Checklista eller nåt inför inspelning?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Checklista eller nåt inför inspelning?

Inlägg av hosse »

I slutet av sommaren kommer vi tråckla oss in i studion igen och förhoppningsvis producera en fullängdare. Dock kommer vi göra processen helt olik från tidigare inspelningar.

Tidigare har vi spelat in i en ganska schysst studio i Falun och den som proddat, mixat och mastrat alltihopa har varit en god vän till gitarristen. Duktig och begåvad, men nu har han pluggat färdigt sin musikproduktionslinje och vi har inte möjligheten till den studion längre hellre. Killen kommer antagligen finnas med någonstans i kedjan, men kanske inte i lika stor utsträckning. Frågorna som dyker upp hos mig personligen är typ; hur många fler gobbar ska vi plocka in? Hur mycket är det värt att plöja ner i de olika momenten? Ska den föregående producenten snarare fungera som någon slags "gå-och-skruva-på-lite-här-och-där-gubbe" samt som en motiverande figur? Inte som producent alltså. Hur tycker ni att man/vi ska gå tillväga? Det är en lite snårig stig att kliva ut på när man haft det väl förspänt innan liksom.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Så ni kommer hålla i produktion själva?
Är det någon i bandet som känner sig hemma i något musikprogram? I så fall borde det inte vara några problem.
Det som kan vara klurigt är att få till en bra truminspelning. Dels själva ljudet, men också att förstå att tagningen man just gjorde är "den rätta".

Om ni har möjlighet föreslår jag att ni passar på att förprodda. Det vill säga inte bara repa låtarna så att varje instrumentinsats sitter utan tänker på arret och helheten redan innan. Lyssna lika mycket på varandra som er själva redan innan det är dags att spela in. Har ni idéer på extra pålägg, ta upp och diskutera dessa innan inspelning. Spela gärna in repet och lägg på skisser på de idéer ni har med hjälp av något musikprogram.

När det är dags för inspelning av trummor är det en bra idé att ta hjälp av någon kunnig. Framförallt för att ni ska kunna fokusera på framförandet istället för fasfel, akustik etc. Men också för att det förhoppningsvis ger ett bättre resultat att använda någon med erfarenhet. Bas, gitarr och sång är inte lika kritiskt ljudtekniskt sett.
Försök att sätta så mycket som möjligt på en gång. Det blir lättare för trummisen att få en känsla för låten om det inte bara är klick i lurarna.
Eller om ni har möjlighet, spela in demos av låtarna i rätt tempo och låt trummisen spela till dom. Minus trummor då.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja det där med trumljud....
Jag kan inte nog poängtera hur mycket som är vunnet när man kommer hem ifrån inspelning och med nollat bord (eller logic utan pluggar etc) bara drar upp reglarna och upptäcker att det finns punch i alla kanaler och att cymbalerna är lagom starka i overheaden etc etc.
Det finns liksom inga genvägar till det. Det mpåste göras av någon med koll på mikval, placering och fjollnogrannhet.
Jag skulle vilja påstå att jag jobbat med 3 st som är above and beyond alla andra varav en nu har studio i sin villa=rimligt pris, den andre ska göra sin studio mobil och den tredje bara är frilans.
Var hade ni tänkt spela in? Måste allt spelas in i extern studio eller har ni möjlighet att pilla med pålägg, redigering och sång senare alldeles själva?
Isf tycker jag att ni ska lägga grunder tex hos robban i villan för då har ni kommit mer än halvvägs.
Förutsatt att ni spelat bra så kommer det att låta bra.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

f-bass skrev:Ja det där med trumljud....
Jag kan inte nog poängtera hur mycket som är vunnet när man kommer hem ifrån inspelning och med nollat bord (eller logic utan pluggar etc) bara drar upp reglarna och upptäcker att det finns punch i alla kanaler och att cymbalerna är lagom starka i overheaden etc etc.
Det finns liksom inga genvägar till det. Det mpåste göras av någon med koll på mikval, placering och fjollnogrannhet.
Jag skulle vilja påstå att jag jobbat med 3 st som är above and beyond alla andra varav en nu har studio i sin villa=rimligt pris, den andre ska göra sin studio mobil och den tredje bara är frilans.
Var hade ni tänkt spela in? Måste allt spelas in i extern studio eller har ni möjlighet att pilla med pålägg, redigering och sång senare alldeles själva?
Isf tycker jag att ni ska lägga grunder tex hos robban i villan för då har ni kommit mer än halvvägs.

Detta eviga trumljud ja. Det är något vi inte tänkte micka själv. Vi ska ju ta hjälp av någon som kan allt det där, tvivlar på att någon av oss själva är beskaffade av fixa det.
Att sen pilla med pålägg och allt det där, det kan vi ju fixa hemma, efteråt. Där har vi ju han snubben som "känner" vårt sound i mixningsprocessen m.m. Kommer antagligen skicka iväg råmixen till fler så vi har några olika färdigmixar att välja på i slutändan.

Robban i villan you say? PMa gärna mer info!
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem

Inlägg av BlindBoy »

Gör det ni kan bäst själv! Kanske att lira låten som ni vill ha den)

Lämna saker ni inte kan till andra (då passar ni på att lära er vad dom gör och varför)

Hyra studio kostar pengar och bör således användas till saker ni inte hanterar själv som FIGGE ursäkta f-bass säger trummor är ett rent "helvete" om man inte vet hur och vilka mickar som ska användas, bättre mickar och kunskap gör att trummorna låter bättre och minskar frustrationen vid ett bra resultat.

Om ni lånar/hyr studio så passa också då att hyra era svaga punkter så fixar ni det ni hanterar själva utan att hyra folk till detta!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Trummor och mixning är väl det man behöver mest hjälp med om man inte är ett studio-ess.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Att alla tre i bandet lägger sina spår i studion är nog det enda som är aktuellt. Vi bor i Jönköping, Linköping/Örebro och Stockholm/Växjö så det blir nog så att vi tar en vecka för att spela in 12-13 spår. Därefter så blir det eventuellt en helgs pålägg på nån ort, antagligen Örebro.

Men den där filuren i villan låter bra alltså. Ska föra fram det till mina bandkollegor.

Hur mycket bör man lägga på mastring och liknande? Om det visar sig att "vår" snubbe inte riktigt lyckats utnyttja hela inspelningen så att säga.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

hosse skrev:Hur mycket bör man lägga på mastring och liknande? Om det visar sig att "vår" snubbe inte riktigt lyckats utnyttja hela inspelningen så att säga.
Om ni ser till att räta ut så många eventuella frågetecken kring arr och prod som möjligt innan inspelning, överlåter truminspelningen till någon som kan. Spelar in övriga instrument under någorlunda kontrollerade former. Och viktigast av allt, håller er till planen alternativt har rejält på fötterna när ni tar prod-beslut.
Dessutom överlåter mix till någon som förstår er vision. Då borde det inte vara så mycket kvar att göra när ni är framme vid mastring.
Känner sig mixaren manad att göra det sista och ni är nöjda med resultatet fram till dess tycker jag ni kan låta honom/henne göra det. Det är inte i mastringen magin uppstår.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

joachime skrev:
hosse skrev:Hur mycket bör man lägga på mastring och liknande? Om det visar sig att "vår" snubbe inte riktigt lyckats utnyttja hela inspelningen så att säga.
Om ni ser till att räta ut så många eventuella frågetecken kring arr och prod som möjligt innan inspelning, överlåter truminspelningen till någon som kan. Spelar in övriga instrument under någorlunda kontrollerade former. Och viktigast av allt, håller er till planen alternativt har rejält på fötterna när ni tar prod-beslut.
Dessutom överlåter mix till någon som förstår er vision. Då borde det inte vara så mycket kvar att göra när ni är framme vid mastring.
Känner sig mixaren manad att göra det sista och ni är nöjda med resultatet fram till dess tycker jag ni kan låta honom/henne göra det. Det är inte i mastringen magin uppstår.
Det låter också ganska vettigt!

Måste framföra det här med rejäl planering. Vi har ganska lite tid att spela på så det måste funka perfekt.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

I Boo?
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev:
I Boo?
Jo, fast han har flyttat därifrån....hem till sej själv....Låter aaaaaasbra om allt man får med sej därifrån.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:
John Sane skrev:
I Boo?
Jo, fast han har flyttat därifrån....hem till sej själv....Låter aaaaaasbra om allt man får med sej därifrån.
Vi var där med mitt band förra sommaren. Det blev mycket bra.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

D kan jag tänka mej. Robban är så jävla noggrann att jag blir tokig innan man kommit igång och trackat MEN å andra sidan så ger han sej inte förrän d e fullt fäste i alla trummor. Enl Per Lindvall så har robban "absolut fas"...;-) Kan fan stämma. Inte alltför sällan som tex pukor tappar tryck ihop med andra mikar. Så icke med honom bakom spakarna...
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Hahahahaha! Absolut fas, det var ett fint uttryck.
Skriv svar