Min Dynacord Eminent distar när jag kör pedaler(buffrade, har inte testat annat) i den. Hur kan detta komma sig? Strul med impedans? Och hur fixa? Här är schemat på preampen:
Gubben som trixade med den bytte Echo-kontakten från DIN till tele, och drog en liten sladd till en av Instr-ingångarna, kan detta ha med saken att göra?
Har du kört samma pedaler med den tidigare och då utan dist? Dvs uppstod disten när du modifierade den?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
inber skrev:Har du kört samma pedaler med den tidigare och då utan dist? Dvs uppstod disten när du modifierade den?
När jag fick den av svärfar var chassit strömförande, så jag lämnade in den direkt, utan att testa den, så tyvärr finns inget svar på frågan... Men den distar inte när jag kör direkt in i den, och samma pedaler funkar felfritt i andra stärkare.
Jag antar att du menar att ingångssteget distar, dvs det blir dist även när du har låg utvolym. Det är knappast pedalernas fel, utan beror i så fall på att ingången är för känslig. Det har den i så fall antagligen alltid varit. Rent teoretiskt skulle det kunna vara någon komponent (=motstånd) som gett upp och innebär att förstärkningen är för hög nu jämfört med när den var ny, men det är ett exotiskt fel. Troligare är att den alltid varit sådan IMHO.
Det är lätt att ordna om gubben med lödkolven kan rycka in.
Enklast är att du sätter ett motstånd på den ingång som är märkt 1 (jag antar att du kopplar in basen på ingången INST).
Bra värden är sådär 470 K och upp till 1 Mohm (det är inte kritiskt). Effekten blir ungefär som om du vridit ner volymen på basen. Allra bäst är att sätta in en trimpot, så kan du skruva ner involymen tills det slutar dista. Då blir potentiometervärdet verkligen okritiskt.
Tio minuters jobb ungefär, utöver själva skruvandet i låda och lock.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
inber skrev:Jag antar att du menar att ingångssteget distar, dvs det blir dist även när du har låg utvolym. Det är knappast pedalernas fel, utan beror i så fall på att ingången är för känslig. Det har den i så fall antagligen alltid varit. Rent teoretiskt skulle det kunna vara någon komponent (=motstånd) som gett upp och innebär att förstärkningen är för hög nu jämfört med när den var ny, men det är ett exotiskt fel. Troligare är att den alltid varit sådan IMHO.
Det är lätt att ordna om gubben med lödkolven kan rycka in.
Enklast är att du sätter ett motstånd på den ingång som är märkt 1 (jag antar att du kopplar in basen på ingången INST).
Bra värden är sådär 470 K och upp till 1 Mohm (det är inte kritiskt). Effekten blir ungefär som om du vridit ner volymen på basen. Allra bäst är att sätta in en trimpot, så kan du skruva ner involymen tills det slutar dista. Då blir potentiometervärdet verkligen okritiskt.
Tio minuters jobb ungefär, utöver själva skruvandet i låda och lock.
Kanon, tack för hjälpen! Gubben med kolven blir i det här fallet jag...
Din stärkare låter okey med basen (pickupen är elektriskt sett en spole) kopplad direkt till ingången. Den distar när du lägger en buffrad pedal (elektronik även i bypassläget) emellan. Pedalens förstärkning är 1. Right...?
Impedansen skiljer rejält mellan pickup och pedalens bufferkrets, men den diffar åt rätt håll. Mao, stärkaren borde må ännu bättre av att lasta ner den buffrade pedalen än pickupen. Så vad skiljer då i övrigt?
Jo, pickupen är relativt okänslig för lite misshandel med likspänning medan pedalen mycket väl kan bli kräkfärdig av samma behandling. Teorin går ut på att snubben som satt dit jacket slarvat och lött dit den heta ledaren direkt på rörpinnen, 2 eller 7 beroende på vilken ingång det handlar om, istället för det som betecknas som 1 på schemats kontakter (eller, om man så vill, i punkten där 1 Mohms-motståndet och 10 nF-kondensatorn möts).
10 nF-kondingen är en s k kopplingskondensator. Googla på coupling cap för fördjupad förklaring. Den har två uppgifter, den ska vid behov skära bort bas och den ska spärra för likspänning. Det gör den ju inte om jacket är lött direkt på röret.
Om du kopplar in en telekabel i stärkaren kan du mäta mellan tip och sleeve i andra ändan. Multimetern ska vara intställd på DC. Börja på 100 V nå'nting och gå neråt. Återkom sedan med resultatet så vet vi om vi är på rätt spår eller om vi är tillbaka till "Gå".
bassplayer skrev:Jag har en teori, om än långsökt sådan.
Din stärkare låter okey med basen (pickupen är elektriskt sett en spole) kopplad direkt till ingången. Den distar när du lägger en buffrad pedal (elektronik även i bypassläget) emellan. Pedalens förstärkning är 1. Right...?
Impedansen skiljer rejält mellan pickup och pedalens bufferkrets, men den diffar åt rätt håll. Mao, stärkaren borde må ännu bättre av att lasta ner den buffrade pedalen än pickupen. Så vad skiljer då i övrigt?
Jo, pickupen är relativt okänslig för lite misshandel med likspänning medan pedalen mycket väl kan bli kräkfärdig av samma behandling. Teorin går ut på att snubben som satt dit jacket slarvat och lött dit den heta ledaren direkt på rörpinnen, 2 eller 7 beroende på vilken ingång det handlar om, istället för det som betecknas som 1 på schemats kontakter (eller, om man så vill, i punkten där 1 Mohms-motståndet och 10 nF-kondensatorn möts).
10 nF-kondingen är en s k kopplingskondensator. Googla på coupling cap för fördjupad förklaring. Den har två uppgifter, den ska vid behov skära bort bas och den ska spärra för likspänning. Det gör den ju inte om jacket är lött direkt på röret.
Om du kopplar in en telekabel i stärkaren kan du mäta mellan tip och sleeve i andra ändan. Multimetern ska vara intställd på DC. Börja på 100 V nå'nting och gå neråt. Återkom sedan med resultatet så vet vi om vi är på rätt spår eller om vi är tillbaka till "Gå".
inber: Vad säger du om denna teori?
Kvalitetssvar! Jag antog att den lilla sladden drogs till ingången (1), men om den är dragen till kortet (eller någon komponent) så bör den här typen av oönskade effekter kunna uppstå.
Nu väntar vi på det spännande och klargörande svaret från mätningen.
Kongo skrev:Gubbfan har lött på ett mic-jack och inte ett instr. Fantastiskt.
Där ser man. Sicken tabbe. Annars tyckte jag bassplayer hade en både intelligent och rimlig teori.
Skönt att problemet löste sig.