ART Tube MP "kraxar", varför då?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
ART Tube MP "kraxar", varför då?
Hej
Jag har införskaffat en ART Tube MP och har använt den en stund ikväll till inspelning av både bas och sång. Efter en stund med sånginspelning så började den plötsligt "kraxa" och den gröna lysdioden blinkar emellanåt i röd elak nyans. På inspelningssidan av min utrustning peakar insignaler och det inspelade ljudet blir typisk digital distortion.
Är det någon PB:are som har upplevt samma sak med sin ART Tube MP?
Givetvis kopplade jag ur den fantommatade micken och stängde av MP:n. En stund senare kopplade jag in strömmen till MP:n igen och lät den bara stå på tomgång utan vare sig in- eller utsignal. Efter en liten stund (några minuter) börjar lysdioden blinka till röd nyans igen...
/MrBaloo
Jag har införskaffat en ART Tube MP och har använt den en stund ikväll till inspelning av både bas och sång. Efter en stund med sånginspelning så började den plötsligt "kraxa" och den gröna lysdioden blinkar emellanåt i röd elak nyans. På inspelningssidan av min utrustning peakar insignaler och det inspelade ljudet blir typisk digital distortion.
Är det någon PB:are som har upplevt samma sak med sin ART Tube MP?
Givetvis kopplade jag ur den fantommatade micken och stängde av MP:n. En stund senare kopplade jag in strömmen till MP:n igen och lät den bara stå på tomgång utan vare sig in- eller utsignal. Efter en liten stund (några minuter) börjar lysdioden blinka till röd nyans igen...
/MrBaloo
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ja, kanske det. Jag är ju inte rör-expert på något sätt, men det verkar som om enheten blir ganska varm, och då uppstår "kraxen". Det är ju fortfarande garanti på enheten, så jag kanske får höra med försäljaren.Nick skrev:Konstigt. Inte haft problem med min.
Röret som är trasigt kanske?
mvh
MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- cub
- Medlem++
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ok, min MP blir inte heller stekvarm, men ganska varm ändå. Förmodligen är det något annat som är galet i enheten. Jag får helt enkelt returnera MP:n och erhålla en ny inom garantitiden.cub skrev:Hyfsat varm kan jag tycka, det sitter ändå ett rör som lyser när den är igång. Fast inte så man steker ägg på den, då kanske det är nåt fel.mrbaloo skrev:Förresten, blir MP:n varm under normala driftsförhållanden?Nick skrev:Konstigt. Inte haft problem med min.
/MrBaloo
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Märkligt! Jag provkörde min MP i går kväll för att göra ett "sista" test innan jag helt reklamerar produkten. Visst, lysdioden blinkade till i rött alldeles suprtkort efter jag startat den. Sedan blinkade den till när jag tryckte in en teleplugg i ingångsjacket. "Helt, ok", tänkte jag, det brukar ju knastra i ögonblicket då man pluggar i kablar.
Sedan lät jag den stå på tomgång i någon timme för att se om den börjar kraxa omotiverat. Men nix, inte ett krax vad jag kunde se på dioden. Den lyste grönt och stabilt hela tiden.
Därefter tog jag fram en ackegura och pluggade i den för att spela en stund. Inte ett krax så lång mitt öra nådde. Superbra, igen!
Dessutom blev enheten bara ljummen, inte stekhet.
Jag skall nu testa MP:n lite mer i inspelningssammanhang. Kanske skall jag spela in en gitarr och elbas på tre kanaler vardera för att kunna jämföra ljudet hos intrumenten var för sig, tillsammans, direkt lajnat, via MP:n och uppmickat mikrofon.
/MrBaloo
Sedan lät jag den stå på tomgång i någon timme för att se om den börjar kraxa omotiverat. Men nix, inte ett krax vad jag kunde se på dioden. Den lyste grönt och stabilt hela tiden.
Därefter tog jag fram en ackegura och pluggade i den för att spela en stund. Inte ett krax så lång mitt öra nådde. Superbra, igen!
Dessutom blev enheten bara ljummen, inte stekhet.
Jag skall nu testa MP:n lite mer i inspelningssammanhang. Kanske skall jag spela in en gitarr och elbas på tre kanaler vardera för att kunna jämföra ljudet hos intrumenten var för sig, tillsammans, direkt lajnat, via MP:n och uppmickat mikrofon.
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ok, enheten skall bli lite varm i normalfallet.
Igår körde jag min MP ganska länge och spelade både gitarr och bas genom den. Då fungerade den alldeles perfekt hela tiden, inget kraxande alls. Bara ett bra levererat ljud!
Förresten, hur fungerar det här med rör i förförstärkare egentligen; behöver man "spela in" ett nytt rör? Skall man hantera MP-enheten på något speciellt sätt (förutom normal aktsamhet och utsätta den för stötar och slag) när man startar och stänger av den med 9V-adaptern?
Ursäkta min okunnighet när det gäller det här med rör-historier...
/MrBaloo
Igår körde jag min MP ganska länge och spelade både gitarr och bas genom den. Då fungerade den alldeles perfekt hela tiden, inget kraxande alls. Bara ett bra levererat ljud!
Förresten, hur fungerar det här med rör i förförstärkare egentligen; behöver man "spela in" ett nytt rör? Skall man hantera MP-enheten på något speciellt sätt (förutom normal aktsamhet och utsätta den för stötar och slag) när man startar och stänger av den med 9V-adaptern?
Ursäkta min okunnighet när det gäller det här med rör-historier...

/MrBaloo
-
- Medlem+
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Asch, för några veckor började min Tube MP kraxa och låta illa vid inspelning igen. Så nu var måttet rågat, nu kände jag att det skulle bli reklamation.
Vips så hade jag en ny Tube MP hemma! Den var inte blanksvart utan en lite mattsvart (lite gråaktig) i färgen. Undrar om det är någon annan skillnad än bara färgen.
Men nu verkar allt fungera som det skall. Den låter bra till basen och agerade dessutom DI-box igår under en konsertkväll. Perfekt!
Inget kraxande alls.
/MrBaloo
Efter inspelningen råkade vi stöta till mikstativet och vår Milab-mick (DC-96C) rasade i backen. Skyddsgallret såg ut som en krockad bil, men som tur var, var det bara att knycka ut gallret igen och micken såg nästan ny ut igen. Puh! En dyr mick vill man inte krascha i backen... Den låter bra och jag hoppas att inget annat pajjade i micken.
Vips så hade jag en ny Tube MP hemma! Den var inte blanksvart utan en lite mattsvart (lite gråaktig) i färgen. Undrar om det är någon annan skillnad än bara färgen.
Men nu verkar allt fungera som det skall. Den låter bra till basen och agerade dessutom DI-box igår under en konsertkväll. Perfekt!
Inget kraxande alls.
/MrBaloo
Efter inspelningen råkade vi stöta till mikstativet och vår Milab-mick (DC-96C) rasade i backen. Skyddsgallret såg ut som en krockad bil, men som tur var, var det bara att knycka ut gallret igen och micken såg nästan ny ut igen. Puh! En dyr mick vill man inte krascha i backen... Den låter bra och jag hoppas att inget annat pajjade i micken.
- basmartin
- Medlem+++
Kan dock rekommendera att byta röret mot ett JJ. ART:en kostar typ 400:-, så jag tror knappast att de satt in ett rör av någon höjdarkvalle.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Tack för tipset!basmartin skrev:Kan dock rekommendera att byta röret mot ett JJ. ART:en kostar typ 400:-, så jag tror knappast att de satt in ett rör av någon höjdarkvalle.
Typ en så här: http://www.thomann.de/se/jj_nn003_roehre_ecc83s.htm ?
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Tro det eller ej, men jag fick faktiskt behålla den felaktiga Tube MP:n. Så nu har jag bytt rör i den. Och den låter fantastiskt när man har den som pre-amp till basen. Har spelat en stund och inte ett "krax" så långt örat nådde. Bas -> Tele in -> Tube MP -> Tele ut -> Basförstärkare.
Ok, prova att spela in med den. Efter en stund verkar det som om kraxet är tillbaka. Surt sa räven!!! Dynamisk mick -> XLR in -> Tube MP -> XLR ut -> Inspelning
Nu när jag tänker efter, det är ganska samma kraxande som min Cirrus spottar ur sig (http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4721 ... sc&start=0). Så löser jag Cirrus-problemet genom att byta kondingar kanske jag kan lösa MP-problemet också!
/MrBaloo
Ok, prova att spela in med den. Efter en stund verkar det som om kraxet är tillbaka. Surt sa räven!!! Dynamisk mick -> XLR in -> Tube MP -> XLR ut -> Inspelning
Nu när jag tänker efter, det är ganska samma kraxande som min Cirrus spottar ur sig (http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4721 ... sc&start=0). Så löser jag Cirrus-problemet genom att byta kondingar kanske jag kan lösa MP-problemet också!
/MrBaloo