Finns det nån enkel handledning för en kanske blivande elkontradomptör?
Grepp/setup å så... om det nu behövs eller om det bara är att lira på och leta upp tonerna
Bra de grundläggande basic grejerna.
Kontrabas för Dummies
- anli
- VIP medlem
Kontrabas för Dummies
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Smygbas
- Medlem+
Det mest basic är väl att bara har en heltons avstånd i handen när man spelar.
Dvs, lös Gsträng, 1:an på Ab, 2:an på A, 4:an (med 3:an bakom som stöd) på Bb.
Det är så de flesta spelar. En del spelar helt fyrfingersteknik a la Rabbath, och roterar då över tummen på baksidan. Då håller man tummen i mitten av handen. Det vanligaste är dock att man har tummen någonstans mellan 1:an och 2:an.
En bra övning för att få in detta är att spela kvinter i en hand, samt att spela mollterser i en hand.
Dvs, lös Gsträng, 1:an på Ab, 2:an på A, 4:an (med 3:an bakom som stöd) på Bb.
Det är så de flesta spelar. En del spelar helt fyrfingersteknik a la Rabbath, och roterar då över tummen på baksidan. Då håller man tummen i mitten av handen. Det vanligaste är dock att man har tummen någonstans mellan 1:an och 2:an.
En bra övning för att få in detta är att spela kvinter i en hand, samt att spela mollterser i en hand.
- BBQV
- Forumvärd
- fieldflower
- Hedersmedlem
Tejp...
En dutt markeringstejp på sidan av halsen vid 5:e "band" (fler vid behov, men det är nog bra att köra med så få som möjligt så man inte bara tjuvkikar hela tiden).
Jag tyckte grepp och sånt föll sig ganska naturligt då man bara satte igång, men det är klart att lite teoretisk kunskap inte sitter i vägen.
Saknar min kontra...
En dutt markeringstejp på sidan av halsen vid 5:e "band" (fler vid behov, men det är nog bra att köra med så få som möjligt så man inte bara tjuvkikar hela tiden).
Jag tyckte grepp och sånt föll sig ganska naturligt då man bara satte igång, men det är klart att lite teoretisk kunskap inte sitter i vägen.
Saknar min kontra...

Medlem i PB50+
- Smygbas
- Medlem+