USB-ljudkort för inspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Hemul
Nykomling

USB-ljudkort för inspelning

Inlägg av Hemul »

Hejsan!

Har suttit och börja lärt mig programmet Propellerheads Record. Nu har jag fått en mikrofon av en vän (AKG C1000S) som jag tänkte koppla in till datorn för inspelning. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på ett relativt billigt ljudkort, inget skräp bara.

Jag kör min mjukvara på mac.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Köp ett beggat Apogee Duet. Världens bästa ljudkort. INTE det billigaste. Men värt sina pengar. Jag brukar ofta propagera för att tänka långsiktigt vad det gäller ljudkort. Det är i stort ljudkortet som avgör ljudkvalitén på det man spelar in.

http://www.blocket.se/stockholm?q=Apoge ... &l=0&md=th

Om jag skulle köpa ett ljudkort för hemmabruk så skulle det definitivt bli ett Apogee Duet.
Hemul
Nykomling

Inlägg av Hemul »

Tack för snabbt svar!

Om man tänker sig mikrofonen till skillnad mot ljudkortet. Är det värt att köpa ett bra ljudkort till den här mikrofonen jag har? Jag är inte allt för duktigt på mikrofoner.
Är det värt att köpa något ljudkort för ca 1500 kr med två XLR-ingångar eller dylikt?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hemul skrev:Tack för snabbt svar!

Om man tänker sig mikrofonen till skillnad mot ljudkortet. Är det värt att köpa ett bra ljudkort till den här mikrofonen jag har? Jag är inte allt för duktigt på mikrofoner.
Är det värt att köpa något ljudkort för ca 1500 kr med två XLR-ingångar eller dylikt?
Ett Apogee Duet har två mikrofonpreamps inbyggt. Riktigt bra är dom också. Bara att koppla in och köra. Duet har även fantommatning inbyggt. Vilket en AKG C1000S behöver. Här är en länk till bruksanvisningen till Apogee Duet:

http://support.apogeedigital.com/assets ... sguide.pdf

Det finns givetvis många andra ljudkort som funkar bra men ad/da-konvertrarna är så satans bra på Apogees prylar. Och mickpreamparna är kanon. Otroligt mycket bättre än lågbudgetprylarna som finns ute på marknaden. Och det till åtminstone hyffsat rimliga pengar.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Sen finns Apogee one också om man klarar sig med en kanal
http://www.apogeedigital.com/products/one.php
Kanonljudkort som dessutom har en inbyggd mikrofon som är hyfsad, perfekt om du kör mac kostar runt 2100:-
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Iiiiiii! Jag är en idiot! Första Apogee Duet-kortet är ju inte USB utan Firewire......! Det nya Duet 2 är däremot USB. Svår att hitta beggad som det är nu då bara var någon ånad sedan Duet 2 började levereras. Så dyrare att köpa tyvärr. Men även detta är rackarns bra.

http://www.thomann.de/se/apogee_duet_2.htm

Läste inte rubriken helt verkar det som....... Det är ju USB-interface som efterfrågas. Hur som så röstar jag fortfarande för ett Duet. Och om datorn har Firewire så funkar det första Duet-kortet. Men man ska vara lite medveten om att Firewire är på väg bort så sakteliga. USB kommer finnas kvar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

M-audio Fast Track Pro.
1650:- på Thomann.
Funkar utmärkt till både Mac och PC, lättjobbat med helt ok preamps.
Har allt man behöver om man klarar sig med två monokanaler samtidig inspelning.

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_tr ... 41dc410a4e
Senast redigerad av TDHP den ons 06 jul 2011, 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Frågar du mig så hade jag investerat i en art tube MP och kört på det inbyggda ljudkortet i maccen.. om du har separata in och utgångar dvs.. det inbyggda ljudkortet är faktiskt inte alls dåligt..
Hemul
Nykomling

Inlägg av Hemul »

JanTheWhite: Mitt fel. Datorn har firewire också, det går minst lika bra. Har kollat runt nu en bra stund och funderat. Man blir ju galet sugen på denna vackra pärla (Apogee Duet). Pratade även nyss med en vän som har koll, han rekommenderade också Dueten.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hemul skrev:JanTheWhite: Mitt fel. Datorn har firewire också, det går minst lika bra. Har kollat runt nu en bra stund och funderat. Man blir ju galet sugen på denna vackra pärla (Apogee Duet). Pratade även nyss med en vän som har koll, han rekommenderade också Dueten.
Du lär inte bli besviken. Och jag håller tyvärr inte med macahan om att omvandlarna som sitter i en Mac från fabrik är bra. I jämförelse med det mesta är dom i bästa fall likvärdiga men i jämförelse med ett Duet så suger dom purjo. Och mickpreamparna i ett Duet är MYCKET bättre än förförstärkarna som sitter i en Art Tube MP. Tube MP är bra om man ser till vad den kostar men jag skulle personligen mycket hellre rekommendera dig att börja bygga upp ett system med BRA prylar i grunden. Ett vettigt ljudkort är alltid det första man ska investera i. Det är i stort det som avgör hur det inspelade materialet låter. Dåliga omvandlare med taskig dynamik är inte en direkt bra början. Skit in, skit ut. Ett riktigt bra ljudkort kan du behålla tills det går sönder och för dom flesta räcker det med två ingångar för hemmabruk. Om du nu kommer igång och gör inspelningar så kommer du vilja ha ett bra ljudkort. Lika bra att du börjar i den änden med en gång. Dom mixar jag gör i studion åt andra märker jag omedelbart vilken kvalitet dom haft på omvandlarna vid inspelning. Ju fler kanaler det inspelade materialet innehåller, desto sämre låter det när man använt soppiga omvandlare. Dynamiken blir lidande. Och ofta även dom högsta och dom lägsta frekvenserna och "närvaron".... Och det oavsett vad tillverkaren hävdar att ljudkortet har för frekvensomfång. Det blir platt och endimentionellt.

Jag skulle nog hellre rekommendera ett Duet än ett One. Helt plötsligt vill man spela in någonting i stereo (det vill man gärna när man hållit på ett tag) och då går det inte om man har ett kort med enbart en ingång.

En annan fördel med kvalitet är att det faktiskt går att sälja prylarna den dagen det är dags. Det är rejält mycket svårare att få betalt för budgetprylarna den dagen det är dags.....

My two cents.....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

JanTheWhite skrev:
Hemul skrev:JanTheWhite: Mitt fel. Datorn har firewire också, det går minst lika bra. Har kollat runt nu en bra stund och funderat. Man blir ju galet sugen på denna vackra pärla (Apogee Duet). Pratade även nyss med en vän som har koll, han rekommenderade också Dueten.
Du lär inte bli besviken. Och jag håller tyvärr inte med macahan om att omvandlarna som sitter i en Mac från fabrik är bra. I jämförelse med det mesta är dom i bästa fall likvärdiga men i jämförelse med ett Duet så suger dom purjo. Och mickpreamparna i ett Duet är MYCKET bättre än förförstärkarna som sitter i en Art Tube MP. Tube MP är bra om man ser till vad den kostar men jag skulle personligen mycket hellre rekommendera dig att börja bygga upp ett system med BRA prylar i grunden. Ett vettigt ljudkort är alltid det första man ska investera i. Det är i stort det som avgör hur det inspelade materialet låter. Dåliga omvandlare med taskig dynamik är inte en direkt bra början. Skit in, skit ut. Ett riktigt bra ljudkort kan du behålla tills det går sönder och för dom flesta räcker det med två ingångar för hemmabruk. Om du nu kommer igång och gör inspelningar så kommer du vilja ha ett bra ljudkort. Lika bra att du börjar i den änden med en gång. Dom mixar jag gör i studion åt andra märker jag omedelbart vilken kvalitet dom haft på omvandlarna vid inspelning. Ju fler kanaler det inspelade materialet innehåller, desto sämre låter det när man använt soppiga omvandlare. Dynamiken blir lidande. Och ofta även dom högsta och dom lägsta frekvenserna och "närvaron".... Och det oavsett vad tillverkaren hävdar att ljudkortet har för frekvensomfång. Det blir platt och endimentionellt.

Jag skulle nog hellre rekommendera ett Duet än ett One. Helt plötsligt vill man spela in någonting i stereo (det vill man gärna när man hållit på ett tag) och då går det inte om man har ett kort med enbart en ingång.

En annan fördel med kvalitet är att det faktiskt går att sälja prylarna den dagen det är dags. Det är rejält mycket svårare att få betalt för budgetprylarna den dagen det är dags.....

My two cents.....
Du behöver inte "hålla med" om att något är "bra" men för ca 300 beggat kan man börja spela in på en nivå som är fullt acceptabel för de flesta. 300 är mycket mindre än de ca 3000 som en duet kostar begagnat. Att det är stor skillnad hymlar jag inte om. Tvärtom. Men det finns olika nivåer på behov. Ungefär 10 gånger så mycket om man räknar pengar exempelvis.
Sen att du är studioräv gör att du kräver större prestanda.. ca 10 ggr mer än de flesta andra. En gång kunde man spela in på kassettporta och anse att det lät "bra" exempelvis.
Hemul
Nykomling

Inlägg av Hemul »

Nej, nu impulsköpte jag ett. Hoppas på vacker ljudbild och enormt nöje!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hemul skrev:Nej, nu impulsköpte jag ett. Hoppas på vacker ljudbild och enormt nöje!
men åhej!! :lol: duet?
Hemul
Nykomling

Inlägg av Hemul »

Det fick bli den. Förrutom att den verkar ypperligt bra ser den också ypperligt bra ut :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hemul skrev:Det fick bli den. Förrutom att den verkar ypperligt bra ser den också ypperligt bra ut :)
Ja, du lär inte bli besviken. Jag har också ett duet och det är finfint.
Hemul
Nykomling

Inlägg av Hemul »

Nu blev jag glad :) Dessutom var detta forum riktigt trevligt också, blev tipsad av en vän.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
JanTheWhite skrev:

My two cents.....
Du behöver inte "hålla med" om att något är "bra" men för ca 300 beggat kan man börja spela in på en nivå som är fullt acceptabel för de flesta. 300 är mycket mindre än de ca 3000 som en duet kostar begagnat. Att det är stor skillnad hymlar jag inte om. Tvärtom. Men det finns olika nivåer på behov. Ungefär 10 gånger så mycket om man räknar pengar exempelvis.
Sen att du är studioräv gör att du kräver större prestanda.. ca 10 ggr mer än de flesta andra. En gång kunde man spela in på kassettporta och anse att det lät "bra" exempelvis.
Ett bra ljudkort kan man använda till mycket mer än bara spela in på. En polare köpte ett Duet enkom för att köra ut datorns musik till sina högtalare. Han tyckte inte att det lät tillräckligt bra om hans Mac´s inbyggda utgångar. Samma kvalitet på konvertrarna på utgångarna som på ingångarna på en Mac. I framtiden kan det kanske hända saker vad det gäller Mac och ljud. Apple har plockat in Tomlinson Holman. Bland mycket annat är han mannen bakom THX-systemet. Det kan bli spännande att se vad han hittar på.

Sen TVINGAR jag ju ingen att köpa ett Duet (eller något annat bra). Jag säger mest att är det en enskild komponent man kanske inte ska kompromissa med så är det just ljudkortet. Det är i stort det som avgör dynamik och annat på det material man spelar in. Så OM man nu har 2.500 - 3.000:- att spendera så kan det kanske vara en idé att investera dessa kronor i något bra...... Ett Duet till exempel. Mycket roligare att koppla datorn till sin hemstereo om man har ett bra ljudkort. Och lyssnar man i lurar så blir det också mycket roligare. Men man gör som man vill och köper det man vill. Jag delger bara min åsikt. Och den är att det kanske är en bra idé att som första investering skaffa sig ett bra ljudkort...... Det är liksom där det hela börjar......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hemul skrev:Det fick bli den. Förrutom att den verkar ypperligt bra ser den också ypperligt bra ut :)
Ha ha ha! Det var snabba bud! :D :D

Grattis. Du lär inte bli besviken. :)

Allt gott.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

JanTheWhite skrev:
Ett bra ljudkort kan man använda till mycket mer än bara spela in på. En polare köpte ett Duet enkom för att köra ut datorns musik till sina högtalare. Han tyckte inte att det lät tillräckligt bra om hans Mac´s inbyggda utgångar. Samma kvalitet på konvertrarna på utgångarna som på ingångarna på en Mac. I framtiden kan det kanske hända saker vad det gäller Mac och ljud. Apple har plockat in Tomlinson Holman. Bland mycket annat är han mannen bakom THX-systemet. Det kan bli spännande att se vad han hittar på.

Sen TVINGAR jag ju ingen att köpa ett Duet (eller något annat bra). Jag säger mest att är det en enskild komponent man kanske inte ska kompromissa med så är det just ljudkortet. Det är i stort det som avgör dynamik och annat på det material man spelar in. Så OM man nu har 2.500 - 3.000:- att spendera så kan det kanske vara en idé att investera dessa kronor i något bra...... Ett Duet till exempel. Mycket roligare att koppla datorn till sin hemstereo om man har ett bra ljudkort. Och lyssnar man i lurar så blir det också mycket roligare. Men man gör som man vill och köper det man vill. Jag delger bara min åsikt. Och den är att det kanske är en bra idé att som första investering skaffa sig ett bra ljudkort...... Det är liksom där det hela börjar......
ja..? Inget av ovanstående motsäger jag heller? Jag håller även med att duet är grym lixom? Det finns samtidigt nördar i överflöd som tycker att "det finns bättre" om i princip varenda existerande produkt..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
JanTheWhite skrev:

ja..? Inget av ovanstående motsäger jag heller? Jag håller även med att duet är grym lixom? Det finns samtidigt nördar i överflöd som tycker att "det finns bättre" om i princip varenda existerande produkt..
Ja ja...... Då är vi ju överens då. Och jag tycker att Hemul gjorde rätt val. Stort grattis till Memul. Heja heja! ;)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Funkar Duet med PC ?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Phear skrev:Funkar Duet med PC ?
Nej.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

BASBLOGGEN.se skrev:
Phear skrev:Funkar Duet med PC ?
Nej.
Ahrg! Diskriminering! :)

Fast å andra sidan behöver jag inte fundera på det ljudkortet & våndas över att jag vill ha det & att det är dyrt=)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar