INTE OKEJ! (4sound content)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+

INTE OKEJ! (4sound content)

Inlägg av Wazzo »

Lämnade in min grecobacker till 4sound i tisdags för att få den justerad och för att dom skulle se över elektroniken. Hämtade ut den idag och jag var tyvärr lite för stressad för att kolla resultatet och frågade istället om allt gått okej osv, killen sa att han var nöjd.

Kommer hem, packar upp och fyyyyyfan... halsen är helt banan. Mycket värre än hur det såg ut när jag lämnade in den. Vi snackar 1cm stränghöjd över tolfte bandet.

Imorgon kommer eventuellt två pratabasare som var sugna på att testa/köpa basen men i det här skicket hade jag själv aldrig köpt basen...

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka mig på att justera den själv eller ska jag dit imorgon och klaga? Det här är ju helt oacceptabelt... Bild kommer strax.
Senast redigerad av Wazzo den tor 19 maj 2011, 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
J-bas | P-Bas
death upon arrival
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Reklamera.
HirYoshima
Medlem++

Re: INTE OKEJ! (4sound content)

Inlägg av HirYoshima »

Wazzo skrev:Lämnade in min grecobacker till 4sound i tisdags för att få den justerad och för att dom skulle se över elektroniken. Hämtade ut den idag och jag var tyvärr lite för stressad för att kolla resultatet och frågade istället om allt gått okej osv, killen sa att han var nöjd.

Kommer hem, packar upp och fyyyyyfan... halsen är helt banan. Mycket värre än hur det såg ut när jag lämnade in den. Vi snackar 1cm stränghöjd över tolfte bandet.

Imorgon kommer eventuellt två pratabasare som var sugna på att testa/köpa basen men i det här skicket hade jag själv aldrig köpt basen...

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka mig på att justera den själv eller ska jag dit imorgon och klaga? Det här är ju helt oacceptabelt... Bild kommer strax.
jag skulle nog ha klagat, men risken finns ju att de säger att du ändrat på den sen du fick den eller nåt sånt... om de inte vill ha kvar en kund förstås ;)

tråkigt som fan tycker jag... (var det bättre när det var musikbörsen? höhö)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Tror inte du hinner justera den okej till i morgon.. tror det rekommenderas att dra ett kvarts varv per dygn i dragstången och med ett glapp på en cm lär du väl behöva ett helvarv minst...
Lämna tillbaks den och fråga vad fan dom håller på med..

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem

Inlägg av AxelStingray »

När jag köpte en squier classic vibe jazz på 4sound/musikbörsen så skulle en kille justera den. Ok sa jag, fick hem den och provspelade och fick inte ens en ton på E strängen, bandrassel på alla strängar. Halsen var sjukt böjd bakåt. Hämtade en insektsnyckel för att skruva tillbaks halsen men uppmärkte att han hade jängat ut skruven. Lämnade tillbaks basen och tog tillbaka pengarna.

Sjukt dålig nöjd kund garanti....
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+

Inlägg av Wazzo »

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Wazzo den tor 19 maj 2011, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
J-bas | P-Bas
death upon arrival
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Myten om ett kvarts varv per dygn är väldigt överdriven, man kan justera betydligt mer drastiskt än så. Dock är det alltid bra att låta den stå något dygn efteråt och göra några smärre efterjusteringar.

*edit* Eller stå och stå, du kan med fördel spela på den innan efterjusteringarna också.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag skulle gå tillbaka med den och från och med nu alltid ta för vana att själv kolla instrumentet innan du lämnar affären. Justering av instrument handlar mycket om tycke och smak och jag känner flera stycken som tycker att 1 cm på 12:e band är på tok för låg stränghöjd och att dom inte vill ha någon strängrassel över huvudet taget. Sen finns det dom som vill ha extremt låg stränghöjd. Jag själv är någonstans mitt emellan. Jag meckade mycket basar när jag jobbade på Förstärkardoktorn och Sound Side och då hade jag tagit fram en liten lathund som jag fyllde i efter att ha pratat med kunden och tagit reda på kundens egna preferenser. Det funkade bra. Ibland kom det in kunder som enbart sa att "justera den så bra som möjligt" och då nöjde jag mig inte med det utan ställde lite frågor för att försöka lista ut vad kunden själv gillade. Det hände att det blev fel några gånger trots detta men det var inte så himla vanligt. Inte så lätt som man kan tro att justera andras instrument om kunden i fråga har helt andra referenser än vad man själv har. Framförallt lärde jag mig vikten av att göra SMÅ justeringar. Om man släppt lite FÖR rejält på justerstången och sen justerat upp instrumentet och ställt det i sin case under natten hände det att halsen blivit riktigt banan. Då fick man göra om. Kanske det som hänt i det här fallet. Justerstänger och olika basar reagerar olika mycket på ändringar. Och det kan ta några timmar innan allt sätter sig om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
Gilles_Roqagil
Medlem

Inlägg av Gilles_Roqagil »

Innebär "banan" konvex, konkav eller S-kurva? Har aldrig fattat det där riktigt :o
Ibanez RD707, Hartke 3500 m 1x15/1x15/2x10, Hartke VXL, Arion, Korg etc
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Grafen skrev:Myten om ett kvarts varv per dygn är väldigt överdriven, man kan justera betydligt mer drastiskt än så. Dock är det alltid bra att låta den stå något dygn efteråt och göra några smärre efterjusteringar.

*edit* Eller stå och stå, du kan med fördel spela på den innan efterjusteringarna också.
Okej, då lärde jag mig nåt nytt igen :)

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Gilles_Roqagil skrev:Innebär "banan" konvex, konkav eller S-kurva? Har aldrig fattat det där riktigt :o
konkav

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Myten om ett kvarts varv per dygn är väldigt överdriven, man kan justera betydligt mer drastiskt än så. Dock är det alltid bra att låta den stå något dygn efteråt och göra några smärre efterjusteringar.

På vissa instrument har jag märkt att man faktiskt inte kan justera för mycket åt gången. På andra går det bra. Sina egna instrument lär man sig ju hur dom funkar men jag har faktiskt varit med om det du säger, att halsen satt sig efter något dygn. Då är det andra sidan en enkel match att bara dra stången lite så brukar det lösa sig. För att skynda på "sättningsprocessen" lite kan man agera "kiropraktor" om man har koll på läget. Knäck till skiten. Framförallt om man släppt på justerstången. Men vid större justeringar kan det behövas lite efterjustering. Och då handlar det oftast bara att dra stången lite för att det ska bli bra om intonering och annat är rätt gjord.

Vilket kanske är vad du ska göra i detta läge, Wazzo. Dra stången några centimeter och se vad som händer. Dra lite till om det behövs. Men gör mindre justeringar och se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

JanTheWhite skrev:För att skynda på "sättningsprocessen" lite kan man agera "kiropraktor" om man har koll på läget. Knäck till skiten. Framförallt om man släppt på justerstången.
Rätt och riktigt, även om jag kanske inte skulle rekommendera att man just "knäcker"... ;) Men var inte rädd för att dra/trycka halsen åt det håll den ska efter varje kvartsvarv, vänligt men bestämt. Du kan lätt flexa halsen 2 cm åt vardera hållet utan att den tar skada.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:
JanTheWhite skrev:För att skynda på "sättningsprocessen" lite kan man agera "kiropraktor" om man har koll på läget. Knäck till skiten. Framförallt om man släppt på justerstången.
Rätt och riktigt, även om jag kanske inte skulle rekommendera att man just "knäcker"... ;) Men var inte rädd för att dra/trycka halsen åt det håll den ska efter varje kvartsvarv, vänligt men bestämt. Du kan lätt flexa halsen 2 cm åt vardera hållet utan att den tar skada.
Precis. :tummenupp: Har du också skruvat basar på Förstärkardoktorn? HÅRD skola..... ;)

Sven Lindvall och jag fixade med en gammal Stick i jävligt risigt skick för ett tag sedan. Stick:en mådde inte bra alls och den var inte min. Men Sven tog tag i den och knäckte och slet så jag blev nästan rädd. Men det blev så bra det kunde bli. Han har väldigt bra koll. Jag blev imponerad. Jag är LITE mer försiktig även om jag inte heller är helt skraj vad det gäller att knäcka till om det behövs.
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

+1 på Jan o Grafen!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fisk skrev:+1 på Jan o Grafen!
GrafTheBrown.
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+

Inlägg av Wazzo »

Tack för alla tips!

Tror jag går ner med basen imorgon och ser till så att det görs rätt. Det är inte första gången jag haft problem med dom, när jag lämnade in min telecaster för några månader sedan för att få en pot bytt tog det en månad(!).

Jan: Jag bad om låg stränghöjd och inget rassel, samt hals rak nog för att det ska gå.

Om dom nu får för sig att jag förstört deras vackra justering så vet iallafall jag vart jag aldrig ska gå igen..
J-bas | P-Bas
death upon arrival
Användarvisningsbild
Mårty Fake
Medlem

Inlägg av Mårty Fake »

med tanke på vad jag läst rekommenderar jag helt enkelt en "Björkman"..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3ue1GoGnrBQ[/youtube]

Wazzo skrev:Tack för alla tips!

Tror jag går ner med basen imorgon och ser till så att det görs rätt. Det är inte första gången jag haft problem med dom, när jag lämnade in min telecaster för några månader sedan för att få en pot bytt tog det en månad(!).

Jan: Jag bad om låg stränghöjd och inget rassel, samt hals rak nog för att det ska gå.

Om dom nu får för sig att jag förstört deras vackra justering så vet iallafall jag vart jag aldrig ska gå igen..

// Mårty
Downstroke Or Die!
*Greco Mirage *Tokai Hardpuncher *Shine Viola
*Vox Super Foundation *GK MB-150 *TKS 112 *Hagström F215GB
*Sansamp *EBS *EHX *T-Rex
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+

Inlägg av Wazzo »

Var inne med basen idag och dom lovade bättring.. Får se vad som händer.
J-bas | P-Bas
death upon arrival
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Fy fan!!
Dom sabbade ju den totalt!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Wazzo skrev:Tack för alla tips!

Det kan ju faktiskt vara så att dom som skruvar gurkor på det där haket faktiskt inte är så speciellt bra på det dom gör och då ska du ju givetvis hittat någon bättre att vända dig till. Det skulle jag gjort.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Wazzo skrev:Var inne med basen idag och dom lovade bättring.. Får se vad som händer.
Dom fixade det inte på rotmos då?
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+

Inlägg av Wazzo »

JanTheWhite skrev:
Wazzo skrev:Var inne med basen idag och dom lovade bättring.. Får se vad som händer.
Dom fixade det inte på rotmos då?
Nix, killen var inte inne sa dom. Ska hämta den på måndag.
YZZ skrev:Fy fan!!
Dom sabbade ju den totalt!
Jupp, får hoppas att den går att återställa.. fy.
J-bas | P-Bas
death upon arrival
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

JanTheWhite skrev:Det kan ju faktiskt vara så att dom som skruvar gurkor på det där haket faktiskt inte är så speciellt bra på det dom gör
Yup, bara för att man råkar jobba på musikaffär betyder det inte att man kan nåt.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Folxam skrev:
JanTheWhite skrev:Det kan ju faktiskt vara så att dom som skruvar gurkor på det där haket faktiskt inte är så speciellt bra på det dom gör
Yup, bara för att man råkar jobba på musikaffär betyder det inte att man kan nåt.
Så kan det definitivt vara. Inte många som skruvar i butikerna är utbildade på det dom gör. En hel del är väldigt duktiga men jag har sett några genom åren som varit någonstans mitt emellan dåliga och en fullständig katastrof. I det här fallet kan det kanske vara så att han släppt halsen FÖR mycket, justerat och fixat den tills den blivit bra och sen har halsen satt sig under natten med för stor stränghöjd som följd...... Lätt hänt egentligen.

Jag propagerar gärna för att folk lär sig att justera sina egna instrument. Just grundsetup:en är sällan så värst svår att göra. Definitivt svårare på en Rickenbacker bas med dubbla justerstänger än en mer konventionell justerstång men i stort är det inte speciellt svårt om det inte är något direkt fel på basen som kräver en mer professionell åtgärd. Justera halsen, stränghöjd på halssadlarna och intonering. När grundsetup:en är gjorde är det sällan mer att göra än att släppa på justerstången under våren/tidig sommar och dra justerstången lite strax innan vintern om man bor här i Sverige. Om ens det, beroende lite på instrument, trä m.m.

Här är en komplett och väldigt välgjord guide om hur man justerar och intonerar sitt eget instrument gjord av Jerzy Droz:

http://www.jerzydrozdbasses.com/akcndfr ... ver100.pdf

Finns många hyffsade klipp på YouTube som handlar om justering av basar också. Tar man det lite lugnt och tänker efter lite så är det inte så himla svårt. Att lära sig justera sitt eget instrument är likt att öva upp sitt gehör någonting som man har användning av resten av livet. Väl investerad tid att kolla lite på detta. Man sparar ganska mycket tid och pengar genom att justera sitt eget instrument. Och resultat brukar efter ett tag bli MINST lika bra som när man lämnar in basen till en hyffsat standard musikaffär. Micke Hujanen på 4Sound här på Södermalm är rent överjävligt duktig men han är nog lite unik. I vanliga fall är dom som justerar i butikerna inte speciellt mycket bättre än en själv när man gjort det några gånger och lärt sig några tjyvknep. Om man känner någon som är bra på att justera basar och gitarrer, fråga om han/hon kan tänka sig att visa lite hur det funkar. Sen är det oftast bara att köra på själv efter att man fått grunderna visade för sig.

Kolla PDF:en, dom här som är intresserade att lära sig. BRA setup-guide.
Skriv svar