Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2 - tips och råd

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2 - tips och råd

Inlägg av Dan the Man »

Har börjat fundera på en Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2. Det står att den liknar SVT med character-kontrollen under 12, en fliptop runt 12 och allt däröver blir distbas. Kan någon försöka förklara vad som kännetecknar SVT- och Fliptop-ljuden? Har ju förvisso lirat på SVT-riggar några gånger men tyckte inte de hade ett så karaktäristiskt ljud - det lät bara bra basljud:). Och Fliptop, vad är typiskt med dem?
Är denna pedal en räddare i nöden i största allmänhet när man blir tilldelad nån kass rigg? Andra erfarenheter om den som kan vara värda att veta?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Utan att studerat kretslösningen så vågar jag ändå påstå att Character -ratten är en slags mellanregisterkontroll som sitter före distkretsarna. (Sen finns det en mid-kontroll också, men den sitter mig veterligt efter distkretsarna och de båda kontrollerna påverkar därför ljudet lite olika).

En SVT låter i min värld ganska urgröpt, där mycket av mellanregistret är borta, jämfört med hur basen låter lajnad. Jag har sett en kurva över frekvensgången på en SVT som bekräftar detta, men den hittar jag inte nu under semestertider.

När du vrider upp ratten till "Fliptop-läge" så ökar mellanregistret.

Character-ratten påverkar ljudet mer än min beskrivning antyder, men det här är grundidén.

Själv har jag spelat på SVT några gånger men aldrig på en Fliptop, så huruvida det är likt låter jag vara osagt. Om det ens är intressant. Men basarna på 70-talet lät väl ungefär så som Sansampen gör med Character kl 12, dvs med rätt mycket mellanregister.

Sansampen är skitbra. Jag har den programmerbara Deluxe-versionen och har kört den både som preamp in i ett PA-slutsteg och som pedal till en vanlig basstärkare. Funkar hur bra som helst.

Det går att skruva till nästan vilket ljud som helst, så den är nog en räddare i nöden om du spelar ofta på andras riggar. Jag har svårt att se någon som inte gillar den, så länge som det handlar om ganska rena ljud eller med måttlig dist. Rena distpedaler med mycket dist är inte min tekopp alls och där är det nog mer personligt vad man gillar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Låter bra! Det får bli en sån. (Håller mig till basicmodellen - Deluxen är i dyraste laget) Jag är inte heller nån distfantast men det får gärna komprimera och vara lite rör-drive:)
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:Sansampen är skitbra. Jag har den programmerbara Deluxe-versionen och har kört den både som preamp in i ett PA-slutsteg och som pedal till en vanlig basstärkare. Funkar hur bra som helst.

Det går att skruva till nästan vilket ljud som helst, så den är nog en räddare i nöden om du spelar ofta på andras riggar. Jag har svårt att se någon som inte gillar den, så länge som det handlar om ganska rena ljud eller med måttlig dist. Rena distpedaler med mycket dist är inte min tekopp alls och där är det nog mer personligt vad man gillar.
Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?

Jag är själv sugen på en Deluxe, men efter A/B-testande kom jag fram till att vanliga förmodligen är bäst för mig just för att VT'n känns mer distmaskin, och jag kör inte med så mycket dist (förutom på Ace of spades förstås..:D)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

fieldflower skrev: Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?

Jag är själv sugen på en Deluxe, men efter A/B-testande kom jag fram till att vanliga förmodligen är bäst för mig just för att VT'n känns mer distmaskin, och jag kör inte med så mycket dist (förutom på Ace of spades förstås..:D)
Jag har inte koll på skillnaden mellan dem. När man läser om VT:n får inte jag intrycket att det primärt är en distmaskin. Men tacksam för fler synpunkter från er som jämfört dem.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Dan the Man skrev:
fieldflower skrev: Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?

Jag har inte koll på skillnaden mellan dem. När man läser om VT:n får inte jag intrycket att det primärt är en distmaskin. Men tacksam för fler synpunkter från er som jämfört dem.
Missförstå mig rätt - VT'n låter bra.
Men för mig var det användbara området på disten mellan noll och 40%, medan vanliga BDDI'n var mellan noll och 70%...
BDDI'n kändes dessutom lite annorlunda i ljudkaraktär - lite luddigare 70-talsbas än VT'n som är öppnare och argare.

Mest nyfiken på Inbers insikter eftersom han ju faktiskt har en...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Hmm, intressant. Har hittat några inlägg på Talkbass som säger ungefär tvärtom, att VT:n är mer vintage i tonen.

Torsson @ Spotify
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag tycker att man kan använda både dist och rent i båda pedalerna. De låter olika helt enkelt. Själv föredrar jag disten i VT Bass. Det rena ljudet i VT Bass har jag inte använt i någon större utsträckning, men BDDI:n låter fantastiskt med rent ljud.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2 - tips och råd

Inlägg av peter_s »

Dan the Man skrev:Har börjat fundera på en Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2. Det står att den liknar SVT med character-kontrollen under 12, en fliptop runt 12 och allt däröver blir distbas. Kan någon försöka förklara vad som kännetecknar SVT- och Fliptop-ljuden? Har ju förvisso lirat på SVT-riggar några gånger men tyckte inte de hade ett så karaktäristiskt ljud - det lät bara bra basljud:). Och Fliptop, vad är typiskt med dem?
Här får du en video, där några olika inställningar demonsteras:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_be9GSlt ... re=related[/youtube]

Om sedan Fliptop- och SVT-ljuden som man får ur VT-pedalen är representativa för hur förstärkarna den emulerar vill jag låta vara osagt.
Dan the Man skrev:Är denna pedal en räddare i nöden i största allmänhet när man blir tilldelad nån kass rigg?
Ja, det tycker jag. Den låter bra vid inspelning och om man har en bra förstärkare också, som grädde på moset.
Dan the Man skrev:Låter bra! Det får bli en sån. (Håller mig till basicmodellen - Deluxen är i dyraste laget) Jag är inte heller nån distfantast men det får gärna komprimera och vara lite rör-drive:)

Betänk att basic-modellen inte har någon DI-utgång. Det kan vara en dealbreaker för vissa, men inte för andra.
fieldflower skrev:Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?

Som jag har förstått det, framföralllt via Talkbass och utan att ha testat en BDDI, så låter en sådan - oavsett EQ-inställning - mer midscoopat än vad VT-Bass-pedalen gör. Sedan håller jag inte med om att VT-Bass-pedalen är en distmaskin. Själv använder jag min till rena ljud, eller för att få till anslagskänsligt morr eller svag överstyrning. Den rena disten i den gillar jag inte alls.
Användarvisningsbild
swe31
Medlem

Inlägg av swe31 »

Här är videon som fick mig att köpa pedalen. Och jag ångrar mig inte. Har även en Tech 21 sansamp BDDI och de kompleterar varandra bra.

Men de är väldigt olika, VT bas har mycket mer karaktär.

http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU
// Daniel //

MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

swe31 skrev:Här är videon som fick mig att köpa pedalen. Och jag ångrar mig inte. Har även en Tech 21 sansamp BDDI och de kompleterar varandra bra.

Men de är väldigt olika, VT bas har mycket mer karaktär.

http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU
Får kontakta Tysken nu:)

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

peter_s skrev:
fieldflower skrev:Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?

Som jag har förstått det, framföralllt via Talkbass och utan att ha testat en BDDI, så låter en sådan - oavsett EQ-inställning - mer midscoopat än vad VT-Bass-pedalen gör. Sedan håller jag inte med om att VT-Bass-pedalen är en distmaskin. Själv använder jag min till rena ljud, eller för att få till anslagskänsligt morr eller svag överstyrning. Den rena disten i den gillar jag inte alls.
Tja, vanliga BDDI'n var luddigare liksom då den började morra lite, vilket passar mig rätt fint.
Men det är ju inte omöjligt att det ljudet går att ratta fram ut VT'n också - testandet försiggick under en trädgårdsträff så vi spenderade inte eoner av tid på A/B-andet.

Måste erkänna att jag är sugen på VT'n också, men det småmorrande grundljudet i vanliga BDDI'n var bara så rätt för mig...

Svårt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

fieldflower skrev:Måste erkänna att jag är sugen på VT'n också, men det småmorrande grundljudet i vanliga BDDI'n var bara så rätt för mig...

Svårt!
Nejdå, inte svårt. Du verkar ha hittat en pedal som du är riktigt nöjd med. Det är det enda som betyder något. :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

För mig är det inte så svårt. Jag har båda.
BDDI'n och VT´n blandas till PA´t
och enbart VT´n går till min backline. Tycker det låter mumma, ja! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Samma här, jag har också båda. Men jag blandar de inte, utan använder olika ljud helt enkelt. Har en programmerbar BDDI och en vanlig VT Bass, men den sistnämnda ska bytas ut mot en VT Deluxe så att jag kan ha en jäkla massa goa presets :-)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

fieldflower skrev:...men det småmorrande grundljudet i vanliga BDDI'n var bara så rätt för mig...
Håller med.
BDDI'n har ett mer tightare kärnfullt ljud som morrar mer än VT'n.
VT'n är fluffigare och basigare.. och mer dist, om man vill det.
Båda pedalerna är kanon!
Jag föredrar BDDI'n.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

lowfreq skrev:
fieldflower skrev:...men det småmorrande grundljudet i vanliga BDDI'n var bara så rätt för mig...
Håller med.
BDDI'n har ett mer tightare kärnfullt ljud som morrar mer än VT'n.
VT'n är fluffigare och basigare.. och mer dist, om man vill det.
Båda pedalerna är kanon!
Jag föredrar BDDI'n.
Ja, "fluffigare" var ett bra ord för att beskriva VT'n.
För mig känns det som en fantastiskt rolig effekt, men inte som alltid-ljud.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Oj vad jobbigt, blir helt ambivalent. Varför kan ni inte ha en unison uppfattning? :wink:

Torsson @ Spotify
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Dan the Man skrev:Oj vad jobbigt, blir helt ambivalent. Varför kan ni inte ha en unison uppfattning? :wink:
:D

Skulle jag tvingas att ha bara en skulle det nog bli en VT. Den känns lite mer varierbar (finns det ordet?), och så gillar jag som sagt den disten lite bättre.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Den har mer köttma!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

fieldflower skrev:
inber skrev:Sansampen är skitbra. Jag har den programmerbara Deluxe-versionen och har kört den både som preamp in i ett PA-slutsteg och som pedal till en vanlig basstärkare. Funkar hur bra som helst.

Blir lite nyfiken: Om du inte kör med så mycket dist, varför kör du med VT och inte med vanliga BDDI deluxen?
Enkelt. Jag gick in i en musikaffär, provade en VT Bass och föll som en fura. Jag slog till direkt och har aldrig testat en BDDI.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Båda pedalerna är skitbra! Jag gillar BDDI:n mer eftersom den är enklare att ratta. VT:n har större ljudmöjligheter och mer dist, men den är också känsligare för justeringar. Risken är att man blir sittande och letar ljud istället för att spela... BDDI:n har också fler utgångar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

BBQV skrev:Båda pedalerna är skitbra! Jag gillar BDDI:n mer eftersom den är enklare att ratta. VT:n har större ljudmöjligheter och mer dist, men den är också känsligare för justeringar. Risken är att man blir sittande och letar ljud istället för att spela... BDDI:n har också fler utgångar.
Jag som trodde det var större skillnader på pedalerna, att det var lite olika stuk på dem, men på era kommentarer verkar det som om de är hårfina skillnader. VT har ju character-vred och BBDI:n precense, är det i stort sett samma funktion på dom vreden? Konstigt att TECH21 har två pedaler i sitt sortiment som ser olika ut, har lite olika vred men i princip gör samma jobb. VT är lite billigare iaf.

Jag har btw en sån där Behringer BDI21, som lär vara en slags kopia av BDDI:n. Behringern är inte så himla kul tycker jag så om BDDI:n är liknande vetefasen om jag inte köper en VT. Fast om den i sin tur är som BDDI:n så kan jag lika gärna behålla Behringern. 360 spänn...

Hilfe!

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Dan the Man skrev:Jag som trodde det var större skillnader på pedalerna, att det var lite olika stuk på dem, men på era kommentarer verkar det som om de är hårfina skillnader. VT har ju character-vred och BBDI:n precense, är det i stort sett samma funktion på dom vreden? Konstigt att TECH21 har två pedaler i sitt sortiment som ser olika ut, har lite olika vred men i princip gör samma jobb. VT är lite billigare iaf.
Som jag förstår det av kommentarerna här (och från andra trådar, på bl.a. Talkbass) har de båda pedalerna olika grundljud, vilket gör att de låter olika hur man än rattar. Att de båda pedalerna finns i Tech 21s sortiment har nog just att göra med att de har olika ljudkaraktär (och från början, innan VT Bass blev en sådan succé att de introducerade en programerbar variant olika funktioner). VT Bass-pedalen har ju t.ex. inte en DI-utgång.
Dan the Man skrev:Jag har btw en sån där Behringer BDI21, som lär vara en slags kopia av BDDI:n. Behringern är inte så himla kul tycker jag så om BDDI:n är liknande vetefasen om jag inte köper en VT. Fast om den i sin tur är som BDDI:n så kan jag lika gärna behålla Behringern. 360 spänn...

Hilfe!
Tja, om du inte gillar Behringer-pedalen så gillar du kanske inte BDDI:n heller. De ska ju vara ganska lika, om än inte helt identiska. Så det bästa du kan göra nu är nog att åka till en butik och testa en VT Bass (kanske t.o.m. jämte en BDDI). Själv köpte jag min på Sandbergs Musik i Malmö, och de brukar ha gott om Tech 21-pedaler inne. Dessutom är de bara - om man kollar på Sandbergs webbplats - marginellt dyrare där, jämfört med hos tysken. Det skiljer bara någon (prutbar?) hundralapp.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

peter_s skrev:
Dan the Man skrev:Jag har btw en sån där Behringer BDI21, som lär vara en slags kopia av BDDI:n. Behringern är inte så himla kul tycker jag så om BDDI:n är liknande vetefasen om jag inte köper en VT. Fast om den i sin tur är som BDDI:n så kan jag lika gärna behålla Behringern. 360 spänn...

Hilfe!
Tja, om du inte gillar Behringer-pedalen så gillar du kanske inte BDDI:n heller. De ska ju vara ganska lika, om än inte helt identiska. Så det bästa du kan göra nu är nog att åka till en butik och testa en VT Bass (kanske t.o.m. jämte en BDDI). Själv köpte jag min på Sandbergs Musik i Malmö, och de brukar ha gott om Tech 21-pedaler inne. Dessutom är de bara - om man kollar på Sandbergs webbplats - marginellt dyrare där, jämfört med hos tysken. Det skiljer bara någon (prutbar?) hundralapp.
Nej det håller jag inte med om. Jag har haft BDI21 och en PBDDI och även om folk på Talkbass gjort tester som sa att de låter likadant så tycker jag inte att så var fallet när jag väl köpte min PBDDI. Jag fick aldrig till samma klara men maffiga ljud med BDI21 som en Sansamp. Sansampen var för mig mycket mer lättrattad och lät bättre. Sen var BDI21 helt klart ett kap i hänseende till priset.
Skriv svar