Shims

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Shims

Inlägg av Kongo »

Behöver shimsa lite (dock g*tarr, men principen skiljer sig väl inte). Funkar det med typ tunn papp? Hade av halsen nyligen och la dit en bit hopvikt ciggrullpappersfodral, men det verkar precis som att det på något vis satt sig, för problemen med extremt bandrassel försvann först, men har kommit tillbaka efter bara någon dag. Om dylikt material är kass, kanske någon vänlig själ kan ta med sig nåt bra och ta en titt på den jäkeln i Glanshammar?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Spelkort från en gammal kortlek funkar bra för mig. Använd gärna spader ess så får du automatiskt lite rockigare ton i guran också ;)
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Hultberg skrev:Spelkort från en gammal kortlek funkar bra för mig. Använd gärna spader ess så får du automatiskt lite rockigare ton i guran också ;)
+1!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Hultberg skrev:Spelkort från en gammal kortlek funkar bra för mig. Använd gärna spader ess så får du automatiskt lite rockigare ton i guran också ;)
Haha!

Då torde det nog funka om jag slänger in lite mer papp, mao.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
tc
Medlem

Inlägg av tc »

Användarvisningsbild
Mos
Medlem

Inlägg av Mos »

En bit av ett gammalt kreditkort eller dylikt funkar!
HPD Jazz med Ultrajazz och ACG Preamp | Grovmoddad gammal Ibanez | T-rex Bassjuice | Hjärt Müller | EH Big Muff Bass Pi | Ashdown ABM 500 | TKS 2158
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

De flesta tillverkarna använder en bit smärgelduk. Måste man lägga in ett plektrum är det en allvarlig missmatch mellan delarna.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Jag brukar klippa ut smala remsor aluminium från en ölburk. Fått för mig att det blir bättre med metall.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Dan the Man skrev:Jag brukar klippa ut smala remsor aluminium från en ölburk. Fått för mig att det blir bättre med metall.
Det kan ju i och för sig gå åt ganska många ölburkar om man ska shimsa en bra bit, men det är ju bara en fördel när jag tänker efter lite (om man gillar öl vill säga).
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

magstorm skrev:
Dan the Man skrev:Jag brukar klippa ut smala remsor aluminium från en ölburk. Fått för mig att det blir bättre med metall.
Det kan ju i och för sig gå åt ganska många ölburkar om man ska shimsa en bra bit, men det är ju bara en fördel när jag tänker efter lite (om man gillar öl vill säga).
Ja, men så länge det inte är frågan om flera millimetrar funkar det bra! Fördelen är att det är formstabilt.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Dan the Man skrev:
magstorm skrev:
Ja, men så länge det inte är frågan om flera millimetrar funkar det bra! Fördelen är att det är formstabilt.
Missförstå mig inte, jag är helt på din sida och har själv shimsat en av mina basar med tre stycken 0,5-millimetersplåtar. Det funkade hur bra som helst och är formstabilt som F*N!!! :lol:
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar