Nu har det uppstått en väldigt akut situation... Jag har en spelning om en vecka och en annan veckan efter det och pickuppen bara la av. Det är en fiolpickup och det innebär att den är konstruerad enligt lite andra regler, men principen är den samma.
Utan att gå in i detalj på teorin bakom varför den ska vara konstruerad som den är, så kan jag beskriva hur den ser ut. Den består till att börja med av två spolar lindade runt varsin stavmagnet som står i V-formation till varann (p g a greppbrädans och strängarnas välvning). Den första står mellan dom två tjocka strängarna och tar upp vibrationerna från dessa, och den andra spolen gör sammalunda med det andra strängparet.
Vad jag behöver är alltså två såna spolar ståendes i V-formation till varann, seriekopplade och typ inbakade i plast eller vad som helst - och jag behöver det rasande fort!! Finns det nån här som lindar pickupper och som skulle kunna tänka sig att slänga ihop nåt i rasande hastighet? Det är inget kontroversiellt med principen för konstruktionen, det är många som har försökt tillverka magnetiska pickupper till stråkinstrument, och oberoende av varann har dom kommit fram till just den här varianten. Just på det viset är min nuvarande mick konstruerad och den fungerade utmärkt tills den slutade fungera helt. Jag har dessutom prövat pickupper som är konstruerade likadant som på gitarrer, d v s en bred spole som plockar alla strängar, och det fungerar inte alls.
Så snälla... Finns det nån där ute som kan hjälpa mig?!!
Nödsituation!!! Nån som lindar pickupper?
-
- Medlem
- TDHP
- Forumvärd
Japp, Evilbiker här på forumet!
Urban Pickups!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3318 ... 3e8ff9c47a
Urban Pickups!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3318 ... 3e8ff9c47a
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP