SAMI-härvan.....
- John Sane
- Medlem+
SAMI. Jag fick några hundra en gång för länge sedan, sedan har det inte kommit en spänn. Förmodligen så har inte SAMI-listorna fyllts i på de få inspelningar jag har gjort som går på radio.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Hans Lindström satt på vd-posten i 10 år ca och av vad jag vet så var det egentligen under denna tid som IFPI började köpa upp sig på en massa fastigheter och annat. Lite som jag ser det så ska en medlemsorganisation åtminstone hyffsat försöka hålla sig till sin kärnverksamhet. Vilken i det här fallet är att samla in och betala ut pengar till medlemmarna. Jag vet inte vad IFPI betalade för Nalen, Storan och andra verksamheter som förvärvades under dessa år och det kanske var bra affärer åtminstone kortsiktigt men det tillkommer alltid stora kostnader för renovering och annat. Och avtalet mellan SAMI och Göteborgs stad gällande hyran för Storan var nog droppen som fick bägaren att rinna över. Känns som att IFPI kommit för långt ifrån kärnverksamheten. Och det har kostat otroligt mycket pengar. Och det är pengar som medlemmarna aldrig kommer se röken av.Basmagnus skrev:SAMI och Stim för min del och jag är väldigt besviken över den här affären.
-
- Medlem+
Förväxlar du månne IFPI med STIM? IFPI är en intresseorganisation för fonogramproducenter. Den "vanlige" musikern och kompositören är vanligtvis inte med i IFPI. Vederbörande kan naturligtvis vara det om denne har ett eget litet skivbolag. Men på den nivån är det troligare med ett medlemskap i SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). Kompositörer och även skivbolag, små som stora, kan ha egna förlag. Förlagen är som regel alltid anslutna till STIM. Förlagen kan också anslutas till intresseorganisationen Svenska Musikförläggareföreningen.hitman skrev:Jag är inte med IFPI eftersom jag tyvärr inte har någon större talang för att skriva låtar.
Den "vanlige" musikern och kompositören brukar vara med i STIM och SAMI. Ibland också i SMF eller SYMF, beroende på genre. Kompositörer som varit med länge i svängen går i många fall med i SKAP.
STIM och SAMI hanterar olika sorters intäkter och är samtidigt intresseorgnaisationer. SMF och SYMF är fackförbund. De övriga är utpräglade intresseorganisationer.
That's pretty much it!
EDIT: Att vara småföretagare är inget hinder för medlemskap i SMF. Vet inte vad som gäller för SYMF.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Köpte tidningen Filter idag och läste artikeln. VÄLDIGT intressant men samtidigt skrämmande läsning. Ingressen lyder:
"Som om inte fildelning, piratkopiering och usla Spotify-avtal vore nog - under tio år försvann hundratals miljoner ur musikernas egen organisation. Filter berättar om den största skandalen i Musiksverige".
Om ni är intresserade, köp och läs. Jag hittade tidningen i en PressStopp-butik. Konsum och Ica har den med all trolighet inte. Möjligtvis att Pressbyrån har den. Ingen aning. Man märker att SAMI kämpar hårt för att rädda sitt rykte. Dom försöker så gott det går att bemöta kritiken och det kommer försök till rättelser hela tiden. Detta ligger uppe på tidningen Filter´s websida:
http://www.magasinetfilter.se/artiklar/ ... -sami.aspx
Och detta ligger uppe på SAMI´s websida angående en artikel som SR gjort:
http://www.sami.se/press/pressmeddeland ... siken.aspx
Även dementierna om artikeln i Filter ligger med stora bokstäver uppe på SAMI´s websida. Och annars försöker man så gott det går att sätta fokus på förändringsarbetet som nu är i full gång och att SAMI har en stark tillväxt. Men likt förbannat är det ett par hundra miljoner som försvunnit.
Jag tror att man kan summera hela situationen så här: Jag tror att det kommer bli en ORDENTLIGT hätsk årsstämma den 17:e maj. Medlemmarna är INTE överens med styrelsen.... Köp april/maj-numret av Filter om ni är intresserade. Intressant läsning.....
"Som om inte fildelning, piratkopiering och usla Spotify-avtal vore nog - under tio år försvann hundratals miljoner ur musikernas egen organisation. Filter berättar om den största skandalen i Musiksverige".
Om ni är intresserade, köp och läs. Jag hittade tidningen i en PressStopp-butik. Konsum och Ica har den med all trolighet inte. Möjligtvis att Pressbyrån har den. Ingen aning. Man märker att SAMI kämpar hårt för att rädda sitt rykte. Dom försöker så gott det går att bemöta kritiken och det kommer försök till rättelser hela tiden. Detta ligger uppe på tidningen Filter´s websida:
http://www.magasinetfilter.se/artiklar/ ... -sami.aspx
Och detta ligger uppe på SAMI´s websida angående en artikel som SR gjort:
http://www.sami.se/press/pressmeddeland ... siken.aspx
Även dementierna om artikeln i Filter ligger med stora bokstäver uppe på SAMI´s websida. Och annars försöker man så gott det går att sätta fokus på förändringsarbetet som nu är i full gång och att SAMI har en stark tillväxt. Men likt förbannat är det ett par hundra miljoner som försvunnit.
Jag tror att man kan summera hela situationen så här: Jag tror att det kommer bli en ORDENTLIGT hätsk årsstämma den 17:e maj. Medlemmarna är INTE överens med styrelsen.... Köp april/maj-numret av Filter om ni är intresserade. Intressant läsning.....
- GandhiMK2
- Medlem++
Öööh? Har dom ?? Har jag inte hört ett skit om.JanTheWhite skrev:Jag är med i allt verkar det som. Och SSES. SSES är roligast men det ger inga pengar. Förutom att dom ordnat så att man får STIM-poäng vid mixjobb. Men SAMI och STIM är väl egentligen viktigast.bassplayer skrev:SAMI och STIM, nix IFPI. Ej heller SMF.
Nu har ju jag gett samipoäng till mixtekniker ändå k ett par år men jag har knappast sett ngn ny symbol för mixtek iker i formulären..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Jan Hellman
- VIP medlem
Oj. Förlåt. Skrev fel. Menar SAMI-listorna. INTE STIM! Felskrivning. Myckekt förkortningar blir det....f-bass skrev:Öööh? Har dom ?? Har jag inte hört ett skit om.JanTheWhite skrev:Jag är med i allt verkar det som. Och SSES. SSES är roligast men det ger inga pengar. Förutom att dom ordnat så att man får STIM-poäng vid mixjobb. Men SAMI och STIM är väl egentligen viktigast.bassplayer skrev:SAMI och STIM, nix IFPI. Ej heller SMF.
Nu har ju jag gett samipoäng till mixtekniker ändå k ett par år men jag har knappast sett ngn ny symbol för mixtek iker i formulären..
Om man som inspelningstekniker eller producent tydligt bidrar till att förbättra framförandet vid inspelningen, så är man berättigad till poäng på SAMI listan.
Då skriver man "P" som rollkod. I instrumentrutan skriver man den titel man har, antingen musiktekniker eller musikproducent.
Läs mer här:
http://www.sses.org/styrelseinfo.html
Men det där kan du ju redan. Ursäkta felskrivning. Man blir definitivt inte upphovsman när man mixar.....
Hur som, det är SSES som är bakom detta. Och det pågår förhandlingar om förtydligande av listorna. Dom har sett ut som dom gör nu sedan Dacke-fejden. Utdaterade......
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4510072
SAMI´s årsstämma var igår. Kunde tyvärr inte deltaga då jag hade Kulturamas producentlinje i studion men jag hade skickat med en fullmakt med en kollega. Det gick enligt rapporter hyffsat lugnt till men det kokade under ytan. Allt sköttes på ett civiliserat sätt. Samtliga styrelseledamöter som var för en förlikning med förra VD´n Hans Lindström fick inte ansvarsfrihet. Hans Lindström blev även utesluten ur SAMI och fick därmed lämna lokalen. Det lades även fram ett förslag om att tillsätta en "sanningskommission" för att reda ut vad som hänt under dessa turbulenta år. Den tidigare utredning som gjorts hade som fokus att nysta i det som förre VD´n Hans Lindström orsakat men det är dags att reda ut hur enskilda styrelseledamoter agerat och hur detta kan ha påverkat händelseförloppet. Den allmänna uppfattningen är att det funnits en kultur inom styrelsen att hålla varandra om ryggen och därmed förhindrat den öppenhet och transparens som är nödvändig inom egentligen alla organisationer. Stämman ajournerades efter fem timmar och återupptas tisdagen den 31 maj. Då ska en ny styrelse utses.
SAMI och dess ledning fick under mitten/slutet av 90-talet storhetsvansinne har jag en känsla av och började bygga upp en organisation som inte enbart hade till uppgift att samla in och betala ut pengar till sina medlemmar. Det köptes fastigheter och man drog igång verksamheter som egentligen inte var i linje med föreningens huvudsyfte. Och det togs beslut som kostat medlemmarna otroligt mycket pengar. Så pass att organisationen stod på ruinens brant och var nära att gå i konkurs. Av vad jag förstått finns det en summa runt 65 miljoner kronor som man inte över huvudet taget vet vart dom tagit vägen. Dom är bara borta. Och ytterligare minst 100 miljoner som försvunnit pga korkade beslut som i en del fall inte förankrats och godkänts av styrelsen. En styrelse som i många fall faktiskt inte velat veta och i några fall säkert vetat men försökt rädda sig själva istället för att se till så att sanningen kommit fram. Tror också att den gode Hans Lindström faktiskt skulle diagnostiseras som en klassisk psykopat om han genomgått en psykologisk undersökning. Psykopater kan vara otroligt manipulativa och är oftast fantastiskt bra på att få igenom det dom vill. Dom kan lura skiten ur folk. Vi såg ett tydligt exempel på vad en psykopat kan orsaka när jag var aktiv inom Sjöräddningen. En nytillsatt stationschef gjorde så att nästan 70 utbildade räddningsmän försvann från stationen och när kritiken riktades mot högsta ledningen i Göteborg då dom i sin tur vägrade att hjälpa till att lösa problemet uppförde sig ledningen exakt som delar ur SAMI´s styrelse. Lögner för att skydda sig själva. Det upprörande i det fallet var att det helt saknades handlingsplaner och regelverk inom organisationen för att skydda frivilliga som oftast ställt upp med sin tid ideellt i åratal för att hjälpa andra från godtyckliga beslut från en nytillsatt stationschef. Av dom som försvann fanns folk från Sjöpolisen, KBV, Räddningstjänsten, Landstinget etc som ställde upp ideellt på sin fritid. Professionella människor med ett ofta otroligt kontaktnät. Det finns idag väldigt många människor här i Stockholmskrokarna som är besvikna och ledsna över den behandling dom utsattes för. Och dessa människor kommer aldrig mer att ställa upp för SSRS. Väldigt tragiskt. Psykopater kan ställa till det rejält och i kombination med en styrelse/ledning som saknar visioner och förmåga att bygga upp en fungerande organisation med ett tydligt mål understött av fungerande handlingsplaner och regelverk så kan det gå så här.
Bra att detta nu reds ut. Synd bara att det fått fortgå i nästan 15 års tid från ax till limpa...... Eller hur man nu ska uttrycka sig. Men det blir nog bra vad det lider. Ska försöka delta den 31:e.
SAMI´s årsstämma var igår. Kunde tyvärr inte deltaga då jag hade Kulturamas producentlinje i studion men jag hade skickat med en fullmakt med en kollega. Det gick enligt rapporter hyffsat lugnt till men det kokade under ytan. Allt sköttes på ett civiliserat sätt. Samtliga styrelseledamöter som var för en förlikning med förra VD´n Hans Lindström fick inte ansvarsfrihet. Hans Lindström blev även utesluten ur SAMI och fick därmed lämna lokalen. Det lades även fram ett förslag om att tillsätta en "sanningskommission" för att reda ut vad som hänt under dessa turbulenta år. Den tidigare utredning som gjorts hade som fokus att nysta i det som förre VD´n Hans Lindström orsakat men det är dags att reda ut hur enskilda styrelseledamoter agerat och hur detta kan ha påverkat händelseförloppet. Den allmänna uppfattningen är att det funnits en kultur inom styrelsen att hålla varandra om ryggen och därmed förhindrat den öppenhet och transparens som är nödvändig inom egentligen alla organisationer. Stämman ajournerades efter fem timmar och återupptas tisdagen den 31 maj. Då ska en ny styrelse utses.
SAMI och dess ledning fick under mitten/slutet av 90-talet storhetsvansinne har jag en känsla av och började bygga upp en organisation som inte enbart hade till uppgift att samla in och betala ut pengar till sina medlemmar. Det köptes fastigheter och man drog igång verksamheter som egentligen inte var i linje med föreningens huvudsyfte. Och det togs beslut som kostat medlemmarna otroligt mycket pengar. Så pass att organisationen stod på ruinens brant och var nära att gå i konkurs. Av vad jag förstått finns det en summa runt 65 miljoner kronor som man inte över huvudet taget vet vart dom tagit vägen. Dom är bara borta. Och ytterligare minst 100 miljoner som försvunnit pga korkade beslut som i en del fall inte förankrats och godkänts av styrelsen. En styrelse som i många fall faktiskt inte velat veta och i några fall säkert vetat men försökt rädda sig själva istället för att se till så att sanningen kommit fram. Tror också att den gode Hans Lindström faktiskt skulle diagnostiseras som en klassisk psykopat om han genomgått en psykologisk undersökning. Psykopater kan vara otroligt manipulativa och är oftast fantastiskt bra på att få igenom det dom vill. Dom kan lura skiten ur folk. Vi såg ett tydligt exempel på vad en psykopat kan orsaka när jag var aktiv inom Sjöräddningen. En nytillsatt stationschef gjorde så att nästan 70 utbildade räddningsmän försvann från stationen och när kritiken riktades mot högsta ledningen i Göteborg då dom i sin tur vägrade att hjälpa till att lösa problemet uppförde sig ledningen exakt som delar ur SAMI´s styrelse. Lögner för att skydda sig själva. Det upprörande i det fallet var att det helt saknades handlingsplaner och regelverk inom organisationen för att skydda frivilliga som oftast ställt upp med sin tid ideellt i åratal för att hjälpa andra från godtyckliga beslut från en nytillsatt stationschef. Av dom som försvann fanns folk från Sjöpolisen, KBV, Räddningstjänsten, Landstinget etc som ställde upp ideellt på sin fritid. Professionella människor med ett ofta otroligt kontaktnät. Det finns idag väldigt många människor här i Stockholmskrokarna som är besvikna och ledsna över den behandling dom utsattes för. Och dessa människor kommer aldrig mer att ställa upp för SSRS. Väldigt tragiskt. Psykopater kan ställa till det rejält och i kombination med en styrelse/ledning som saknar visioner och förmåga att bygga upp en fungerande organisation med ett tydligt mål understött av fungerande handlingsplaner och regelverk så kan det gå så här.
Bra att detta nu reds ut. Synd bara att det fått fortgå i nästan 15 års tid från ax till limpa...... Eller hur man nu ska uttrycka sig. Men det blir nog bra vad det lider. Ska försöka delta den 31:e.
- Kongo
- Medlem+
Oj! Låter som att de tar itu med det hela ordentligt.JanTheWhite skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4510072
Har jobbat ihop med en man som definitivt var psykopat/sociopat. Oerhört obehagliga individer. Om jag inte missminner mig kan ca 4% av befolkningen klassa som psykopater. De har en tendens att bli vanligare högre upp i organisationer, eftersom de har personlighetsdrag som gör det lätt att klättra i strukturen. Något alla bör ha i åtanke när man arbetar ihop med folk. Psykopater kan göra stor social skada.JanTheWhite skrev:
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- Jan Hellman
- VIP medlem
En annan sak som många upplever som fel är att SAMI´s styrelse rekryteras från fackförbunden. Teaterförbundet, Musikerförbundet och Svenska Yrkesmusikerförbundet. Det är endast ca 20 % av medlemmarna som faktiskt är anslutna til något av dessa förbund och det gör att 80 % av medlemmarna i stort inte har någon representant i styrelsen. Här vill många se en förändring. Bredda styrelsens sammansättning så att det även finns representanter utanför fackförbunden. Det är nog bra och nödvändigt för att få en mer transparent organisation inför framtiden.
- Kongo
- Medlem+
Vem är att skylla för det? Valberedningen?JanTheWhite skrev:En annan sak som många upplever som fel är att SAMI´s styrelse rekryteras från fackförbunden. Teaterförbundet, Musikerförbundet och Svenska Yrkesmusikerförbundet. Det är endast ca 20 % av medlemmarna som faktiskt är anslutna til något av dessa förbund och det gör att 80 % av medlemmarna i stort inte har någon representant i styrelsen. Här vill många se en förändring. Bredda styrelsens sammansättning så att det även finns representanter utanför fackförbunden. Det är nog bra och nödvändigt för att få en mer transparent organisation inför framtiden.
Har aldrig varit med i en större organisation än lokala musikföreningar, så vet inte hur det ser ut i större sammanhang...
<b>Diskant?</b>
- Mr Spock
- Medlem++
Jan: massor av tack för (ännu) ett informativt inlägg!
...tyvärr blir man ju såväl indignerad som resignerad, när man läser om gangsteraffärer av det här slaget. Oavsett om man betraktar sig som amatörmusiker eller professionell dito, finns det mycket pengar i branschen som på grund av vårt eget bristfälliga engagemang skingras för vinden...
...tyvärr blir man ju såväl indignerad som resignerad, när man läser om gangsteraffärer av det här slaget. Oavsett om man betraktar sig som amatörmusiker eller professionell dito, finns det mycket pengar i branschen som på grund av vårt eget bristfälliga engagemang skingras för vinden...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- Jan Hellman
- VIP medlem
Psykopater ska man ha koll på. Oftast fullständigt empatilösa och smått maktfullkomliga. Jag har också förstått att det finns fler psykopater i samhället än vad som är bra men sen finns det ju grader i helvetet också. Att ha psykopatiska drag behöver inte vara helt fel och det har nog dom flesta lite till mans i olika situationer men fullt utvecklad psykopati är en helt annan sak. Då kan det gå illa på riktigt. Precis som du säger befinner sig dom flesta psykopater i någon form av maktposition. Det är kännetecknande att dom kliver på andra, baktalar och ljuger för att få sin egen vilja fram och för att själv gagnas. Dom kan göra mycket för att eliminera andra som kan förminska deras egen status och stjärnglans. Allt från att sparka någon på fel grunder/utesluta någon ur en organisation som man ser som ett hot till att ljuga om andra för att själv framstå i bättre dager. Livsfarligt. Och det sårar människor.Kongo skrev:Har jobbat ihop med en man som definitivt var psykopat/sociopat. Oerhört obehagliga individer. Om jag inte missminner mig kan ca 4% av befolkningen klassa som psykopater. De har en tendens att bli vanligare högre upp i organisationer, eftersom de har personlighetsdrag som gör det lätt att klättra i strukturen. Något alla bör ha i åtanke när man arbetar ihop med folk. Psykopater kan göra stor social skada.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Tror att orsaken egentligen ligger i ett historiskt perspektiv. När SAMI grundades var näst intill samtliga medlemmar anslutna till fackförbunden av vad jag förstått och initiativet till organisationen kom från fackförbunden bl.a. Detta gjorde nog det ganska naturligt att rekrytera styrelsen från fackförbunden. Men som med allting annat förändras organisationen och verkligheten blir en annan. Och nu är det endast ca 20 % som är medlemmar i fackförbunden. Vilket nu gör att det är dags för en förändring av styrelsens sammansättning. Sen är nog en stor orsak till denna motion att medlemmarna upplever att representanterna för både Teaterförbundet och SYMF faktiskt försöker rädda förre VD´n (och sig själva samtidigt med all säkerhet) genom en förlikning och det ses inte som att det skulle tillvarata medlemmarnas och föreningens intresse på bästa sätt. Och då ser man nog att styrelsens sammansättning inte riktigt är förankrad i den verklighet vi har idag inom SAMI. Styrelsen är inte riktigt i fas med vad majoriteten av medlemmarna vill. Och då kräver man en förändring.Kongo skrev:Vem är att skylla för det? Valberedningen?JanTheWhite skrev:En annan sak som många upplever som fel är att SAMI´s styrelse rekryteras från fackförbunden. Teaterförbundet, Musikerförbundet och Svenska Yrkesmusikerförbundet. Det är endast ca 20 % av medlemmarna som faktiskt är anslutna til något av dessa förbund och det gör att 80 % av medlemmarna i stort inte har någon representant i styrelsen. Här vill många se en förändring. Bredda styrelsens sammansättning så att det även finns representanter utanför fackförbunden. Det är nog bra och nödvändigt för att få en mer transparent organisation inför framtiden.
Har aldrig varit med i en större organisation än lokala musikföreningar, så vet inte hur det ser ut i större sammanhang...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Tack. Mycket vänligt skrivet.Mr Spock skrev:Jan: massor av tack för (ännu) ett informativt inlägg!
Jag har känslan av att medlemmarna faktiskt inte resignerar inför detta. Det finns ett STORT kunnande och engagemang för att få rätsida på den här soppan. Inom företagsvärlden finns det ett begrepp som kallas för "växtverk". När ett företag växer för fort hinner inte ledningen med att utveckla själva organisationen efter hur företaget växer och då uppkommer det flera problem som kan bli kritiska. Tror att det är lite detta som hänt inom SAMI. En manipulativ VD drar igång storslagna projekt på en nivå som organisationen inte riktigt klarar av att hantera och sen åker skygglapparna på. Man hinner inte med. Det var egentligen inte Hans Lindström som påbörjade denna utveckling men han hängde på trenden och det i kubik. Har en känsla av att SAMI nu kommer återgå till att vara den typ av medlemsorganisation som det var tänkt från början. Samla in och betala ut pengar till medlemmarna. Att köpa fastigheter och annat hör inte till huvudsyftet och orsaken till att man haft råd med detta är för att organisationen inte betalat ut tillräckligt mycket pengar till medlemmarna.
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://www.musikindustrin.se/artikel/26 ... nerad.html
Och precis nu så damp det ner ett mejl från Musikindustrin om SAMI-stämman.....
Och precis nu så damp det ner ett mejl från Musikindustrin om SAMI-stämman.....
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://www.musikindustrin.se/artikel/26 ... _SAMI.html
Igår vart del två av den ajournerade SAMI-årsstämman.
Igår vart del två av den ajournerade SAMI-årsstämman.
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://www.sami.se/om-oss/foereningsstaemma.aspx
En summering av stämman har lagts upp på SAMI´s websida....
En summering av stämman har lagts upp på SAMI´s websida....
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: SAMI-härvan.....
Vet inte om folk uppfattat detta men det har har varit rättegång mot SAMI´s förre VD Hans Lindström. Dom skulle fallit i fredags (den 14:e) men inte ett knäpp om detta. Jag har hört rykten om att domen skjutits upp en vecka till nästa fredag men det är mer rykten än någonting annat. Men något måste hänt i alla fall för det kom ingen dom i fredags. Blir väl till att vänta tills på fredag istället. Mycket intressant detta. Personligen tror jag inte på en fällande dom. Åtminstone inte om han har åtminstone en någorlunda vettig försvarsadvokat för hela den här härvan är så rasande dåligt skött från SAMI´s förra styrelses sida att hela styrelsen, föreningens revisorer och några till borde blivit åtalade samtidigt med VD´n. VD´n har definitivt klivit över sina befogenheter men det hade aldrig varit möjligt med vettiga begränsningar i VD´s befogenheter och en kompetent styrelse i ryggen. Han kunde köra på i 10 års tid innan han blev stoppad. Och det är OMÖJLIGT l i ett bolag eller en förening med en vettig och kompetent styrelse.....!! Upprörande. Det känns som att dåvarande styrelsen och SAMI försöker rädda sig själva. Det brukar inte funka alltid under en rättegång.
- joachime
- Medlem++
Idag kom domen. Hans Lindström får fängelse och blir ålagd att betala drygt 24 miljoner i skadestånd.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- Jan Hellman
- VIP medlem
SAMI-härvan.....
Jo jag läste det där. Juryn var inte enig och det är ju självklart att domen kommer överklagas. Så vi har inte sett det sista av detta. Gamla styrelsen och framförallt Tomas Bolme och revisorerna har även dom ett STORT ansvar i detta. Dom lät detta pågå i tio års tid. Inkompetens är bara förnamnet. Att enbart åtala VD'n är fel.
- bootsy
- Medlem+++
Sista ordet är inte sagt, denna dom kommer naturligtvis att överklagas. Men det är en mycket glädjande indikation vad jag förstår. Lindström gjorde sitt bästa för att föra (den visserligen ordentligt blåögda) styrelsen bakom ljuset. Det ska kosta.joachime skrev:Idag kom domen. Hans Lindström får fängelse och blir ålagd att betala drygt 24 miljoner i skadestånd.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- joachime
- Medlem++
Så här skriver styrelseordförande Jan Granvik i ett mejl till SAMI-anslutna idag:
Och här är SAMIs pressmeddelande: http://sami.se/press/pressmeddelanden/a ... gelse.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Bästa artister och musiker,
I dag meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot Hans Lindström. Domen innebär 1,5 års fängelse för grov trolöshet mot huvudman samt skyldighet att betala skadestånd med 24,5 miljoner kronor.
Domen innehåller ett väldigt viktigt budskap: en vd kan inte agera på det sätt Hans Lindström gjort utan att det får allvarliga konsekvenser.
Tingsrätten konstaterar i sin dom att det rör sig om uppsåtlig brottslighet som pågått under en längre tid och präglats av systematik och ett betydande mått av risktagande. Hans Lindströms handlande har enligt tingsrätten medfört stor skada och inneburit en risk för än större skador.
Tingsrätten kommer också till slutsatsen att de åtgärder som SAMI vidtagit, till exempel avslutande av YF-verksamheten och uppgörelsen kring hyresavtalet med Storan, varit motiverade för att begränsa den ekonomiska skada som Hans Lindström orsakat.
Hans Lindströms agerande var inte bara allvarligt och skadade förtroendet för vår organisation, utan har också väckt stor vrede hos anslutna, anställda och förtroendevalda i SAMI.
Med mycket hårt arbete, stort engagemang och umbäranden har vi ändå lyckats rädda ett allvarligt läge och i dag bedriver SAMI en ekonomiskt sund och stabil verksamhet med fokus på att samla in och fördela upphovsrättsliga medel till er anslutna. Det är och bör alltid vara vår huvuduppgift.
Oavsett om den juridiska processen går vidare till hovrätten eller inte, tycker jag att vi ska använda tingsrättens dom för att lägga en svår period bakom oss. Och i stället se vad vi lyckats åstadkomma. Vi kan idag glädjas åt att vi har en av de bästa insamlingsorganisationerna i världen.
Jag vill passa på att tacka för det stora stöd och engagemang från er som vi känt under den här processen.
Varma hälsningar,
Jan Granvik,
Styrelseordförande SAMI
Jobbar på Reason Studios
- blackparkas
- Medlem++++
Kan någon förklara för mig hur EN person kan trolla bort miljoner från ett dylikt företag?!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215