Lödhjälp önskas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Lödhjälp önskas

Inlägg av Surfin' »

Har köpt en Shadows railsmick till en Musicmaster bas och jag förstår inte hur jag ska löda. Med micken så följde det med en lapp där det står:

Red: Humbucker out
Black & White: single coil out
Green: Earth
Shielding: Earth

I Instruktionshäftet står det också:

White - Output. (core)
Shield - Ground

Jag kör micken direkt till jacket och jag har lödit Green & Shielding till ground på jacket och sen har jag testat olika kombinationer med de andra tre men jag får inte ut något ljud alls ur micken.

Vad gör jag fel? Har sökt på nätet men hittar inte något.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

vilken kabel kör du direkt till jacket?

Ska du ha båda lägena möjliga antar jag du får ha en switch där ena läget är Humbucker och andra single coil.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jag testade löda Green och Shielding till ground på jacket och sen olika kombinationer av black/white ihop på hot, red/black ihop, alla tre ihop etc etc. Fick inget ljud ut hur jag än vände och vred på kablarna.

Jag vill enbart ha micken i humbucker läge direkt till jacket. Hur skall jag göra?
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Troligen bara Röd till jacket (humbucker out).
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jävla jubelidioter som inte skickar med kopplingsschema. Informationen du lämnat är inte tillräcklig för att man ska fatta hur det funkar.

Är vit och svart olika kablar, eller är det en (1) kabel som är vit OCH svart?

Låna annars en multimeter (ohm-mätare) och mät var du har lindningarna. De två single-coil-spolarna ska ha samma resistans (R) och i humbuckerläget dubbla värdet (2R).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

JazzBassillen skrev:Troligen bara Röd till jacket (humbucker out).
Röd och grön + shielding var rätt kombination! Nu har jag micken direkt till jacket, men nu när jag vill ha volym och ton vet jag inte hur jag ska göra. Jag slänger iväg ett mail till Shadow som är tillverkaren så får vi se vad dom säger
Skriv svar