Ström!

Prata om effekter och pedaler
randyblakk
Nykomling

Ström!

Inlägg av randyblakk »

Hallå!

Jag har tänkt köpa en strömfördelare typ Fueltank, powerplant etc. Nu till min fråga:

En del pedaler drar 200ma och ibland 800ma och dosan levererar oftast max 150ma. Vad händer om man matar med för lite ampere? Pajar pedalen eller strömfördelaren?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Inget pajar men pedalen kan funka sämre eller inte alls.

Fast kolla dina siffror, de flesta vanliga pedaler drar betydligt mindre och de flesta strömförsörjare ger oftast mer än 150mA...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Som jag ser det, finns det ingen anledning att köpa ett aggregat som lämnar för lite ström. Varför ska du köpa en som lämnar 150 mA? Det är ju som en piss i Nilen. När jag tittar på Clas Ohlsons billigaste grejor så lämnar de 9V/1A för 129 spänn.

Jag tittade också på T-Rex Fuel Tank och det lämnar totalt 1,5 A fördelat på tio utgångar, om jag räknade rätt. Alltså tio gånger mer än du nämnde.

Lös problemet genom att hälla lite pengar över det, är mitt enklaste tips. Nätaggregat håller i trettio år eller mer. Oavsett vad du får betala, så blir det billigt per gig eller per dag eller hur du nu räknar.

Annars är det, som mikkejohansson nämnt, få pedaler som drar mer än några tiotals milliampere. Undantagen är effekter med rör i, som kan dra både en och två ampere. Det går åt mycket ström för att värma de där glasburkarna.

Så jag undrar även jag om du verkligen tänkt rätt.

Se till att du köper något med isolerade utgångar och känn lugnet i övrigt. Strömmen kommer att räcka såvida inte alla dina pedaler innehåller rör.

Det finstilta:

Men om du nu redan köpt något klent, så gäller detta:

Det som (antagligen) händer om du tar ut för mycket ström är att aggregatet inte riktigt orkar hålla spänningen uppe, utan du får ut något lägre spänning och dessutom sämre filtrerad. Du kan se det som att istället för 9 V ren spänning så får du ut 8,5 V hackig. Det kan uppstå lite brus eller brum.

Kanske. Och du kanske hör det. Kanske, som sagt.

(Och ta inte spänningsnivåerna bokstavligt, jag försökte vara lite pedagogisk.)

Dessutom blir aggregatet lite varmare än konstruktören tänkt sig och det är väl inte så bra i långa loppet, men allt är en fråga om hur mycket och hur länge.

Sannolikheten att pedalerna går sönder av för låg spänning är ganska nära noll. Däremot kommer de kanske att dista tidigare. Du kanske rentav gillar ljudet... :wink:

Däremot vad som kan hända är att du pajar aggregatet om du tar ut alldeles för mycket ström. Teoretiskt sett skulle det kunna innebära att det kommer ut något annat än 9 V likspänning och att pedalerna då pajar som en följdeffekt av det.

Men i verkligheten lär det inte inträffa.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar