstav, men det är svårt att mäta exakt. Om du tar ett 1/4 varv åt gången så märker du när det är OK. Vänta en stund mellan varje justering, det är små skillnader och allt händer inte på en gång.

Du kan inte ha sönder nå't genom att justera trussen. Om muttern kärvar eller sitter fast så är det nå't fel, då reklamerar du den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Relief: cirka 0,5mm
Stränghöjd: 2mm på e-strängen och 1,5mm på g-strängen
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

Skruvat 1/4 varv i 2 omgångar nu med ca 30 minuters mellanrum och har blivit av med surret nu. Har lämnat liiiite bara, eftersom jag gillar det till viss del, men inte såpass att man tänker på det och absolut inte att mickarna plockar upp det.

Man lär sig nya saker varje dag! Sjukt kul! :) Enligt vissa är ju det har saker man bara ska kunna, men ska jag vara ärlig så har jag inte intresserat mig för teknik, effekter, strängar, märken förrens senaste året trots att jag spelat (med lite uppehåll) i snart 12 år. Var inte länge sen jag upptäckte pratabas.se och talkbass.com och på den korta tiden har jag lärt mig så sjukt mycket genom att bara sitta o läsa igenom trådar.

Har vänner som spelat musik lika länge som mig men som knappt vet vad för strängar dom spelar med. =S
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Mrandrenv skrev:Skruvat 1/4 varv i 2 omgångar nu med ca 30 minuters mellanrum och har blivit av med surret nu. Har lämnat liiiite bara, eftersom jag gillar det till viss del, men inte såpass att man tänker på det och absolut inte att mickarna plockar upp det.

Man lär sig nya saker varje dag! Sjukt kul! :) Enligt vissa är ju det har saker man bara ska kunna, men ska jag vara ärlig så har jag inte intresserat mig för teknik, effekter, strängar, märken förrens senaste året trots att jag spelat (med lite uppehåll) i snart 12 år. Var inte länge sen jag upptäckte pratabas.se och talkbass.com och på den korta tiden har jag lärt mig så sjukt mycket genom att bara sitta o läsa igenom trådar.

Har vänner som spelat musik lika länge som mig men som knappt vet vad för strängar dom spelar med. =S
:tummenupp: Har man rätt relief brukar man kunna sänka stallsadlarna något och få en riktigt låg setup. Bara att testa sig fram till man hittat det som känns bäst för en själv utifrån spelstil och ljudideal osv. Kör man med små marginaler brukar man dessutom få justera lite mellan vinter och sommar och mellan strängbyten, då är det ju bra att kunna.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Justerad?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

John Sane skrev:Justerad?
Exakt, det gjordes ju på fabriken. 1975 på min.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar