Jag blir så trött...................! Slaptips sökes igen!
-
- Medlem
Jag blir så trött...................! Slaptips sökes igen!
Nu måste jag få till det här!
Jag brukar ha lätt för mig när det gäller att lära mig musikaliska grejer, men kontraslap-koden vill liksom inte ha mig trots en långt tids försök!
Jag har kollat Youtube t.ex. men mitt dilemma är att när jag landar på greppbrädan gör alla metoder jag provat så förbaskat ont! Hur landar man så att det är uthärdligt?
Jag tycket det funkar bra när man griper strängen men som sagt- landningen!
Hjälp- någon!!!!!!!!!!!
Groovescience
Jag brukar ha lätt för mig när det gäller att lära mig musikaliska grejer, men kontraslap-koden vill liksom inte ha mig trots en långt tids försök!
Jag har kollat Youtube t.ex. men mitt dilemma är att när jag landar på greppbrädan gör alla metoder jag provat så förbaskat ont! Hur landar man så att det är uthärdligt?
Hjälp- någon!!!!!!!!!!!
Groovescience
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Jag blir så trött...................! Slaptips sökes ige
Jag skulle nog föreslå att du tar några lektioner från någon som är bra på detta istället för att kolla på YouTube-klipp. Ibland kan det vara bra att vara i samma rum som läraren så att man i detalj kan se hur han gör och ställa frågor om sin egen teknik...... Små ändringar i tekniken kan göra en drastisk skilland. Så skulle jag göra.groovescience skrev:Nu måste jag få till det här!
Hjälp- någon!!!!!!!!!!!
Groovescience
Allt gott.
MVH//J
- Daionsavage
- Medlem++
-
- Kontot är inaktiverat
Re: Jag blir så trött...................! Slaptips sökes ige
Analyserade min egen landningsteknik och precis vid inflygningen hargroovescience skrev:
Hur landar man så att det är uthärdligt?
Hjälp- någon!!!!!!!!!!!
Groovescience
jag en fingertoppsvinkel på cirka 45 grader.
Efter kontakt med greppbrädan vrids fingertopparna in så
strängen kan greppas. Valkarna sitter snett framåt på höger sida av
fingertopparna sett från nagelsidan så dragsnärten går alltså lite snett
utåt höger.
Minns att jag dammade i fingertopparna rakt ner i greppbrädan
när jag var nybörjare och det var ikke så skönt.
Uppstod blodvite vid något tillfälle...
Har du mjuka strängar typ senor eller nylon kan du
ha rätt hög stränghöjd. 12-14mm.(E-sträng något lägre än resten)
Ger bra grepp om strängarna och man kan vara rätt hårdhänt.
Ganska värdelöst vid pizzicatospel dock.
Kör du solostålisar är nog en stränghöjd på runt 9-11mm rätt lagom.
Orkestrala stålsträngar är inte så lämpliga för slap.
- Svensson
- Forumvärd
-
- Kontot är inaktiverat
-
- Medlem
Hej, igen!
Svensson, Svensson, du ständige pålitlige mentor!
Har varit borta härifrån länge!
Groovescience
Groovescience
Svensson skrev:Ja hur landar du med handen? Är det fingertopparna som gör ont eller själva handen? Om det gör ont i fingertopparna så landar du fel.
- Svensson
- Forumvärd
Re: Hej, igen!
Hmm vet inte hur jag ska tolka det där riktigtgroovescience skrev:Svensson, Svensson, du ständige pålitlige mentor!
Groovescience
Svensson skrev:Ja hur landar du med handen? Är det fingertopparna som gör ont eller själva handen? Om det gör ont i fingertopparna så landar du fel.

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Svensson
- Forumvärd
Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
-
- Medlem
Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
Absolut men går det att maila så pass stora filer?Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
- Daionsavage
- Medlem++
tips: http://www.dropbox.comgroovescience skrev:Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
Absolut men går det att maila så pass stora filer?Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
tips2: höj stränghöjden en millimeter... jag hade fel i första posten. Men precis som Candyman säger: då har man en setup för slapspel och inte för så mycket annat.

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
-
- Medlem
Hej, Daionsavage!
Hur gör jag för att komma åt "dropbox-filerna?" Det funkade inte så bra- antagligen gjorde jag något fel!
Groovescience ("have double-bass- wanna slap!!!!")
Hur gör jag för att komma åt "dropbox-filerna?" Det funkade inte så bra- antagligen gjorde jag något fel!
Groovescience ("have double-bass- wanna slap!!!!")
Daionsavage skrev:tips: http://www.dropbox.comgroovescience skrev:Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
tips2: höj stränghöjden en millimeter... jag hade fel i första posten. Men precis som Candyman säger: då har man en setup för slapspel och inte för så mycket annat.
- Mr_Moore
- Medlem
Lider inte av det att jag får ont, det låter helt enkelt bara dåligt.Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
Å andra sidan har jag hållit på i drygt en vecka nu, så kanske får ge det lite tid.
Men dom där instruktions filmerna skulle vara intressanta.
Är det något som du vill dela med dig av Svensson?