frikyrkorocksvängen
- anli
- VIP medlem
frikyrkorocksvängen
Hört uttrycket nämnas i trådar då och då, senast i 200071 :s presentation.
Har åldern inne men fattar inte vad ni menar... frikyrka och rock på 70-talet? Berika mig med kunskap!
Har åldern inne men fattar inte vad ni menar... frikyrka och rock på 70-talet? Berika mig med kunskap!
- ferm
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
Jag vet inte hur pass berikad du blir av detta och inte heller hur korrekt det är men;
I frikyrkorna har ju musicerandet varit ett stort inslag under alla år. Men under rätt lång tid så skulle det bara förekomma "kyrklig" musik, till skillnad från sån musik som spelades på "dåliga" ställen. I början (alltså runt 1900 och ett tag framåt) skulle det inte spelas fiol, sen när det började dyka upp nåt vulgärt som kallades jazz skulle man inte spela saxofon och så vidare.
Så småningom insåg väl fler och fler att det inte fanns nån logik i detta så i slutet på 60-talet när många började få upp ögonen för frihet i olika former och man började tänka mer själv så lossnade ju mycket. Och då menar jag inte bara inom kyrkorna utan i samhället i stort.
Kombinationen av att man i kyrkorna haft en lång tradition av mycket musicerande, plus att många, inte minst barn och ungdomar, var vana att framträda på olika sätt gjorde att det plötsligt uppstod en massa band av olika kvalitet. Eftersom det fanns ett uppdämt behov blev det ganska snabbt gott om speltillfällen.
En hel del av de här banden höll mycket hög klass och tog sig utanför de kyrkliga väggarna. Jag har en känsla av att om man ser på musiker som yrkesgrupp och kollar födda mellan 1950 och 1965 så är folk med frikyrkobakgrund rejält överrepresenterade jämfört med de flesta andra yrken. Möjligen med undantag av frikyrkopastorer.
På 70-talet och kanske längre tror jag att frikyrkorna hade en liknande betydelse som de kommunala musikskolarna haft på senare år. Innan de började skära ned på dem igen...
Mycket ord, ber om ursäkt men du frågade ju Anli.
Musikaliskt var det nog inte någon särskild genre, de första åren var det nog texterna som var den stora skillnaden. Det var allt från "riktig" hårdrock till fusion och pop.
Mycket av det som hände i frikorkyrörelsen har direkta paralleller till vänsterrörelsen under samma tid.
I frikyrkorna har ju musicerandet varit ett stort inslag under alla år. Men under rätt lång tid så skulle det bara förekomma "kyrklig" musik, till skillnad från sån musik som spelades på "dåliga" ställen. I början (alltså runt 1900 och ett tag framåt) skulle det inte spelas fiol, sen när det började dyka upp nåt vulgärt som kallades jazz skulle man inte spela saxofon och så vidare.
Så småningom insåg väl fler och fler att det inte fanns nån logik i detta så i slutet på 60-talet när många började få upp ögonen för frihet i olika former och man började tänka mer själv så lossnade ju mycket. Och då menar jag inte bara inom kyrkorna utan i samhället i stort.
Kombinationen av att man i kyrkorna haft en lång tradition av mycket musicerande, plus att många, inte minst barn och ungdomar, var vana att framträda på olika sätt gjorde att det plötsligt uppstod en massa band av olika kvalitet. Eftersom det fanns ett uppdämt behov blev det ganska snabbt gott om speltillfällen.
En hel del av de här banden höll mycket hög klass och tog sig utanför de kyrkliga väggarna. Jag har en känsla av att om man ser på musiker som yrkesgrupp och kollar födda mellan 1950 och 1965 så är folk med frikyrkobakgrund rejält överrepresenterade jämfört med de flesta andra yrken. Möjligen med undantag av frikyrkopastorer.
På 70-talet och kanske längre tror jag att frikyrkorna hade en liknande betydelse som de kommunala musikskolarna haft på senare år. Innan de började skära ned på dem igen...
Mycket ord, ber om ursäkt men du frågade ju Anli.
Musikaliskt var det nog inte någon särskild genre, de första åren var det nog texterna som var den stora skillnaden. Det var allt från "riktig" hårdrock till fusion och pop.
Mycket av det som hände i frikorkyrörelsen har direkta paralleller till vänsterrörelsen under samma tid.
- 200071
- Hedersmedlem
Ytterligare en! Kul!ferm skrev:i min tidiga karriär på 60-talet spelade jag med tomas ernvik som andra här på forumet lirat med. Fast vi lirade blues, Toad.
tomas är en gammal kompis till mig från Värmland. När jag flyttade till Göteborg -74 var han den enda jag kände i hela stan. Har du någon kontakt med honom nu?
- 200071
- Hedersmedlem
Ajdå! Jo, jag kan göra ett försök.GrafZeppelin skrev:Skulle du kunna utveckla det lite? Låter intressant.200071 skrev: Mycket av det som hände i frikorkyrörelsen har direkta paralleller till vänsterrörelsen under samma tid.
Först och främst finns det paralleller i det långa perspektivet. Arbetarrörelse; frikyrkan; nykterhetsrörelsen (folkrörelserna), startade i det sena 1800-talet.
Om vi tar bort nykterhetsrörelsen som jag är sämst på så har frikyrkorna och vänsterrörelsen utvecklats genom delning undan för undan under 1900-talet. Alltifrån att de första grupperna som bröt sig ur Svenska kyrkan via en massa samfund ut till Livets Ord och andra extremare grupper respektive från Socialdemokraterna till kommunistpartier med fler och fler bokstäver (K, VPK, KPML, KPMLr).
Samtidgt som den trosvissa frikyrkorocken levde upp så kom proggrörelsen med sina extremt budskapsorienterade texter.
Inom både vänstern och frikyrkorocksgenerationen handlade det mycket om gemenskap, rättvisa och internationell solidaritet.
Och när den borgerliga individualismen tog över under senare delen av 80-talet så tappade både vänster och frikyrkorocksgenerationen initivativ, fattningen och fokus och försvann in i nowere.
Inte helt historievetenskapligt korrekt kanske men...
- 200071
- Hedersmedlem
Jo det är jag ganska övertygad om.GrafZeppelin skrev:Det var en mycket intressant jämförelse som jag inte tänkt på tidigare men som "makes sense"!
En tanke väcktes om att vi kanske ser en parallell till den borgerliga indivdualismen i alla framgångsideologier, vare sig de har religiösa förtecken eller inte?
Entreprenören som hjälte; Big Brother, Idol, Knutbygänget, Runar och så vidare är nog allt uttryck för samma "anda".
(Jag säger inte att allt är dåligt men ibland undrar man vad människan är/har blivit för slags djur egentligen).
Detta blev nästan OT på Off Topic också?

Frågan är besvarad och klar så det är nog ok om tråden lever sitt eget liv.200071 skrev: Jo det är jag ganska övertygad om.
Entreprenören som hjälte; Big Brother, Idol, Knutbygänget, Runar och så vidare är nog allt uttryck för samma "anda".
(Jag säger inte att allt är dåligt men ibland undrar man vad människan är/har blivit för slags djur egentligen).
Detta blev nästan OT på Off Topic också?
Huvva, det är lätt att bli nedslagen men det är väl bara att hoppas att solidaritetstanken inte är utdöd bara för att den anses "ute" i media osv.
En rolig detalj med just den här spretigheten inom den frikyrkliga msuikindustrin var att många av mina pingstvänner... pingstvänsvänner... ehhh... vänner inom pingstkyrkan hade just extremt spretiga skivsamlingar.
Allt gick ner så länge det var kristet, profan musik fanns oftast inte alls.
Med ett undantag: Toto! :blink:
Förklara det, den som kan!

- 200071
- Hedersmedlem
Jag är en obotlig optimist. Pendeln kommer svänga igen. Kanhända den nyåteruppväckta miljömedvetenheten kan bidra till att få upp ögonen för att vi faktiskt har ett gemensamt ansvar för det här lilla klotet vi snurrar runt på. Och att det innebär att vi får samarbeta i stället för att konkurrera ihjäl varann.GrafZeppelin skrev: Huvva, det är lätt att bli nedslagen men det är väl bara att hoppas att solidaritetstanken inte är utdöd bara för att den anses "ute" i media osv.
Fast det beror kanske på hur media kommer välja att hantera det framöver...

- 200071
- Hedersmedlem
En förklaring kan ju vara att de var så extremt oförargliga....GrafZeppelin skrev: En rolig detalj med just den här spretigheten inom den frikyrkliga msuikindustrin var att många av mina pingstvänner... pingstvänsvänner... ehhh... vänner inom pingstkyrkan hade just extremt spretiga skivsamlingar.
Allt gick ner så länge det var kristet, profan musik fanns oftast inte alls.
Med ett undantag: Toto! :blink:
Förklara det, den som kan!
Fast i mina kretsar var det också mycket Johnny Winter, Mountain, tidig Chicago...
- blackparkas
- Medlem++++
Att de frikyrkliga fastnade för Toto tror jag har sin grund i att det just fanns/finns många musiker inom pingströrelsen. Musikerna i församlingarna lyssnade på Toto för att det var duktiga musiker.
Det kanske vart mer ok för att man hade som ursäkt att de var så duktiga på sina instrument?
Sen så är det ju så att Toto var ganska populära under 80-talet... inte bara i frikyrkan...
Men det är nå´n sorts förklaring jag har, är uppväxt i pingstmiljön, men aldrig störtdiggat Toto... Är aningens för ung för det...
Det kanske vart mer ok för att man hade som ursäkt att de var så duktiga på sina instrument?
Sen så är det ju så att Toto var ganska populära under 80-talet... inte bara i frikyrkan...
Men det är nå´n sorts förklaring jag har, är uppväxt i pingstmiljön, men aldrig störtdiggat Toto... Är aningens för ung för det...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Det är sant, det börjar bli svårt även för den mest hårdnackade att ignorera klimatförändringarna osv... förhoppningsvis så har även intresset för den ytligare formen av egoism peakat nu.200071 skrev: Jag är en obotlig optimist. Pendeln kommer svänga igen. Kanhända den nyåteruppväckta miljömedvetenheten kan bidra till att få upp ögonen för att vi faktiskt har ett gemensamt ansvar för det här lilla klotet vi snurrar runt på. Och att det innebär att vi får samarbeta i stället för att konkurrera ihjäl varann.
Fast det beror kanske på hur media kommer välja att hantera det framöver...
Sen anledningen till att jag tog upp Toto var för att de har fört ett sånt sällsynt svinaktigt leverne med droger och groupies etc. Väl i klass med vilket rockband som helst och det ganska öppet.
Men jag tror också duktigheten och den oförargliga imagen ursäktade mycket.
Jagt tror att Totos genomslag i frikyrkopopen var för att - i alla fall utåt - medlemmarna i Toto var hela, rena, någorlunda kortklippta och lät bli att sjunga om sex, droger och annan ondska. Om det handlade om kärlek så var det snygga ballader som ingen kunde bli varken arg på eller rädd för!
Inga vassa kanter helt enkelt...
Så skulle det mesta vara inom frikyrkan, om man hårddrar det lite. Stick inte ut, gör LAGOM mycket väsen av dej, etc.
Precis som Toto.
Jag kom efterhand fram till att det inte riktigt var mitt sätt...
Inga vassa kanter helt enkelt...
Så skulle det mesta vara inom frikyrkan, om man hårddrar det lite. Stick inte ut, gör LAGOM mycket väsen av dej, etc.
Precis som Toto.
Jag kom efterhand fram till att det inte riktigt var mitt sätt...
- anli
- VIP medlem
Fascinerade att så många har "friskyrkobakgrund", dax för en enkät om detta 
Kollar jag i min uppväxt, privat omgivning och arbete så vet jag bara en handfull som jag stött på genom åren.
En ny okänd värld uppenbarar sig!

Kollar jag i min uppväxt, privat omgivning och arbete så vet jag bara en handfull som jag stött på genom åren.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Geddan
- VIP medlem
Beware!anli skrev:Fascinerade att så många har "friskyrkobakgrund", dax för en enkät om detta
We are everywhere!
We shall conquer the earth!!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman