Rätning av orickhals

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Rätning av orickhals

Inlägg av Noelredding »

Har nu värmt upp halsen på min orick och rätat ut den mot en planka i ett försök att få den rak. Stränghöjden på den har varit helt förjävlig nämligen.

Bild

Har satt i en liten förstärkning i halsmicksurfräsningen då det tydligen ska vara här problemet ligger hos många rickkopior då dom har fräst ut för mycket trä vilket gör att hela skiten sviktar där.

Har försökt få fart på dragstången med men den ville bara röra sig ytterst lite, sedan vågade jag inte ta i hårdare då jag är rädd för att hålet ska rundas ännu mer.

Frågorna är då... Kommer detta verkligen funka? Hur länge borde jag den låta ligga såhär? Hur ofta borde halsen värmas, om alls? Något annat jag bör göra?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Vad kör du för strängtjocklek på basen?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Men den där är ju inte rosa.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Kongo skrev:Men den där är ju inte rosa.
å har inga småhål i p.skyddet :wink:

:lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

BassiLow skrev:
Kongo skrev:Men den där är ju inte rosa.
å har inga småhål i p.skyddet :wink:

:lol:
Jag fick PM!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

marcbass skrev:Vad kör du för strängtjocklek på basen?
jättetunna, typ 40-95 eller något sånt. Stämmer även ner den till DGCF och även då är stränghöjden väldigt hög. Stallet är kört i botten det med.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jo det kan ju funka men då måste du sätta träbiten i halsmicksutrymmet mot halsen så att säga för att få hävstångseffekten.
dvs du måste sätta den på andra hållet.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

YZZ skrev:Jo det kan ju funka men då måste du sätta träbiten i halsmicksutrymmet mot halsen så att säga för att få hävstångseffekten.
dvs du måste sätta den på andra hållet.
Jodå, men då går ju inte halsmicken i!
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Träbiten måste kila i botten, dvs vara trög att få på plats. Då kan den hålla emot.

Kanske ska du fylla hela hålet och fräsa om? Jag har sett kloner som har en "liten" urfräsning och hål borrade för magneterna...

Och förresten, välj ett vrålhårt träslag och limma väl!
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

SUBurban skrev:Träbiten måste kila i botten, dvs vara trög att få på plats. Då kan den hålla emot.

Kanske ska du fylla hela hålet och fräsa om? Jag har sett kloner som har en "liten" urfräsning och hål borrade för magneterna...

Ja, tog det hårdaste trät jag kunde hitta i varje fall. Fick banka i den med hammare så tror att den sitter tight nog :)

Får se om det håller, annars får det väl bli att fylla hela struntet! Hur länge borde jag låta halsen ligga spänd?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Noelredding skrev:
SUBurban skrev:Träbiten måste kila i botten, dvs vara trög att få på plats. Då kan den hålla emot.

Ja, tog det hårdaste trät jag kunde hitta i varje fall. Fick banka i den med hammare så tror att den sitter tight nog :)

Får se om det håller, annars får det väl bli att fylla hela struntet! Hur länge borde jag låta halsen ligga spänd?
Men du måste lägga träbiten mot halsen på nåt sätt för annars så kommer den inte göra någon skillnad i stort sett!

Vi kan titta på möget i helgen kanske om du vill? :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

YZZ skrev:
Noelredding skrev:

Men du måste lägga träbiten mot halsen på nåt sätt för annars så kommer den inte göra någon skillnad i stort sett!

Vi kan titta på möget i helgen kanske om du vill? :)
Har fullt upp med rec/gig i helgen men nångång framöver får vi definitivt ta och göra det! :)
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Herrejävlar! :D Det funkade ju faktiskt!

Någorlunda i varje fall.... fortfarande ganska hög stränghöjd men en KLAR förbättring från tidigare! och verkligen överkomligt att spela med. Jättenöjd!
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Noelredding skrev:Herrejävlar! :D Det funkade ju faktiskt!

Någorlunda i varje fall.... fortfarande ganska hög stränghöjd men en KLAR förbättring från tidigare! och verkligen överkomligt att spela med. Jättenöjd!
Härligt att det blev bra :) bra jobbat

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Hagström skrev:
Noelredding skrev:Herrejävlar! :D Det funkade ju faktiskt!

Härligt att det blev bra :) bra jobbat
Så jäkla härligt ja! Har stått i nån timme nu och bara spelat med ett stort flin på ansiktet :) Så mycket klarare och finare den låter i standardstämning. och så skön den blev med lite överkomlig stränghöjd. Kommer definitivt få mycket mer speltid i fortsättningen!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Dags att döpa om den från Orick till Eiric? :wink: :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Klopper skrev:Dags att döpa om den från Orick till Eiric? :wink: :D
Hehe, har länge velat göra en "Eirikbacker"-logga till den men har aldrig pallat. Får bli ett framtida projekt!

Passar på att slänga i en bild på skönheten 8)

Bild
Skriv svar