Kablar!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Kablar!

Inlägg av Hellish »

Såg just att det fanns intresse för en tråd om kablage så då startar vi väl en?
Har en fråga. Vad skiljer instrument och högtalarkablar åt?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Instrumentkablar har en omskärmad relativt tunn ledare. En högtalarkabel är en tvåledare med större area pga att den skall kunna leverera effekt utan förluster i kabeln.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Danne skrev:Instrumentkablar har en omskärmad relativt tunn ledare. En högtalarkabel är en tvåledare med större area pga att den skall kunna leverera effekt utan förluster i kabeln.
Hur ser man skillnad?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Är man osäker kan man ta isär telepluggen och se om det är två kablar fastlödda eller om den ena verkar vara skärm.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Kabel...
Bild

Skärm...
Bild

Skitenkelt! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Tihi.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Drar tråden vidare..
Hur många spelar Planet Waves CIRCUIT BREAKER™ CABLES??

Har använt en 3,5m kabel med vinklade pluggar varav en har brytare i några månader nu.. tveklöst bästa kabeln jag testat..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kanske nån som kan förklara den exakta skillnaden på balanserade och obalanserade kablar för mig? Både praktiskt och rent vetenskapligt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Kanske nån som kan förklara den exakta skillnaden på balanserade och obalanserade kablar för mig? Både praktiskt och rent vetenskapligt!
Dom balanserade hänger kvar.. :roll:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

En balanserad kabel har två ledare och skärm rent praktiskt. Vetenskapligt funkar det så att den ena ledaren (het/+) ger en signal och den andra (kall/-) ger en signal i motfas. Om du sett en sinuskurva så blir det alltså två sinuskurvor där den ena är "låg" när den andra är "hög". För detta krävs en balanserad ingång. Om en störning går in i kabeln är den likadan i både + och - (dvs den är inte "hög" i "+" när den är "låg" ,inverterad, i "-") och eftersom ingången bara tolkar och förstärker det som är inverterat i "-" förstärks inte störningen. För detta krävs ju en trepolig kontakt tex XLR eller stereotele.

Obalanserad kabel är som instrumentkabeln, en ledare och skärm.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Danne skrev:En balanserad kabel har två ledare och skärm rent praktiskt. Vetenskapligt funkar det så att den ena ledaren (het/+) ger en signal och den andra (kall/-) ger en signal i motfas. Om du sett en sinuskurva så blir det alltså två sinuskurvor där den ena är "låg" när den andra är "hög". För detta krävs en balanserad ingång. Om en störning går in i kabeln är den likadan i både + och - (dvs den är inte "hög" i "+" när den är "låg" ,inverterad, i "-") och eftersom ingången bara tolkar och förstärker det som är inverterat i "-" förstärks inte störningen. För detta krävs ju en trepolig kontakt tex XLR eller stereotele.

Obalanserad kabel är som instrumentkabeln, en ledare och skärm.
Tack!
TDHP
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Drar tråden vidare..
Hur många spelar Planet Waves CIRCUIT BREAKER™ CABLES??

Har använt en 3,5m kabel med vinklade pluggar varav en har brytare i några månader nu.. tveklöst bästa kabeln jag testat..
Vänta tills kabeln är knappt ett år gammal och börjar glappa och jävlas. Bra kabel så länge den är hel, ja, men sedan hjälper inget. Kör bara George L numera. Ska investera i den tjockare varianten att ha fram till pedalbordet. Den är lite smidigare att handskas med. Kör alltså lakrissnöre-varianten idag.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hum... Då kanske jag ska ta och fixa till några ordentliga kablar till högtalarna. Har alltid kört på korta instrumentkablar. Men då tar man helt enkelt en sån här sorts kabel:
Bild
och löder ena ledaren som signal och den andra som jord antar jag?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Exakt! Och se till att du kopplar +/- lika på alla kablar om du har flera lådor! (Spelar inte så stor roll vilket som är vilket, bara det är lika överallt!)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Will do. Ska knata ner på stan och shoppa lite kabel i morgon då. Tips på bra kontakter när man liks är igång? Tele är det aktuella formatet på både låda och topp.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Det går inte i hur grov kabel som helst i en telekontakt, så du får kolla innan du sätter igång.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

ferm skrev:Det går inte i hur grov kabel som helst i en telekontakt, så du får kolla innan du sätter igång.
Jag har lyckats pula i 4-kvadratskabel i vanliga telepluggar!
Lite pyssligt, men det går!
Hur många kardeler som sen faktiskt leder strömmen är väl en annan sak, men dom blir hållbara!
TDHP
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Det beror lite på hur telekontakten ser ut, de de säljer på Clas Ohlsson är besvärliga och de har en tendens att paja om man är för hårdhänt. Neutrik är lite enklare att hantera
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag tycker att George L´s gitarrkablar är kanon. Har dem till allt utom högtalarkabel. Smidigt med de härligt retro-fula små lakritssnörena mellan pedalerna. Planet Waves är säkert också bra, men de ser allt lite för moderna ut...

Se till att ha en riktigt bra kabel från basen, särskilt om den är passiv. Det är inte lika noga efter pedalerna om de inte har true bypass allihop.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
gäst

Inlägg av gäst »

Någon mer än jag som hade självlysande fosforkabel med risk för självantändning på 80-talet?
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, det är klart att man har en självlysande kabel från 80-talet. Jag har två, måste leta upp dem.... Den ena är en spiralkabel, en riktig vinnare...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Danne skrev:Om en störning går in i kabeln är den likadan i både + och - (dvs den är inte "hög" i "+" när den är "låg" ,inverterad, i "-") och eftersom ingången bara tolkar och förstärker det som är inverterat i "-" förstärks inte störningen.
Tycker den här förklaringen är lite konstig men det kanske är jag som fattar fel. Det är väl så att den fasvända signalen vänds tillbaka innan den förstärks, och på så sätt släcks det som påverkat signalen på vägen genom kabeln ut. Hade man låtit bli att vända tillbaka fasen innan förstärkning så hade man istället bara hört de eventuella störningar som uppkommit.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Intressant info matte.. Får kolla..
Har George L mellan alla pedaler och bort till sträken..

Funkar den tjockare kabeln bra som bas-kabel? (ie från bas till pedaler?)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Någon mer än jag som hade självlysande fosforkabel med risk för självantändning på 80-talet?
Nee... Men en Cadilac-rosa kabel vill jag minnas att jag hade på 80-talet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+

Inlägg av jbass »

dexter skrev:
Danne skrev:Om en störning går in i kabeln är den likadan i både + och - (dvs den är inte "hög" i "+" när den är "låg" ,inverterad, i "-") och eftersom ingången bara tolkar och förstärker det som är inverterat i "-" förstärks inte störningen.
Tycker den här förklaringen är lite konstig men det kanske är jag som fattar fel. Det är väl så att den fasvända signalen vänds tillbaka innan den förstärks, och på så sätt släcks det som påverkat signalen på vägen genom kabeln ut. Hade man låtit bli att vända tillbaka fasen innan förstärkning så hade man istället bara hört de eventuella störningar som uppkommit.
Beskrivningen är i princip rätt. En balanserad ingång i en förstärkare förstärker skillnadssignalen mellan de två trådarna i den balanserade kabeln. Om en störning kopplar på kabeln (genom magnetisk induktion) blir störningen lika stor och med samma fas i båda trådarna; störningens skillnadssignal är alltså noll.

Det finns andra fördelar med köra en signal balanserat utöver detta.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Skriv svar