Hej! Jag slarvade bort min stämapparat på ett gigg nyligen och tänkte därför köpa en pedalstämmare så fort jag har lite pengar.
Korg Pitchblack eller Boss' modell, vad den nu heter, är väl de som ligger bäst till, men jag upptäckte att Tysken hade en hel svärm av olika pedaler, finns det kanske någon som testat någon annan stämpedal och föredrar den framför de två "klassiska" alternativen? Fanns ju bl.a. nån Peterson-modell som visserligen var rätt pricey...
Beror lite på vad du har för pedaler och hur många i kedjan. Men True Bypass innebär att signalen passerar helt oförändrad när effekten är avslagen. Oftast märks ett visst tapp i diskanten eller volymen.
Beror lite på vad du har för pedaler och hur många i kedjan. Men True Bypass innebär att signalen passerar helt oförändrad när effekten är avslagen. Oftast märks ett visst tapp i diskanten eller volymen.
Signalen är inte alls oförändrar. Den passerar genom jack och omkopplare som beroende på kvalitet har mer eller mindre ogynsamma elektriska egenskaper (resistans, kapacitans och induktans). Ett par, tre pedaler plus kablar så har man ett tapp i diskanten. En buffrad pedal först i kedjan fungerar som impedansomvandlare och råder bot på sådana negativa egenheter.
Signalen är inte alls oförändrar. Den passerar genom jack och omkopplare som beroende på kvalitet har mer eller mindre ogynsamma elektriska egenskaper (resistans, kapacitans och induktans). Ett par, tre pedaler plus kablar så har man ett tapp i diskanten. En buffrad pedal först i kedjan fungerar som impedansomvandlare och råder bot på sådana negativa egenheter.
ja, ok - i TEORIN mer oförändrad än en pedal där signalen passerar en krets hela tiden då?
i PRAKTIKEN innebär det att jag hör en skillnad mellan att ha en TU2 inkopplad eller ej i kedjan, men inte samma skillnad med en Pitch Black. Men jag har också en buffrande pedal före alltihopa...
HirYoshima skrev:vill du vara radikal kan du testa TC-Electronics Polytune, den verkar cool
Den verkar cool men jävligt rörig, varför skulle jag vilja stämma allt på en gång? Har ändå inte fingrar till det!
Fortsätt gärna tipsa eller komma med andra mer eller mindre intressanta synpunkter! T.ex. fördelar/nackdelar med pedal jämfört med en icke-pedal.
Den va lätt - varför skulle nån annan vilja höra dig stämma? Alternativt - varför ska du koppla ur basen och koppla in den i en stämapparat varje gång?
HirYoshima skrev:vill du vara radikal kan du testa TC-Electronics Polytune, den verkar cool
Den verkar cool men jävligt rörig, varför skulle jag vilja stämma allt på en gång? Har ändå inte fingrar till det!
Fortsätt gärna tipsa eller komma med andra mer eller mindre intressanta synpunkter! T.ex. fördelar/nackdelar med pedal jämfört med en icke-pedal.
Den va lätt - varför skulle nån annan vilja höra dig stämma? Alternativt - varför ska du koppla ur basen och koppla in den i en stämapparat varje gång?
Det är väl det som finns kan jag tänka. Pedal lär ju bli så mycket smidigare, stämma hörbart gör jag redan ändå
Tänkte mest höra om det fanns något inte uppenbart tung vägande skäl att absolut inte välja pedal.
Måste slå ett slag för TC polytune, funkar kanon bra och har true bypass.
Man kan stämma en sträng i taget som vanligt eller strumma över samtliga och se vilken sträng som är ur pitch. Och bara stämma den sen med needle mode som kommer automatiskt.
"Rörig" är inte ordet utan väldigt bra och lättanvänd. SOm en vanlig stämmare fast med en extra bra funktion.
// Daniel //
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
de där gillar jag faktiskt, brukar ha till ståbasen, så svårt att koppla in pedaltuner där snabbt att langa mellan varandra om man är ett par stycken också.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
de där gillar jag faktiskt, brukar ha till ståbasen, så svårt att koppla in pedaltuner där snabbt att langa mellan varandra om man är ett par stycken också.
Ska man köpa en sån ska man inte köpa den billigaste... riiiiktigt värdelös.
Fö ang. att stämmare kan vara fel - på min Korg DT10 måste jag stämma en röd lampa över grönt för att det ska vara rätt...
Korg DT10 använder jag. Funkar fint och känns mer stabilt än Pitchblack. Guranisten har en sån men den dog under en mörk spelning och vi fick be om mer ljus på scenen för att hitta den (han klippte en sträng och fick byta gura).
Kongo skrev:
Fö ang. att stämmare kan vara fel - på min Korg DT10 måste jag stämma en röd lampa över grönt för att det ska vara rätt...
hosse skrev:Korg DT10 använder jag. Funkar fint och känns mer stabilt än Pitchblack. Guranisten har en sån men den dog under en mörk spelning och vi fick be om mer ljus på scenen för att hitta den (han klippte en sträng och fick byta gura).
Kongo skrev:
hosse skrev:Korg DT10 använder jag. Funkar fint och känns mer stabilt än Pitchblack. Guranisten har en sån men den dog under en mörk spelning och vi fick be om mer ljus på scenen för att hitta den (han klippte en sträng och fick byta gura).
Hmm...
Guranisten har alltså en Pitchblack. Och jag har en DT10 som stämmer fint när det lyser grönt. Jag tror du har skit bakom spakarna.
Kongo skrev:
Hmm...
Guranisten har alltså en Pitchblack. Och jag har en DT10 som stämmer fint när det lyser grönt. Jag tror du har skit bakom spakarna.
Kongo skrev:
Hmm...