Min vatten-över-huvudet tråd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Kapten Vendetta
Medlem

Min vatten-över-huvudet tråd

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej ärade proffs/hemmapulare/taskspelare, jag fick idag hem en billig 6 strängad HK. (se "Grisen i Säcken? Ebay." tråden i Elbasforumet) och upptäckte att den lämnade en hel del "ogjort".

Mickarna var sneda mellan B och C sträng (det är en rejäl lutning) t.ex.

osv. osv. osv.

Men jag tänkte tanken att jag ska fixa det själv, istället för att skicka tillbaka den, om inte annat för att det är bra träning. Hade det varit en dyrare tingest så hade jag skickat tillbaka utan tvekan, men då det är en billig bas så känner jag mig trygg nog att försöka själv...trots att jag aldrig gjort en basjustering i mitt liv. :shock:

Jag tänkte försöka göra det enkelt för mig (allt är relativt naturligtvis... :wink: ) och först göra ett strängbyte (tips på strängar, via t.ex. thomann uppskattas) är dock osäker på vilken tjocklek jag är ute efter, men det lutar åt rätt så feta strängar...inte för att jag vet varför, annat än att det känns rätt med fett... :lol:

Det jag gör härefter borde vara att justera stallet, för stränghöjden vs. halskurvan vad?

Efter det har jag ingen aning...justera "truss rod"? Hittar dock ingen "ingång" kring huvudet på min nya HK. Kan vara så att den är dold bakom ett plektrumformat hölje som sitter åt med tre skruvar efter sista bandet.

Efter det? Höjden på pick ups'en? På basen är den skev åt h-vete, ena sidan (B-strängens sida) är sjukt låg i förhållande till C-strängssidan. Sedan är skruvarna inte åtdragna heller... :lol: Om jag skruvar in skruvarna (2 st) kommer mickarna att höjas då, eller är de bara där för att skruva fast mickarna i kroppen? Om så, då kommer jag behöva "bygga upp" mickarna på ena sidan vad?

Bästa material till det? Har hemma hårdplastskivor i 1-3mm. skulle det funka? Att formskära ut och lägga under sedan borra igenom till träkroppen, eller är det helt fel?

Som sagt, detta är första inlägget i en tråd som förhoppningvis kommer att vara en följetång kring mina (säkerligen många) problem med att få denna bas så som jag vill ha den...

Tack på förhand

//Kapten Vendetta

P.S. Finns det "Templates" för justering att köpa, eller ska jag bara skära ut dem från mallen i "Ultimate bas setup" -pdf'n i ovannämnda hårdplast? D.S.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+

Inlägg av SuperSwede »

Några snabba svar på några av frågorna:

Under den lilla luckan uppe på huvudet hittar du två dragstänger, om man ska tänka på nåt speciellt när det är två vet jag inte men det finns säker nån kunnig här på forumet som har erfarenhet av detta (bl.a. Rickenbacker kör väl med dubbla dragstänger?)

Ett tips jag sett förut avseende material att lägga under mickar är att klipppa en bit av ett liggunderlag, i.o.m. att det fjädrar lite så får du ju en möjlighet att justera mickhöjden utan att lägga under mer eller ta bort nåt . En spiralfjäder under micken runt skruvarna som håller micken kan också vara gångbar, finns typ 30cm långa man kan köpa på Clas Ohlsson(?) och klippa av i lämpliga längder. Sen beror det väl på hur micken ser ut om det finns plats med spiralfjädrar eller ej.

Inte svar på allt men några inledande tips :wink:

/P
Kapten Vendetta
Medlem

OK, har pratat med HK, och de håller med om att allt inte står rätt till med basen, och de är villiga att reducera priset och återgälda en del av det, hur mycket återstår att se. Men!

Några snabba frågor, är det möjligt att ta lös mickarna medan strängarna sitter på? Eller måste det göras stränglöst? Rent praktiskt sett?

På basens "nut" (vad är det på svenska?) där strängarna går över till stämskruvarna på huvudet så har varje sträng en individuell "skåra", som verkar gå att skruva på, med en flat skruvmejsel, då det är sex st. individuella, runda saker...Vad gör dessa? Ökar eller minskar höjden på strängarna vid toppen av halsen? Varför finns den här funktionen där? Bestäms inte stränghöjden av bryggan före mickarna?

Angående stränghöjd, det finns två hål att skruva i på varje sida av strängdelen i bryggan, måste båda skruvas på för att höja eller sänka? Eller höjer en medan den andra sänker? Varför finns det två?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

är det möjligt att ta lös mickarna medan strängarna sitter på?

Troligtvis inte.
Eller måste det göras stränglöst?
Troligtvis.
På basens "nut" (vad är det på svenska?)

Översadel.
Vad gör dessa?
Justerar stränghöjden över greppbrädans nedre del.
Ökar eller minskar höjden på strängarna vid toppen av halsen?
Ja.
Varför finns den här funktionen där?
För att du ska kunna justera stränghöjden över greppbrädans nedre del.
Bestäms inte stränghöjden av bryggan före mickarna?
Bland annat.
Angående stränghöjd, det finns två hål att skruva i på varje sida av strängdelen i bryggan, måste båda skruvas på för att höja eller sänka?

Du måste inte men det blir överlägset bäst då.
Eller höjer en medan den andra sänker?

Nej.
Varför finns det två?
Det blir stabilare så.
Tack på förhand.
Varsågod.
Stallet är hendekagonalt.
Kapten Vendetta
Medlem

Tack för snabbt svar!

har kollat lite närmare på bryggan, och sett att det finns två skruvar utöver de som justerar höjden på varje strängdel, en antar jag är den som justerar längden, dvs. fram eller tillbaka (den sitter under strängen, framför höjdjusteraren). Vad den andra gör vet jag ej. Den sitter bakom själva "stränghöjarchassit" (i brist på bättre ord) och går in i själva ytterhöljet på den individuella strängdelen.

kan det vara en låsning? Som i så fall måste lättas på för att kunna skruva mot eller ifrån pickup's, eller?

Översadel delens höj/sänk skruvfunktion, när bör den användas? När man har "fretbuzz" på 1-? bandet? (Istället för att använda bryggans höjningsfunktion)

Tack på förhand!
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Kapten Vendetta skrev:Översadel delens höj/sänk skruvfunktion, när bör den användas? När man har "fretbuzz" på 1-? bandet? (Istället för att använda bryggans höjningsfunktion)
Det du kallar för "brygga" (antar att du läst för mycket engelskspråkiga artiklar) kallas "stallet" på svenska.

Stränghöjd beror på 3 olika saker i samverkan: översadelns justering, dragstängernas justering, och stallets justering. Börja med att justera dragstängerna till lagom relief på halsen. Sedan tar du översadelns skruvar och sätter dem så lågt du kan utan att få bandrassel när du spelar på lösa strängar. Detta kommer att ge olika resultat för varje sträng - så när du gjort justeringen kollar du vilken sträng som kräver mest höjd; sedan justerar du alla strängar till denna "högsta höjd". Det blir en fin homogen känsla då.

Stallets höjdjustering betyder i allmänhet rätt lite för stränghöjden, den enskilt viktigaste inställningen är dragstängerna. Generellt kan man säga att allt rassel under 12e-15e bandet nånting - det är dragstångsfel. Att höja stallet hjälper bara mot rassel på den allra översta delen av halsen.
Kapten Vendetta
Medlem

enor skrev:Sedan tar du översadelns skruvar och sätter dem så lågt du kan utan att få bandrassel när du spelar på lösa strängar. Detta kommer att ge olika resultat för varje sträng - så när du gjort justeringen kollar du vilken sträng som kräver mest höjd; sedan justerar du alla strängar till denna "högsta höjd". Det blir en fin homogen känsla då.
Så jag antar att detta innebär att jag måste stränga, stämma och intonera, testa översadelhöjd, för att sedan stränga av vid bandrassel, stränga av, höja skruven vid översadeln, stränga på, börja om...och göra detta om och om igen på alla strängar tills jag når en högsta höjd, sedan strängar jag av igen, och höjer upp allt till denna högsta höjd?...oy vey! :lol:

Men jag bör alltså börja med dragsträngerna? (Truss-Rods?) Vid bandrassel kring 12:e bandet och nedåt. Skall strängarna sitta på då? har för mig att Ultimate Bass Setup guiden hade strängar på. Får kolla upp...

Fler frågor följer! Spec. gällande hur dragstränger skruvas...stay tuned! :wink:
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+

Inlägg av SuperSwede »

Tror att din bas både har nollband och justerbar översadel, vilket är en i mina ögon rätt onödig kombination. Jag har sett detta fenomen på några HK-basar och skulle tro att den som specade upp basen ville att det skulle kännas lite extra lyxigt... Antagligen måste du skruva ner skruvarna på översadeln så att du får en bra anliggning mot nollbandet, annars är det risk för skrammel eller i värsta fall omöjligt att intonera den strängen. Som jag har sett det är det bara att skruva upp skruvarna på översadeln så att de fixerar strängarna i sidled men ej tar bort trycket mot nollbandet.
/P
Kapten Vendetta
Medlem

SuperSwede skrev:Som jag har sett det är det bara att skruva upp skruvarna på översadeln så att de fixerar strängarna i sidled men ej tar bort trycket mot nollbandet.
Nollbandet, menar du att botten på översadelskruvens skåra ska ligga i höjd med 0:ans "fret"...vad är det på svenska? är det det som är bandet?, eller 0:ans "greppbräda" (de få mm. efter 0:ans fret)? När du säger tar bort trycket, vad menar du då? Ligga lite under "våglinjen" eller i linje med? :wink:

NjeuB... :oops:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Nollband = ett band som ligger ovanför band 1 och tar över en del av översadelns funtion.
Jag skall se om jag kan hitta en bild som förklarar.

edit: hittat bild på nollband!
Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar