Väldigt.hosse skrev:Kongo skrev:Spakar kan du va själv!hosse skrev:Kongo skrev:Kongo skrev: Fö ang. att stämmare kan vara fel - på min Korg DT10 måste jag stämma en röd lampa över grönt för att det ska vara rätt...Hmm...hosse skrev:Korg DT10 använder jag. Funkar fint och känns mer stabilt än Pitchblack. Guranisten har en sån men den dog under en mörk spelning och vi fick be om mer ljus på scenen för att hitta den (han klippte en sträng och fick byta gura).
Guranisten har alltså en Pitchblack. Och jag har en DT10 som stämmer fint när det lyser grönt. Jag tror du har skit bakom spakarna.
Bli inte spak nu.
Era bästa pedalstämmare-tips!
- Kongo
- Medlem+
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
- mikkejohansson
- Medlem++
Kongo skrev: Fö ang. att stämmare kan vara fel - på min Korg DT10 måste jag stämma en röd lampa över grönt för att det ska vara rätt...
Då har du kommit åt kalibreringen på nåt vis och ställt in den på typ 438 i stället för 440 - kolla i manualen (måste finnas på nätet nånstans) och se hur du ändrar tillbaka!
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Har en korg pitchblack på mitt pedalbord. Är väldigt nöjd med den.
Har nästan alltid en sån här med mig också:
http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=163455
Har nästan alltid en sån här med mig också:
http://www.4sound.se/itempg.aspx?artno=163455
-
- Medlem++
Hm, DT10:an, går den att köpa fortfarande? Har fått för mig att den var typ föregångaren till Pitch black. Om den inte går att köpa ny så faller den bort eftersom jag inte orkar leta beggat efter en stämmare.
En stämgaffel har jag som skräpar runt nånstans hemma, men det känns onödigt för min del faktiskt.
En stämgaffel har jag som skräpar runt nånstans hemma, men det känns onödigt för min del faktiskt.
- Peppar
- Medlem+
- Kontakt:
- Johanivansson
- Medlem+
Använder Pitchblack och Pitchblack+. Den sista är nyinköpt och funkar väldigt bra. Har två inputs, och ett skönt semistrobe-mode som är rätt användbart. Jag är rätt konservativ när det gäller displayen, men detta funkar bra:Peppar skrev:Använder en Pitch Black. extremt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=FDrNr6Nq ... re=related
- Daionsavage
- Medlem++
Har du så bra gehör att du plockar A440 ur luften??Kultivator skrev:Hm, DT10:an, går den att köpa fortfarande? Har fått för mig att den var typ föregångaren till Pitch black. Om den inte går att köpa ny så faller den bort eftersom jag inte orkar leta beggat efter en stämmare.
"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Medlem++
Ingen som helst aning faktiskt!Daionsavage skrev:Har du så bra gehör att du plockar A440 ur luften??

Johan: Oj, vilket monster! Hur mycket dyrare är en sån jämfört med en vanlig, och hur mycket bättre är den? Är det liksom en avgörande kvalitetskillnad?
- BassiLow
- Medlem++
+1mikkejohansson skrev:Pitch Black. Liten, billig, tydlig, bra, true bypass. Nog sagt.
nuff said

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Klumpigt att alltid ha en stämaparat i fickan. Du behöver aldrig oroa dig för att få slut på batteri. Stämgaffeln är ett av mina bästa köp. Den har jag nästan alltid med mig. När jag har gigg, så har jag antingen med mig pedalbordet med en pitchblack, eller en lös stämaparat, också korg. Men att gå utan stämgaffel känns otänktbart. Den är så smidig, och så användbar.Kultivator skrev:Ingen som helst aning faktiskt!Daionsavage skrev:Har du så bra gehör att du plockar A440 ur luften??Antagligen inte. Men vad jag menade var att, varför släpa på en stämgaffel om man har en stämapparat som stämmer rent?
edit: slarvfel
Senast redigerad av Nick den fre 03 jun 2011, 18:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem++
Det är sant, den tar inte mycket plats. Det är ju ett bra tips, om jag hittar den jag har så får den åka ner i gigbagen! Jag brukar vara noga med att kolla att batterierna har kraft kvar, men det kan ju hända annat också!Nick skrev:Klumpigt att alltid ha en stämaparat i fickan. Du behöver aldrig oroa dig för att få slut på batteri. Stämgaffeln är ett av mina bästa köp. Den har jag nästan alltid med mig. När jag har gigg, så har jag antingen med mig pedalbordet med en pitchblack, eller en lös stämaparat på korg. Men att gå utan stämgaffel känns otänktbart. Den är så smidig, och så användbar.Kultivator skrev:Ingen som helst aning faktiskt!Daionsavage skrev:Har du så bra gehör att du plockar A440 ur luften??Antagligen inte. Men vad jag menade var att, varför släpa på en stämgaffel om man har en stämapparat som stämmer rent?

- Johanivansson
- Medlem+
Jag köpte beggad på tgt11 för 650 eller nåt. Kvaliteten är nog densamma, men jag personligen har ganska stor användning av två inputs.Kultivator skrev:Ingen som helst aning faktiskt!Daionsavage skrev:Har du så bra gehör att du plockar A440 ur luften??Antagligen inte. Men vad jag menade var att, varför släpa på en stämgaffel om man har en stämapparat som stämmer rent?
Johan: Oj, vilket monster! Hur mycket dyrare är en sån jämfört med en vanlig, och hur mycket bättre är den? Är det liksom en avgörande kvalitetskillnad?
- Johanivansson
- Medlem+
-
- Medlem++
- Smygbas
- Medlem+
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
-
- Medlem
On a different note...
...jag kör med en Peterson VS-1 från en lineutgång på stärkaren, med den uppenbara nackdelen att jag inte kan stämma tyst, men med den lilla fördelen att jag kan stämma en sträng "i flykten" under en låt (och att det är en riktigt bra stämapparat IMHO). Nu tänkte jag skaffa en stämpedal och funderar på Pitchblack men skulle vilja ha stämfunktionen aktiv samtidigt som den släpper igenom signal hela tiden - och kunna muta signalen med pedalknappen om/när jag vill. Gör Pitchblack det tricket, eller vet församlingen om det finns någon annan bra stämpedal som gör det?

...jag kör med en Peterson VS-1 från en lineutgång på stärkaren, med den uppenbara nackdelen att jag inte kan stämma tyst, men med den lilla fördelen att jag kan stämma en sträng "i flykten" under en låt (och att det är en riktigt bra stämapparat IMHO). Nu tänkte jag skaffa en stämpedal och funderar på Pitchblack men skulle vilja ha stämfunktionen aktiv samtidigt som den släpper igenom signal hela tiden - och kunna muta signalen med pedalknappen om/när jag vill. Gör Pitchblack det tricket, eller vet församlingen om det finns någon annan bra stämpedal som gör det?
- Wall
- Medlem+
Super +:ar TC Polytune.
Har du eller någon i bekantskapskretsen en iPhone
kan du ju alltid ladda ned PolyTune appen.
Du kommer snabbt glömma (läs förkasta) äldre tröttare golvmodeller.
En riktigt bra och framförallt snabb och tydlig stämmare.
Hälsar,
/Wall
Har du eller någon i bekantskapskretsen en iPhone

Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
-
- Medlem
...hur menar du att den skulle ersätta en pedal?Wall skrev:Har du eller någon i bekantskapskretsen en iPhonekan du ju alltid ladda ned PolyTune appen.

Eller svarade du någon annan?
- Wall
- Medlem+
Re: Era bästa pedalstämmare-tips!
Super +:ar TC Polytune.Kultivator skrev:Hej! Jag slarvade bort min stämapparat på ett gigg nyligen och tänkte därför köpa en pedalstämmare så fort jag har lite pengar.
Korg Pitchblack eller Boss' modell, vad den nu heter, är väl de som ligger bäst till, men jag upptäckte att Tysken hade en hel svärm av olika pedaler, finns det kanske någon som testat någon annan stämpedal och föredrar den framför de två "klassiska" alternativen? Fanns ju bl.a. nån Peterson-modell som visserligen var rätt pricey...
Tacksam för tips!
Har du eller någon i bekantskapskretsen en iPhone kan du ju alltid ladda ned PolyTune appen.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- -rally-
- Medlem
Har en Pitchblack nu efter att ha blivit bestulen på min Boss TU3.
Tycker att Pitchblacken har det absolut skönaste svepet att stämma efter. Med mina mått mätt visar i alla fall såpass rätt att jag nog får skylla resterande surhet på mina feta fingrar och min kassa teknik. Ett minus dock. Jämfört med Bossen så upplever jag att den triggar den sämre när jag kör nerstämt femsträngat. Det kan bli lite fladdrigt. Där var Bossen kunglig. DT 10:an har jag alltid tyckt känns lite för klumpig;)
Spelar du metal skulle jag rekommendera att kolla in bossen, annars är det definitivt +1 på Pitchblack
Tycker att Pitchblacken har det absolut skönaste svepet att stämma efter. Med mina mått mätt visar i alla fall såpass rätt att jag nog får skylla resterande surhet på mina feta fingrar och min kassa teknik. Ett minus dock. Jämfört med Bossen så upplever jag att den triggar den sämre när jag kör nerstämt femsträngat. Det kan bli lite fladdrigt. Där var Bossen kunglig. DT 10:an har jag alltid tyckt känns lite för klumpig;)
Spelar du metal skulle jag rekommendera att kolla in bossen, annars är det definitivt +1 på Pitchblack

- Bassplaya
- VIP medlem
Har en pitchblack och lirar metal. Nu stämmer jag basen BEAD men i mitt förra band stämde jag AEAD. Upplevde aldrig några problem med att droppa B-strängen till A.-rally- skrev:Har en Pitchblack nu efter att ha blivit bestulen på min Boss TU3.
- macahan
- Medlem+++
Jag har haft en dt10 som jag tyckte fladdrade för mycket, jag har tillgång till en pitchbkack som jag inte tycker ger tillräcklig nogrannhet eftersom jag stämmer "falskt" på vissa toner för att kompensera bandslitage på en av basarna. Det känner inte riktigt pitchblacken av. Däremot kör jag en polytune och jag har nog aldrig haft roligare när jag stämt mitt instrument. Men den har högre känslighet än pitchblacken i entonsläget vilket passar mig. TU2 har jag ingen erfarenhet av. Jag stämmer EADG.
- inber
- VIP medlem
Du kan sätta stämgaffeln över en av mikarna på basen. Då låter det i högtalaren. Att bara sätta stämgaffeln mot baskroppen ger en viss förstärkning, men fjuttig dito.Smygbas skrev:Hm, hur fungerar det med stämgaffel till elbas? Jag bara stämt akustiska instrument med den. Får man samma respons om man sätter en stämgaffel mot elbasen? Det kan man väl inte få, om inte basen är så bra stämd så att övertonerna matchar gaffeln någorlunda?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Jag gick i många år och hade inte någon stämapparat alls. Fick vigga av gitarristen om det skulle stämmas inför gig. Så köpte jag en sån där AMPEG med stämmare i själva stärkaren. Smidigt. Efter det fick jag ordning på pedalbordet och satte en PITCHBLACK först i kedjan. Nu har jag ju köpt ett moster till studion hemma. En ELEVEN RACK...inbyggd stämapparat. Har alltså gått från ingen stämning till dålig stämning och nu till trippel stämning.
Bra jobbat, Tarzan!
Bra jobbat, Tarzan!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}