Virtuoser med vintage-basar, finns det?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Glöm inte bort att han var bland de första, om inte den första att tappa på bas med de fyra fingrarna på båda händerna. Hans teknik var banbrytande på första cdn, men man kan anta att han fick jobba jävligt hårt för att spela in den.

Nuförtiden är ju bastappingtekniken välutvecklad, men dissa inte de som var med och utvecklade den och råkade spela in videos under tiden.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

maxoges skrev:Glöm inte bort att han var bland de första, om inte den första att tappa på bas med de fyra fingrarna på båda händerna. Hans teknik var banbrytande på första cdn, men man kan anta att han fick jobba jävligt hårt för att spela in den.

Nuförtiden är ju bastappingtekniken välutvecklad, men dissa inte de som var med och utvecklade den och råkade spela in videos under tiden.
Då är det alltså hans fel att man måste lyssna på tappande basister? :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

maxoges skrev:Glöm inte bort att han var bland de första, om inte den första att tappa på bas med de fyra fingrarna på båda händerna. Hans teknik var banbrytande på första cdn, men man kan anta att han fick jobba jävligt hårt för att spela in den.

Jo jag dissar. Jag tycker att det låter för djävligt. Det var inte bra då och det är inte bra nu. Ledsen Maxoges, men det är min åsikt. I mina ögon finns det ingenting som motiverar att tappa på bas när det låter skit, oavsett om du är först eller sist.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Äh! Klart jag dissar honom om jag tycker hans ljud låter blä!! Jag tycker låtarna är bra, men ljudet låter ju verkligen svin, och där är det ingen ursäkt att han var bland de första! Även om ljudet är en smaksak... Så suger det ändå!!!!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Ja, det kan man väl säga... iallafall de som tappar med 8fingrar. Billy Sheehan har ju också tappat, men använder en annan teknik. Han blev ju förövrigt inspirerad av basisten i ZZtop.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

maxoges skrev:Ja, det kan man väl säga... iallafall de som tappar med 8fingrar. Billy Sheehan har ju också tappat, men använder en annan teknik. Han blev ju förövrigt inspirerad av basisten i ZZtop.
TDHP?? :shock:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Oj shit, du snackade med Bootsy alltså?` Trodde du blev arg på mej när jag sa att hans ljud sög :)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Hehe! Om man inte gillar tapping, så hajar jag om man dissar lite :)
Du sa inte att du inte gillar tapping, du sa att du inte gillar Stu :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

maxoges skrev:Ja, det kan man väl säga... iallafall de som tappar med 8fingrar. Billy Sheehan har ju också tappat, men använder en annan teknik. Han blev ju förövrigt inspirerad av basisten i ZZtop.
Nej.. han vart inte inspirerad av Dusty Hill.. Gittaristen.. som heter Billy Gibbons

Och jag måste "tyvärr" hålla med Bootsy.. Hamm var "stor" när jag började spela bas.. har lyssnat på flera plattor, sett videos etc.. tittade på youtube och bassplayer klippen.. INGET av det han spelade var för mig förknippat med Vituositet..

En till basist som spelar sloppy vid olika tillfällen är Wooten som tappar på precis samma sätt.. ackord och hela baletten.. men han får det att leva.. det känns för mig som att Stu alltid stått och framfört något han övat in.. på ett sätt som fick mig att önska att han tagit med sig en tape istället.. för det låter taffligt... Det får gärna va sloppy om musiken tillåter det.. men han låter som om han inte är där och menar det han spelar.. jag ser honnom stå i bassplayerklippen och blunda när han spelar.. visar kännsla.. men jag hör den inte.. sorry..

EDIT: Det var länge sedan virtuoser förknippades med kommentaren: Vi förstod vad det var du ville framföra.. bra försök!! verkligen!
Med detta säger jag verkligen inte att jag på något vis skulle komma i närheten av Hamms tapping-teknik.. men jag är säker på att jag inte skkulle nöja mig med att den framfördes på det sättet om jag livnärde mig på det.
Senast redigerad av Liten den ons 05 dec 2007, 21:47, redigerad totalt 2 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jaja. Alla har ju olika åsikter.

Maxoges: Är inte Billy Gibbons gitarrist i ZZ Top? Har svårt att tänka mig Dusty Hill lira tapping :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Liten skrev:
Nej.. han vart inte inspirerad av Dusty Hill.. Gittaristen.. som heter Billy Gibbons
Så var det ja! :oops: Det var ett tag sen jag såg sheehans instruktionsvideo. Rörde viss till det lite...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

maxoges skrev:Hehe! Om man inte gillar tapping, så hajar jag om man dissar lite :)
Du sa inte att du inte gillar tapping, du sa att du inte gillar Stu :)
Du tolkade mig rätt från början.
Jag gillar inte Stu. Jag tycker inte att han är speciellt imponerande, tapping eller ej.

Om någon kommer och spelar fantastiskt skiter jag i om han tappar eller lirar med en tandborste fastsatt mellan skinkorna.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:Om någon kommer och spelar fantastiskt skiter jag i om han tappar eller lirar med en tandborste fastsatt mellan skinkorna.
Det hade varit en upplevelse.
Kom igen Bootsy! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Klopper skrev:
bootsy skrev:Om någon kommer och spelar fantastiskt skiter jag i om han tappar eller lirar med en tandborste fastsatt mellan skinkorna.
Anal magnetism?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev:
Klopper skrev:
Anal magnetism?
Det är ett dj..la skit! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Klopper skrev:
Du skulle må då, va?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Sammanfattning:
Bootsy - Stuart Hamm inte virtuos
maxoges - Stuart Hamm virtuos
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

maxoges skrev:Sammanfattning:
Bootsy - Stuart Hamm inte virtuos
maxoges - Stuart Hamm virtuos
Liten - I BX3 finns det 3 basgittarister varav en spelar med kännsla.. vid tillfällen
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:
Klopper skrev:
Du skulle må då, va?
Jäpp! :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ska egentligen inte dra ut på detta.. men det är fredag.. och ju mer jag tänkte på det igår desto mer upprörd blev jag..

Ledsen Maxoges men jag kan bara inte låta bli. Detta får väl vara ytterligare bevis på att jag är dålig på att låta saker bara vara...

Stu Hamm som livnär sig som basist och endorser för Hartke/Fender, en rolig farbror som suttit och övat med en metronom för länge... Att ha spelat så mycket som han gjort och inte kommit längre??

Ni säger att det är skillnad på nu och då.. ok.. vi tittar inte SÅ långt tillbaka i tiden:
http://www.youtube.com/watch?v=fDzi_QSIou0
Vad säger detta?? Publiken talar ett ganska tydligt språk när han är klar tycker jag...

"Nutid": http://www.youtube.com/watch?v=QDpCLw9EIkQ
Vad säger detta?? Blåser han ballonger på barnkalas också?? (ok.. det var ett övertramp.. sorry.. )

Min invändning handlar inte om att jag inte gillar Stu.. det handlar om att det finns basister som har MYCKET mer talang än stu (talang.. ja... för övat.. det har dom alla gjort.. stu också.... ).. som inte får en bråkdel av uppmärksamheten han får.. Först eller inte.. Det var ju inte så att han uppfann tapping direkt???

Sen att jag tycker hans musik suger.. gör inte saken bättre för min egen del...

Så... nyansera nu upp detta inlägg lite.. skicka på några videos som visar Stu's storhet! Jag vill höra honnom i sitt esse!.. så jag kan börja gilla honnom.. han är ju ändå ganska skoj!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Nu kunde inte jag se hela klippet, men jag tror hans fans brukar skrika
"StUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU"

Vilket lätt kan misstas för något annat. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Nu tycker jag ni är lite orättvisa mot farbror Stu. Han är definitivt inte min favoritbasist och han har och har alltid haft ruttet ljud, men han var ändå the hot shit när han kom. Problemet som jag ser det med onkel Hamm är han inte utvecklat sitt spel för fem öre, medans resten av basvärlden tagit sjumilakliv de senaste 15-20 åren.

Även om han är en halvtragisk uppenbarelse idag förtjänar han ändå ett uns respekt för gamla bragder, på samma sätt som Sheehan.

På tal om Sheehan så har jag svårt att ta den karln på allvar. Han gör väl sin pryl som teh mad rocker med fuldjud, svintohår och tights bra, men jag får alltid bilden av honom som att han innerst inne, bakom scalloperade halsar och trefingersteknik snabbare än blixten, egentligen är en kortklippt revisor i Dressmankostym, jag kan inte rå för det...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Taurus skrev:Problemet som jag ser det med onkel Hamm är han inte utvecklat sitt spel för fem öre, medans resten av basvärlden tagit sjumilakliv de senaste 15-20 åren.
Nuff said när vi nu skriver i denna tråd som har titeln den har..

Respekt skulle han ha fått om han utveklats med tiden.. stå och sola på tapp-solon av klassiska stycken på samma sätt som 88, med samma missar och samma kännslolösa "nu drar jag av den här så kan vi ha kul sen" attityden håller inte... Igen.. han har teknik.. men gör tragiskt lite av det för att ha spelat sån här musik så pass länge.. och jag kan inte ge respekt till en basist som jag upplever saknar elementära delar av vad jag tycker en musiker ska kunna för att finna dem intressanta att lyssna på.....

Samma med Bill "Buddha" Dickens.. FRUKTANSVÄRT teknik-monster.. men det jag har hört har inte sagt mig ett smack.. SLOPPY!
Även hans övningar... Buddha rope övningen va säkert bra.. men att spela slap på samma sätt som man studsar en basketboll upplever jag som galet att ha med i en instruktionsvideo... allt låter så sloppy så man vill gråta..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Taurus skrev: På tal om Sheehan så har jag svårt att ta den karln på allvar. Han gör väl sin pryl som teh mad rocker med fuldjud, svintohår och tights bra, men jag får alltid bilden av honom som att han innerst inne, bakom scalloperade halsar och trefingersteknik snabbare än blixten, egentligen är en kortklippt revisor i Dressmankostym, jag kan inte rå för det...
Jag garvar nästan på mig!
Ballaste kommentaren på länge! :tummenupp:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag tror att jag blir tvungen att nominera Stu-klipp nummer två här ovanför till klassen "Minst musikaliskt givande basspel någonsin". Och det ligger bra till för att vinna.
Det första klippet tycker jag nog hade sina poänger, men det kändes inte spontant för fem öre.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar