Använda distpedal till gitarr till basen?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Använda distpedal till gitarr till basen?

Inlägg av hedling »

Undrar helt enkelt om det går att använda en distpedal som är till gitarr till en bas? Är det nån skillnad? Blir ljudet sämre? Anledningen är att ja får en sån pedal riktigt billigt men har ju ingen användning för den annars, gör ju inte så mycket nytta till en akustisk :wink:
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Risken är överhängande att din bas kommer implodera, halsen gå av och all elektronik brinna upp.

:)

Nej då, men det är klart skiftande vilka resultat du kommer att få med distpedaler menade till gitarr. En del har inbyggt att de skär i basen för att ge ett lite "distinktare" gitarrljud och de kommer ju kapa mycket av ditt bassound, medan andra kan funka rätt bra!

Vad är det för pedal du har på gång?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

oh shit!

Det jag vet om den är att det är en lila Behringer med tre rattar, Drive, Tone och Level. Är väl något billigt men och helt klart en struntsumma pengar så kanske värt att testa ändå? I annat fall blir den väl liggandes! förstärkare tar ingen stryk? Inga konstiga signaler som den inte klarar?
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

hedling skrev:oh shit!

Det jag vet om den är att det är en lila Behringer med tre rattar, Drive, Tone och Level. Är väl något billigt men och helt klart en struntsumma pengar så kanske värt att testa ändå? I annat fall blir den väl liggandes! förstärkare tar ingen stryk? Inga konstiga signaler som den inte klarar?
Nejdå. Det är ingen jätteskillnad rent tekniskt mellan en gitarrförstärkare och en basförstärkare mer än effekten och frekvenskurvan/EQ-egenskaperna. Så om pedalen funkar och är avsedd till en gitarrförstärkare så funkar den till basen. Med reservationen då att gitarrpedaler ibland kapar bas, som mikkejohansson nämnde.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Ja då är det väl bara att testa o hoppas att det låter bra! tack för så snabba svar.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Hoppas bara du menar VÄLDIGT billigt...femti kronor är max vad man bör betala för en beggad pedal i Behringers enklare serie (150-220kr nypris). Kan låta ok i vissa fall men bygget är under ALL kritik...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

haha han ville bara ha en öl nångång för det så mycket ger jag inte, var mest smidigheten att känna honom och leverans till dörren :) Anade att det var nåt billigt skräp men trodde iallafall att den skulle vara lite dyrare.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

hedling skrev:haha han ville bara ha en öl nångång för det så mycket ger jag inte, var mest smidigheten att känna honom och leverans till dörren :) Anade att det var nåt billigt skräp men trodde iallafall att den skulle vara lite dyrare.
Möjligen en väldigt billig öl...
Hade en lila distpedal från berhinger förut. Den var inte så rolig. Kommer dock inte ihåg vad den hette.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Fick en tube dist och en ultra metal, gick o ratta till ett skapligt ljud men...

... ett asgarv senare så undrar jag om dom ändå inte hör hemma i soptunnan :lol:
Så nu är det beprövat och behövs nog inte göras om, men dom får nog finnas kvar i nån låda nånstans ändå.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Jag har en sådan Behringer-pedal, dist till gitarr. Helt jävla värdelös. Släng skiten.
| Fender | Mesa |
Skriv svar